پانا گزارش می‌دهد؛

تخلف دانشگاه شهید بهشتی در دریافت شهریه مازاد از دانشجویان

جمعی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در اعتراض به دریافت غیرقانونی شهریه از دانشجویان این دانشگاه بیانه ای صادر کردند.

کد مطلب: ۶۴۵۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، دانشگاه شهید بهشتی اخیرا نسبت به دریافت غیرقانونی از دانشجویان اقدام به اخذ شهریه اضافه کرده و به گفته برخی از دانشجویان این دانشگاه اگر مبلغ از سوی دانشجویان پرداخت نشود به آن ها مدرک دانشجویی ارائه نمی شود.

این در حالی است که دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در بیانیه ای خطاب به مسئولان آموزش عالی اعتراض خود را اعلام کرده اند.

در بیانیه این دانشجویان آمده است:

با سلام احتراماً به استحضار می‌رساند؛

دانشگاه شهید بهشتی اخیراً تصمیماتی بر خلاف قانون اتخاذ کرده که مشکلات بسیاری برای دانشجویان رقم زده است. ذیلاً با اشاره به مشکلات اخیر و ایرادات قانونی آن‌ها تقاضای پیگیری آن‌ها را داریم.

وزارت علوم در مهرماه سال 1394 طی آیین‌نامه جدیدی که برای دوره کارشناسی‌ارشد ناپیوسته به تصویب رسانده است، در ماده نهم مقرر داشته که دانشگاه‌ها می‌توانند طبق مصوبات هیأت امنای خود از دانشجویان روزانه برای دروس جبرانی مبالغی را دریافت کنند. دانشگاه شهید بهشتی تهران بدون اینکه هیأت امنای دانشگاه، مصوبه‌ای در این خصوص تصویب کند، خودسرانه اقدام به تعیین مبالغ هنگفتی به عنوان شهریه دروس جبرانی کرده است و ارائه هر گونه خدمت آموزشی از قبیل صدور گواهی اشتغال به تحصیل را تا پرداخت کامل شهریه ممنوع کرده است که طبق ماده 600 قانون تعزیرات مصوب 1375 وصف مجرمانه دارد. فارغ از این اقدام غیرقانونی دانشگاه، اصل مصوبه وزارت علوم (آیین‌نامه) نیز بر خلاف ماده چهارم قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380 و اصل سی‌ام قانون اساسی است؛ زیرا هر گونه تحمیل هزینه از سوی دولت برای شهروندان باید متکی به قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی باشد و مجلس شورای اسلامی چنین اجازه‌ای را به وزارت علوم واگذار نکرده است. از سوی دیگر آموزش عالی طبق قانون اساسی باید به صورت رایگان باشد و این اقدام بر خلاف قانون اساسی است.

فارغ از مسائل ماهوی، آیین‌نامه مذکور مصوب 1394/04/07 و ابلاغی 1394/08/10 است؛ در نتیجه علی‌القاعده نمی‌بایست نسبت به دانشجویانی که از شهریور 1394 وارد دانشگاه شده و هیچ اطلاعی در این خصوص نداشته‌اند، اعمال می‌شد؛ اما دانشگاه مصوبه مذکور را عطف به ما سبق کرده و ایشان را نیز مشمول شهریه‌ها دانسته است. جالب توجه است که اکثر دانشجویان دانشگاه در تحمیل دروس جبران هیچ تقصیری نداشته‌اند؛ برای مثال درس کامپیوتر به عنوان یک درس جبرانی (به مبلغ 350 هزار تومان) یا درس زبان انگلیسی به مبلغ (180 هزار تومان) به تمام دانشجویان حقوق تحمیل شده که اکثر دانشجویان تسلط کافی نسبت به آن را دارند و اساساً تحمیل آن به دانشجویان فاقد توجیه منطقی است.

طبق ماده 600 قانون تعزیرات امر به دریافت پول و طبق تبصره ماده 71 مکرر قانون محاسبات عمومی کشور الحاقی 1393/12/04 دریافت وجه از سوی کارمندان دولت بدون وجود مبنای قانونی جرم است و در مورد اقدامات اخیر، قانونی مبنی بر اخذ شهریه از دانشجویان روزانه وجود ندارد. آیین نامه وزارت علوم نیز هر چند غیرقانونی است؛ اما مسئله أخذ شهریه را منوط به مصوبه هیات امنا کرده که این چنین مصوبه ای نیز هنوز به تصویب نرسیده است. از سوی دیگر بر فرض که تمام این اقدامات صحیح باشد؛ عطف به ما سبق کردن آن به دانشجویان ورودی سال 1394 که قبل از تصویب آیین نامه وارد دانشگاه شده‌اند، خلاف حقوق مکتسبه دانشجویان است. همچنین شایان ذکر است که دانشجویان در خصوص اصل مسئله یعنی دروس جبرانی مقصر نبوده اند؛ زیرا دانشکده ها به طور خودکار برخی دروس مثل کامپیوتر و زبان را به عنوان دروس جبرانی نسبت به همه دانشجویان تحمیل می کنند. بنابراین تمام اقدامات دانشگاه در خصوص امر به پرداخت شهریه و ممنوع کردن ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان بر خلاف نص صریح قانون و واجد وصف کیفری است.

درحالی که دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از دانشگاه های دولتی تراز اول کشور محسوب می شود و دانشجویان بسیاری به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی برای تحصیل در این دانشگاه رقابت می کنند اما متاسفانه مسایل صنفی و آموزشی روند تحصیل آن ها را با مشکلات بسیاری رو به رو ساخته است.

علاوه بر وضعیت نامناسب خوابگاه های دانشجویی و عدم اسکان پذیرفته شدگان در ابتدای سال تحصیلی جاری، عدم تعلق خوابگاه تابستانی به دانشجویان کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل در ترم 2 و افزایش قیمت غذا در طول تابستان اینک و درآستانه تعطیلات 10 روزه دانشگاه آیین نامه های جدیدی اعمال می شوند.

از جمله مسایلی که با اعتراض دانشجویان رو به رو شده است مصوبه ای مبنی بر تغییر وضعیت دانشجویان پژوهش محور به آموزش محور است بر این اساس اگر دانشجویان کارشناسی ارشد در طول ترم پنجم تحصیلی قادر به دفاع از پایان نامه خود نباشند علیرغم دفاع در ترم 6 به اموزش محور تغییر وضعیت داده می شوند این درحالی است که در طول ترم 5 هزینه خوابگاه دو برابر شده و در ترم 6 نیز مشمول سنوات خواهند شد. از دیگر مواردی که در چند روز اخیر و بدون اطلاع قبلی به دانشجویان اعمال شده است منظور شدن مبلغ حدودا 174 هزارتومان برای هر واحد درسی پیشنیاز است و بدین ترتیب دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی 94 که دورس جبرانی خود را با موفقیت گذرانده اند باید مبلغ ذکر شده را پرداخت کنند در غیر این صورت امکان درخواست جلسه دفاع برای ایشان نخواهد بود.

چنین تصمیمی بر مبنای آیین نامه آموزش دوره کارشناسی ارشد وزارت علوم مصوب 1394 است که اختیار دریافت شهریه بابت دروس جبرانی از دانشجویان روزانه را به صلاح دید دانشگاه واگذار نموده است . علاوه بر این ذکر این نکته نیز ضروری است که این آیین نامه با عطف به ماسبق شدن دانشجویان ورودی 94 را نیز در برگرفته است. لیکن به نظر می رسد که تحمیل چنین هزینه سنگینی بر عهده دانشجویانی که عمدتا ازقشر متوسط جامعه و بدون داشتن درآمد مستقل هستند نه تنها از دایره انصاف و عدالت که از دایره منطق نیز خارج است.

لذا به نظر می رسد لغو چنین مصوباتی در وهله اول و تلاش برای بهبود وضعیت صنفی و آموزشی دانشجویان به خصوص با تغییر ریاست دانشگاه انتظار به حق دانشجویان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار