معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگوی تفصیلی با پانا/ بخش نخست

ساخت 61 مرکز درمانی جدید در کشور/ نوسازی ناوگان آمبولانس تأمین اجتماعی

اجرای پایلوت نسخه الکترونیک، استقرار نظام ارجاع داخلی، ارتقاء سیستم نوبت‌گیری، به‌روز رسانی دستگاه‌های پزشکی مراکز درمانی تأمین اجتماعی، نوسازی ناوگان آمبولانس، ساخت 61 مرکز درمانی جدید، ارتقاء هتلینگ و بهره‌برداری از نخستین اقامتگاه همراه بیمار مهم‌ترین محورهای گفت‌وگو با معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی است.

کد مطلب: ۶۴۴۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی است که مأموریت اصلی آن پوشش کارگران مزد و حقوق بگیر (به صورت اجباری) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد (به صورت اختیاری) است. جمعیت تحت پوشش این سازمان، حدود 42 میلیون نفر بیمه شده و بیش از ٢ میلیون نفر مستمری‌بگیر است که با درنظر گرفتن افراد خانواده بیمه‌شدگان است.

تعهدات این سازمان برابر استانداردهای تعیین شده به وسیله سازمان بین‌المللی کار و سازمان بین‌المللی تأمین اجتماعی تنظیم شده و بالاترین حد این استانداردها را در بر می‌گیرد. چگونگی تحقق این تعهدات و ارایه خدمات به وسیله این سازمان را قانون معین کرده است.

مهمترین تعهدات و خدمات سازمان تأمین اجتماعی برمبنای قانون تأمین اجتماعی و مقررات مربوط به آن، شامل حمایت در برابر حوادث، بیماری‌ها و بارداری، مستمری بازنشستگی، مستمری از کارافتادگی، مستمری بازماندگان، مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی و کمک هزینه ازدواج می شود.

سازمان تأمین اجتماعی دارای 80 بیمارستان و 285 مرکز سرپایی اختصاصی یا مراکز ملکی است که با بسیاری از مراکز بخش خصوصی و دانشگاهی طرف قرارداد است و خدمات زیادی را در بخش درمان به بیمه شدگان ارائه می دهد. دراین باره گفت و گویی را با دکتر مهدی درخشان معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی انجام داده که بخش نخست آن را در ادامه می خوانید:

مهدی درخشان در گفت و گو با خبرنگار پانا با بیان اینکه در سال جاری 29 پروژه در سازمان تأمین اجتماعی تعریف شده است، اظهارداشت: این پروژه ها در قالب برنامه های مصوب انجام می شود و اعتبارات آن مشخص است. این پروژه های تعریف شده یکی از برنامه های اصلی تأمین اجتماعی است که به طور ویژه در طول دولت تدبیر و امید به منظور انجام اقدامات صحیح و علمی انجام شده است. این برنامه ها می تواند مبنایی برای مسئولان آینده سازمان باشد. چون به طور معمول هر وقت مدیری تغییر می کند در بسیاری از ارگان ها باید اقدامات از صفر شروع شود اما طبق برنامه ریزی دقیق سازمان تأمین اجتماعی در این دوره، مسئولان آینده نیازی ندارند که کارشان را از صفر آغاز کنند.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اهمیت زیرساخت در سازمان تأمین اجتماعی گفت: دومین موضوعی که مورد توجه قرار دارد، زیرساخت های سازمان تأمین اجتماعی به ویژه در بخش درمان است که این زیرساخت ها بر مبنای تکنولوژی های روز شکل گرفته است.

42 میلیون نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی

درخشان در ادامه با بیان اینکه در کنار عقد قرارداد و خرید خدمات از مراکز دانشگاهی و دولتی، بخش اعظمی از مراکز بخش خصوصی نیز با سازمان تأمین اجتماعی قرارداد دارند، بیان کرد: در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی دارای 361 مرکز درمانی، 80 بیمارستان و 285 مرکز درمانی سرپایی اعم از کلینیک و پلی کلینیک است به که به بیمه شدگان خدمات رسانی می کنند. همچنین بیش از 42 میلیون بیمه شده در سطح کشور داریم و علاوه بر این خدمات در این مراکز رایگان است البته با کلیه مراکز دولتی و دانشگاهی و بخش اعظم مراکز خصوصی هم قرارداد منعقد است که بیمه شدگان با پرداخت فرانشیز از این خدمات استفاده می کنند.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی افزود: تعداد 816 بیمارستان دولتی و خصوصی و 45 هزار و 729 مرکز پاراکلینیکی و کلینیکی طرف قرارداد با تأمین اجتماعی هستند. در این مراکز دانشگاهی بعد از طرح تحول سلامت بیمه شدگان تأمین اجتماعی فقط 10 درصد فرانشیز را می پردازند. این میزان در مقطعی به 6 درصد رسید و افرادی که از طریق نظام ارجاع از روستاها مراجعه کنند نیز همان 6 درصد است.

وی با اشاره به برنامه ‌های در حال اجرا در سازمان تأمین اجتماعی اظهارداشت: علاوه بر استفاده از سیستم‌ های مدیریت و تأمین تجهیزات پزشکی در بستر آی تی پس از استقرار HIS بیمارستانی، استقرار سیستم بایگانی تبادل تصاویر پزشکی (پکس)، سامانه نسخه الکترونیک، سیستم یکپارچه اسناد پزشکی، نظام ارجاع داخلی، ارتقای هتلینگ و ساماندهی اورژانس بیمارستانی از جمله برنامه‌ های در حال اجرا هستند.

اجرای پایلوت نسخه الکترونیک در استان یزد

درخشان با اشاره به اجرای برنامه نسخه الکترونیک گفت: برنامه ای برای کل مراکز مستقر شده و در راستای آن نسخه الکترونیک در کلیه مراکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی را در دستور کار داریم. طرح نسخه الکترونیک در حوزه درمان غیرمستقیم طرف های قراداد نیز در دست اقدام است که منجر به کارت الکترونیک می شود، پایلوت این پروژه در شهر یزد از سال گذشته انجام شده و هفته گذشته در کل استان یزد رونمایی شد که پس از یزد در کل کشور اجرا خواهد شد.

استقرار نظام ارجاع داخلی تأمین اجتماعی

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی همچنین از استقرار نظام ارجاع داخلی در مراکز درمانی این سازمان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: نظام ارجاع داخلی ابتدا در پنج استان به صورت پایلوت به اجرا درآمد و اکنون به 10 استان رسیده است و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است تا پایان امسال همه بیمارستان ‌های ملکی تحت پوشش نظام ارجاع داخلی قرار بگیرند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی می توانیم در نظام سلامت تحول ایجاد کنیم که نظام ارجاع و پزشک خانواده به طور کامل اجرا شود تا مردم سرگردان نشوند و شاهد مراجعات بی رویه به بیمارستان ها نباشیم. نظام ارجاع در دو استان فارس و مازندران اجرا شد اما به دلیل مشکلات عدیده ای که وجود داشت، متوقف ماند. سازمان تأمین اجتماعی در این راستا برنامه ای را تحت نظام ارجاع داخلی در بیمارستان های خود از دو سال گذشته آغاز کرده که اقدامات اولیه آن انجام و نرم افزار این برنامه تهیه شده است.

درخشان افزود: تلاش ما بر این بود تا نظام ارجاع تأمین اجتماعی به سرنوشت پزشک خانواده دچار نشود و به طور کامل زیرساخت های آن فراهم شود. این طرح یکسال به طور پایلوت اجرا شده است. در بحث زیرساخت ها قرار شد بستر آی تی تکمیل و پس از آن کادر درمان آموزش های لازم را ببینند و در نهایت این آموزش ها به بیماران نیز ارائه شود. این اقدامات انجام شده و تلاش کردیم برنامه نظام ارجاع داخلی در مراکز 10 استان اجرا شود و در حال حاضر در یک استان به طور گسترده اجرا می شود.

این مقام مسئول در سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به جزئیات نظام ارجاع این سازمان گفت: این طرح فقط شامل نوبت گیری نیست بلکه نظام تشکیل پرونده الکترونیک است. فرد بیماری که از طریق این نظام به مراکز درمانی ارجاع داده می شود، پرونده الکتروینک او نیز به همان مرکز منتقل می شود و پزشک معالج می تواند سوابق درمانی بیمار را مشاهده کند.

گام اول اجرای نظام ارجاع برای بیماری‌های مزمن

وی تصریح کرد: نظام ارجاع داخلی سازمان تأمین اجتماعی علاوه بر کاهش هزینه ها موجب می شود وقت بیماران تلف نشود. در گام اول، این طرح برای بیماری های مزمن اجرا می شود و پس از آن سایر بیماری ها به طرح افزوده می شود. در حال حاضر الان بیماری مزمن است که 30 درصد بیمه شدگان تأمین اجتماعی را شامل می شود. این طرح تا پایان شهریور 96 در کل کشور اجرا خواهد شد.

درخشان همچنین درخصوص موازی کاری نظام ارجاع تأمین اجتماعی و طرح پزشک خانواده گفت: طرح وزارت بهداشت تحت عنوان پزشک خانواده است و هیچ تداخلی با نظام ارجاع سازمان تأمین اجتماعی ندارد. البته طرح وزارت بهداشت در حال حاضر متوقف است و هر زمانی که اجرا شود سازمان تأمین اجتماعی هم طبق قانون موظف است که به این برنامه عمل کند. نظام ارجاع سازمان تأمین اجتماعی پزشک خانواده نیست و اجباری در اینکه بیمار تنها به یک پزشک مراجعه کند، نیست. در واقع محدودیتی برای مراجعه بیماران در این طرح وجود ندارد.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اقدامات این معاونت برای ارتقای نوبت گیری بیماران گفت: معتقدیم سیستم نوبت گیری تلفنی و اینترنتی مسکن های موقتی است و هر ترفندی که انجام می شود در راستای تسهیل شرایط بیماران است و در آخرین اقدام سیستم ارسال کد از طریق تلفن همراه را برای نوبت گیری راه اندازی کردیم که این برنامه هم اکنون در شیراز اجرا می شود.

به‌روز رسانی دستگاه‌های پزشکی مراکز درمانی تأمین اجتماعی

وی همچنین با اشاره به اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در زمینه تجهیزات پزشکی گفت: در طول چهارسال گذشته نیاز مراکز به تجهیزات پزشکی رصد شده است. همه دستگاه های رادیولوژی مراکز درمانی تأمین اجتماعی به روز شده و در این مسیر 249 دستگاه دیجیتال شده و تعداد اندکی از این دستگاه ها باقی مانده که ظرف سه ماه آینده به روز رسانی خواهد شد. علاوه بر این 13 دستگاه سی تی اسکن و 8 دستگاه ام آ ر آی تهیه شده که معادل ده سال قبل از آن است.

نوسازی ناوگان آمبولانس در مراکز تأمین اجتماعی

این مقام مسئول در سازمان تأمین اجتماعی در ادامه با اشاره به نوسازی ناوگان آمبولانس مراکز درمانی نیز گفت: پیش از این هر 6 سال یکبار آمبولانس تهیه می شد اما در عرض دو سال توانستیم 200 آمبولانس برای مراکز خریداری و بین مراکز توزیع کنیم. در حال حاضر ناوگان آمبولانس مراکز تأمین اجتماعی فرسوده نیست. 100 دستگاه فرسوده از رده خارج شدند و 100 دستگاه نیز اضافه شد. علاوه بر این به مراکز درمانی اعلام کردیم که اگر آمبولانس نیاز دارند، درخواست خود را اعلام کنند که فقط 5 دستگاه به ما اعلام شده است.

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی همچنین با اشاره به راه اندازی مراکز درمانی جدید در کشور بیان کرد: در سال 95 تعداد یازده کلینیک و پلی کلینیک و سه بیمارستان در بیرجند، اهواز و ایلام به بهره برداری رسید. علاوه بر آن 48 پروژه افتتاح بخش در داخل بیمارستان ها به بهره برداری رسید و تعداد زیادی از مراکز نیز ارتقاء سطح پیدا کردند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون موظف هستیم خدمت درمانی مستقیم وغیرمستقیم ارائه دهیم. در همه نقاط کشور درمانگاه وجود دارد و در مناطقی که مراکز درمانی تأمین اجتماعی وجود ندارد یا مراکز جدید احداث می شود یا با سایر مراکز درمانی عقد قرارداد می شود.

ساخت 61 مرکز درمانی جدید در کشور

درخشان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 27 مرکز درمانی، 25 مرکز درمانی سرپایی و 9 بیمارستان که معادل 34 مرکز است در دست طراحی است و مجوزهای احداث آن صادر شده است. تعدادی از این مراکز در هفته دولت و دهه فجر به بهره برداری می رسد.

وی همچنین با اشاره به ارتقاء هتلینگ مراکز درمانی تأمین اجتماعی بیان کرد: یکی از اقدامات بزرگ سازمان تأمین اجتماعی موضوع ارتقاء هتلینگ بود که ابتدا در 22 بیمارستان آغاز و پس از آن در 48 بیمارستان انجام شد و در سال جاری در کلیه بیمارستان ها انجام خواهد شد. موضوع ارتقاء هتلینگ علاوه بر ظواهر مراکز شامل تجهیزات نیز می شود.

افتتاح اولین مهمانسرای همراه بیماران در بیرجند

معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی درخصوص ساخت مهمانسرا در جوار مراکز درمانی این سازمان نیز گفت: یکی از اقدامات جدیدی که در دستور کار دارد و از سال گذشته آغاز شده ایجاد مهمانسرا در کنار بیمارستان ها است. اولین مهمانسرا در شهرستان بیرجند طی هفته گذشته به بهره برداری رسید و در سایر شهرهای کشور نیز این برنامه آغاز شده است.

بخش دوم این گفت‌وگو طی روزهای آینده منتشر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار