بابک جهانبخش در گفت و گو با پانا:

من شاهکار زندگی خودم هستم/هنرمندان کالای تاریخ مصرف دار هستند

بابک جهانبخش درباره مشکل موسیقی ایران گفت: مشکل بزرگ موسیقی ایران در بازار و نحوه ارائه هنرمندان به مردم است، به هنرمندان به عنوان یک کالای تاریخ مصرف دار نگاه می شود. امیدوارم سیستم مدیریتی ایران در زمینه موسیقی تغییر کند.

کد مطلب: ۶۴۵۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد
بابک جهانبخش خواننده موسیقی پاپ موسیقی کشور درگفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا درباره فعالیت جدیدش در عرصه موسیقی و تمام تلاشهایی که او برای راضی نگاه داشتن مخاطبانش در عرصه موسیقی می کند؛ گفت: من همواره در زندگی ام تلاش کرده ام که بازنده نباشم. من باتمام کاستی هایی که دارم می توانم شاهکار زندگی خودم باشم زیرا خودم را با کسی مقایسه نمی کنم، من نه از دیگران برترم نه بدتر.
از خوشحالی دیگران شاد می شوم / خوانندگی باید فرم جدی تری داشته باشد
او افزود: از موفقیت دیگران شاد می شوم چون احساس می کنم اگر انسان های موفق در زمينه شغلى خودم در ایران بیشتر شوند توجه مثبت به حرفه من بیشتر می شود و براى همه آدم ها نهايت خوبى ها را خواستارم چون نتيجه مثبتش در جامعه جریان پیدا خواهد کرد.
خالق آلبوم من و بارون در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که خوشبختانه در سالهای گذشته نگاه به موسیقی تغییر کرده است؛ اظهار کرد: خوانندگی باید فرم جدی تری به خود بگیرد تا به نظر کار سطحی و کوچک به نظر نرسد. درگذشته برای کسانی که کار موسیقی می کردند اصطلاحات بدی مانند مطرب به کار می رفت که با گذشت زمان این ذهنیت از بین رفت و ديدگاه ها بهتر شد.
تغییر و تحول مانند سن بلوغ است/ خواننده همواره باید دنبال پوست اندازی باشد
جهانبخش درباره تغییراتی که برای هر خواننده ای در هر مرحله از کارش به وجود می آید بیان کرد: تغییر و تحول مانند سن بلوغ است، شاید کسی در آن زمان به زشت ترین حالت خود برسد ولی دوباره به حالت اصلی خود بازمی گردد و زیبا تر از گذشته اش راهش را ادامه خواهد داد، خوانندگی نیز به همین شکل است هر خواننده ای در هر مرحله از کارش یک پوست اندازی دارد مثلا زمانی است که آهنگ ها از طرف مردم موفق بوده و این ترانه را دوست داشته اند ولی بعد از مدتی برای مردم تکراری می شوند. حال خواننده کارهایی را باید انجام دهد تا از آن حالت تکراری خارج شود و این امر به هنر و میزان شناخت مخاطب و میزان تمرکز شخص بستگی دارد.
وی به تجربیات شخصی خود در این زمینه اشاره کردو گفت : در کار من پیش آمده که زمانی بسیار در اوج بوده ام ولی ناگهان برای مدتی ساکن شده ام. در این زمان هر کسی ممکن است خود را بازنده بداند اما برای جلوگیری از این طرز تفکر باید به یک شناخت خوب از خود برسد.
امروز مردم نزدیک تر از همیشه به هنرمندشان هستند /مشورت را هیچ گاه فراموش نمی کنم
این خواننده پاپ درباره مشکلی که مردم ناخواسته ممکن است برای خواننده به وجود بیاورند و او را از کار دلسرد کنند نیز اظهار کرد: امروزه مردم در کنار هنرمندان هستند هر کسی در فضای مجازی صفحه شخصی اش را دارد و باعث می شود به یکدیگر نزدیک ترشوند، متاسفانه این اتفاق جنبه هاى مثبتى دارد ولى بطور كلى به شکلی شده که جنبه های منفی آن بیشتر دیده می شود، باید گفت وقتی از طرف مردم شناخته می شوی و دستت رو می شود برای آنها عادی می شوی، عادی شدن مساله در ایران بسیار سریع اتفاق می افتد و یکی از عوامل آن می تواند پیشرفت سریع تکنولوژی باشد و توليدات انبوه موسيقى كه باید در این زمینه فرهنگسازی و مديريت درستى شود.
وی در ادامه با اشاره به تغییر رویکرد مخاطبان موسیقی و فضای موسیقی و تغییر نگرش آنها نسبت به موسیقی اظهار کرد : اگر متوجه شوم که یک رده سنی از آهنگ های من ناراضی هستند مدتی تمرکز می کنم و به بررسی و مشورت با همکارانم درباره آهنگ هایی که در بازار است می پردازم و بعد متوجه می شوم که مشکل تنها از من و انتخاب ترانه هايم نیست بلكه عوامل ديگرى هم وجود دارند از جمله اينكه متاسفانه اگر جسارت نكرده باشم سطح سواد مخاطبان محترم موسیقی در ایران و جهان بسيار تغییر کرده و پایین آمده است.
او تصریح کرد: ممکن است علاقه مردم به سمت یک ترانه سطحی رفته باشد و من به خاطر رسالت هنری که به کارم دارم نمی توانم آهنگ های سطحی بخوانم زیرا برای خودم ارزش قائلم و برای بیشتر کردن مخاطب و فروش بیشتر بى شك دست به هر کاری نمی زنم. سعی می کنم آهنگ و ترانه ام را به یک تعادل برسانم یعنی آهنگى بسازم و ترانه اى انتخاب كنم که هم بازار داشته باشد و هم افراد متخصص اگر از آن تمجید نمی کنند حداقل آن را تکذیب هم نکنند.
مخاطبان خاموش را نباید فراموش کرد/ نام فضای مجازی گواه همه چیز است
بابک جهانبخش درباره مخاطبان خاموش موسیقی خود گفت: علاوه بر کسانی که به کنسرت می آیند جمعیتی هم به نام مخاطب خاموش وجود دارند. مخاطب خاموش به کسانی می گویند که مشکلات و دغدغه های خودشان را دارند شاید نتوانند به کنسرت بیایند یا در اینستاگرام عکس های من را لایک کنند و کامنت بگذارند و فعال باشند ولی ممکن است در طول روز آهنگ های مرا بارها در محیط کار یا محل های دیگر گوش دهد.
او افزود: صفحه اینستاگرام من دو میلیون دنبال کننده دارد ولی عکس های من فقط 100 هزار لایک می خورد این نشان دهنده این است که یک میلیون و نهصد هزار نفر در صفحه فضاى مجازى بنده خيلى فعال نیستند و دغدغه هاى خودشان را دارند.
او افزود: زمانی به برخى مسائل خیلی اهمیت می دادم به همین دلیل تصمیمات اشتباه و احساسى مى گرفتم ولی الان متوجه شده ام که باید بدون توجه به این چیزها با حالی خوب برای طرفدارانم آهنگ بسازم و با حرفه ام حرفه اى برخورد كنم چه در توليد موسيقى چه در عقد قرارداد. قطعا برای ساختن یک موسيقى خوب و تاثير گذار باید تمام افكار و انرژی های منفی را کنار بگذارم.
بابک جهانبخش تغییر کرده است/ به کسی که به من بدی کرده بدی نمی کنم
وی درباره تغییراتی که طی سال ها در این خواننده از لحاظ کاری بوجود آمده است بیان کرد: بابک جهانبخش نسبت به گذشته اش تغییر کرده چون گذشته اش نیز تغییر کرده است و تجربه و سنش بالاتر رفته است. جواب خوبی دیگران را با خوبی و بدی را با سكوت و بى توجهى می دهم. روزی دوستی از من پرسید که دلیل زنگ نزدن هایت غرور است؟ در جواب به او گفتم خیر. آن روز را به خاطر داری كه بی اطلاع از اینکه من در اتاق دیگری هستم به فحش و ناسزا گفتن به من پرداختی صرفا بخاطر يك اختلاف نظر كارى. ولی من در جواب فقط از تو خواستم که حداقل آن روز شما را نبینم.
وی ادامه داد: من او را بخشیدم ولی با چنین کسانی دیگر مثل قبل نخواهم شد و آن ها را دیگر دوست واقعى خود نخواهم دانست. من امروز متوجه شدم، که بايد فاصله قانونى خودم را با برخى از همكارانم حفظ كنم تا ديگر شاهد تكرار اين اتفاقات تلخ نباشم. یاد گرفته ام از کسی توقع نداشته باشم، ولی از طرفی به همه یاد می دهم از من توقعی نداشته باشند.
او تصریح کرد: اگر بخواهم به این فکر کنم که دوستانم درباره من چه می گویند زندگی من سخت می شود. این روزها برد در ندانستن است. چاره ای جز این نداریم که باور کنیم همه صلاح ما را می خواهند. من به خانواده ام پناه آورده ام و با هیچ کسی رفت و آمد نمی کنم. یکی از چیزهایی که حالم را خیلی خوب می کند صرف كردن وقتم در كنار خانواده و کنسرت دادن و عشقی که از مردم دریافت می کنم است.
قیمت و ارزش خودم را می دانم /هنر را برای پول و پول را برای هنر نمی خواهم
جهانبخش درباره ادامه فعالیتش با شرکت اکسیر نوین گفت: توجه این شرکت از من برداشته شده و به سمت خواننده های دیگری رفته است و اين چيزى است که مخاطب من هم متوجه اش شده ولی دلیل آن را مشکل از خود نمی دانم چون بابک جهانبخش را خوب می شناسم و قیمت و ارزشش را می دانم.
وی ادامه داد: من با یک شرکتی قرارداد دارم که پس از مدتی پایان یا آن را تمدید می کنم یا با جای دیگر قرارداد می بندم و یا حتی برای خودم یک شرکت فرهنگی می زنم که فعالیتم را در آن ادامه بدهم امروز در کشور در مسائل مختلف باب شده است همه چیز را مانند یک کالای تجاری می بینند بابک جهانبخش ثابت کرده که هنر را برای هنر می خواهد و این امر شاید در برهه ای از زمان به ضرر او تمام شده است برخی بدنبال سود بیشتر از حد تصورشان در مسایل مختلف هستند اما برای رسیدن به این موضوع نیاز به توجه و مدیریت درست است و خلق این موضوع به تنهایی میسر نمی شود.
این خواننده مطرح درباره اهمیت مسائل مالی بر زندگی شخصی اش گفت: به هیچ وجه اندازه اسمم پول درنیاورده ام. در زندگی شخصی ام آدم قانعی هستم درست است که پول و رفاه لازمه هر زندگی است ولی لذت های زندگی ام چیزهای دیگری از جمله مسائل معنوی است. از نگرانی و ناراحتی مردم نگران و ناراحت می شوم ترجیح می دهم به جای اینکه ساعت 100 میلیونی دستم کنم کاری کنم آدم های نیازمند اطرافم کم شوند و لبخند را روی صورتشان ببینم.
تعهد کاری برای من خیلی مهم است/برای پیشرفت باید تلاشم را دو چندان کنم
او درباره تعهد کاری که بین مردم و مشاغلشان باید باشد گفت: یک مثالی برای شما می زنم من زمانی طرفدار دو آتيشه استقلال بودم و هنوز هم اين تيم رو دوست دارم ولی مدت هاست که فوتبال را رها کرده ام. آن زمان که فوتبال نگاه می کردم کسانی را مى شناختنم كه جز پول و ماديات اصلا به تیم و هوادارها توجه نمی کردند و براى جلب رضايتشون تلاشى نمى كردند و برای همین كلا از فوتبال زده شدم. این مثالی است که در هنر، سیاست و در هر جایی می تواند معنا پیدا کند. تعهد به مخاطب بسیار مهم است. من برای مخاطبم می جنگم. نصف مشکلات کاری من برای این بوده که اوضاع بهتر شود ولی پيشرفت به تنهایى ميسر نمى شود و نياز به عوامل زيادى دارد از جمله مديريت منسجم و پيگير و دلسوز و در كل يك تيم ورك به حساب مى آيد. ولى قاطعانه در تنها چیزی که پیشرفت داشته ام تولید آهنگ خوب برای مخاطبان بوده است چون به تنهايى خودم مديريتش كردم و فکر می کنم آهنگ هایی که اخیرا تولید کرده ام بازخورد خوبی بین مردم داشته است.
موافق پایین آمدن هزینه کنسرت هستم / موسیقی برای تمام اقشار جامعه است
جهانبخش درباره سالن هایی که برای کنسرت گذاشتن دراختیار خواننده می گذارند بیان کرد: سالن هایی که برای کنسرت وجود دارد امکانات خاصی ندارد همچنین بسیار سالن های کوچکی هستند. ترجیح می دهم در یک سالن بزرگ تر با قیمت خرید بلیط ارزان تر کنسرت بگذارم ولی برای این موضوع من تصمیم نمی گیرم طبق قراردادی که دارم هرجا که آنها بگویند کنسرت مى گذارم و بليط فروشى و قيمت گذارى هم به هيچ وجه به خواننده مرتبط نمى شود و ما یک قرارداد ساليانه مجزا داريم.
او افزود: سیستم های اداری ما برای خواننده اهمیتی قائل نیستند زیرا اصلا او را درست نمی شناسند. پس سعی می کنم خودم را پایین نیاورم و در خواستى نداشته باشم. درواقع هنرمند کیسه بوکس خوبی است. هرکسی هرکاری می کند مارا جلو می گذارند و می گویند بزنیدش و همه اشكالات را به گردن خواننده مى اندازند. خیلی ها ممکن است بپرسند چرا با این اوضاع کار می کنی و من در جواب باید بگویم اگر کار نکنم چه کنم این حرفه ای است که بلدم. خیلی ها نمی خواهند که خواننده از يك حدى بيشتر رشد كند و درست زمان پرواز و اوجش يا بالش را مى چينند يا در قفس می اندازند. ولی باز با این حال ناراحت نیستم و خداوند را شاكرم.

برخی می دانند خواننده نیستند اما باز هم می خوانند

جهانبخش تصریح کرد: خیلی ها با اینکه می دانند خواننده نیستند بازهم به این حرفه وارد مى شوند و با اعتماد به نفس كاذب اشتباه خود را ادامه می دهند، چون هدف دیگری دنبال می کنند! مانند بسیاری از بازیگران سینما که خوانندگی را دوست دارند اما در واقع استيج ميدان امتحان نيست و نياز به تخصص و تجربه دارد و باور كنيد اگر الانم نظرم را مى گویم از سر دلسوزي است چون اين اشتباه تاثير منفى روى كار اصلي آنها می گذارد و عيارشان را نزد مخاطبينشان تغيير مي دهد اما باز با اين حال به من ربطی ندارد چون دنیای آزادی داریم اگر من هم یک روز بخواهم بازیگر شوم کسی نباید اعتراضی کند ! ولى خودم اينكار را همچون گذشته نخواهم كرد چون يك خواننده هستم نه بازيگر ! ولى قسمتي از آن كه به من ارتباط دارد اين است كه شان شغل خوانندگى را پايين مى آورند و باور كنيد اگر كار ديگرى بلد بودم با اين اوضاع حتما استعفاء مي دادم.
وی ادامه داد: یادگرفته ام درباره خودم نظر دهم مثلا اگر همكارى بگوید بابک تاثیری در کار شرکت من نداشته سكوت می کنم و چیزی نمی گویم، ولی درعوض فکر می کنم که او آدم باهوشی نیست وگرنه براى از دست ندادن من كه هميشه با غيرت و عشق كارم رو انجام ميدهم با توجه بيشترى كنارم بود.

سال بدم را فراموش کرده ام / بابک جهانبخش دیگری از نظر فعالیت هنری خواهید دید

‎بابک جهانبخش درباره آلبوم جدیدش گفت: من سال خیلی بدی داشتم و کسی درکنار من نبود که کمکم کند، من کاملا رها شده ام ولی خودم را پیدا کرده ام الان نیز درحال جمع آوری آلبوم جدیدم هستم که بعد از محرم و صفر آن را پخش خواهم کرد. به زودی تیزر آهنگ «دیوونه جان» را می خواهیم تکمیل و به ویدئو تبدیل کنیم و در همین تابستان آن را ارائه خواهم داد. مرداد و شهریور خوبی خواهم داشت و سعی می کنم در هر برنامه ای شرکت نکنم.
‎او افزود: قرارداد امسال من تا پایان سال با شرکت اکسیر پابرجاست ولی هنوز معلوم نیست که آلبوم را با آنها تولید کنم یا نه، هنوز صحبت جدی درباره آلبوم با آنها نداشته ام.
‎او در پایان درباره مشکل موسیقی ایران گفت: مشکل بزرگ موسیقی ایران در بازار و نحوه ارائه هنرمندان به مردم است ، متاسفانه به هنرمندان به عنوان یک کالای تاریخ مصرف دار نگاه می كند. امیدوارم سیستم مدیریتی ایران در زمینه موسیقی تغییر ويژه اى کند.يعنى عميقا اعتقاد دارم كه مجبور به تغيير مى شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار