مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی آموزش و پرورش اعلام کرد؛

صرفه جویی 3 هزار میلیاردتومانی آموزش و پرورش با کمک مدارس غیردولتی

مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی با اشاره به رتبه بندی مدارس از اول مهرماه و صرفه جویی 3 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش با کمک مدارس غیردولتی گفت: در برنامه ششم توسعه پوشش ۱۵درصدی مدارس غیردولتی مورد توجه است.

کد مطلب: ۶۴۴۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، حسن مسعودی در برنامه تلویزیونی پرسشگر در خصوص تغییر نام مدارس غیرانتفاعی به غیردولتی اظهار کرد: قانون مدارس غیرانتفاعی در سال ۶۷ تصویب شد و بعد از دوره ای ۲۰ساله این مورد ارزیابی قرار گرفته و قانونگذاران با توجه به شرایط نیاز به اصلاح قانون دیدند و از سال ۸۷قانون آزمایشی مدارس غیردولتی فعالیت کرد و این تغییر نام نیز انجام شد که البته بعد از این دوره آزمایشی قانون دائمی تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی در بهمن سال ۹۵دائمی شد که شامل 39 ماده اعم از نظارتی و حمایتی است .

وی در مورد هدف از فعالیت مدارس غیردولتی ادامه داد: مدارس غیردولتی اهداف متعددی در برنامه های خود دارند از جمله اینکه در شرایط کنونی به کاهش بار مالی آموزش و پرورش و دولت منجر شده و با توجه به تحصیل یک و نیم میلیون دانش آموز در ۱هزار و ۵۰۰مدرسه غیردولتی قریب به سه هزار میلیارد تومان از هزینه برای دانش آموزان کاسته است که این مساله می تواند به وضعیت سرانه دانش آموزی مدارس دولتی کمک کند.

ایجاد اشتغال نزدیک به 200 هزار نفر در مدارس غیردولتی

مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: فعالیت مدارس غیردولتی باعث کاهش تصدی گری دولت در آموزش و پرورش شده و اکنون قریب به ۲۰۰هزار نفر در این مدارس در سمت های مختلف اجرایی و معلمی فعالیت دارند و ۷۵درصد از موسسان مدارس غیردولتی تحصیلات عالیه دارند؛ بخش عمده ای از کارکنان سابقه کاری طولانی بیش از 25 سال در عرصه آموزشی دارند همچنین معلمان عمدتا از جوانان مشتاق و تحصیلکرده های دانشگاهی هستند .

مسعودی تصریح کرد: موسسان همواره اهداف متعالی داشته و به دنبال رقابت سالم و ارائه خدمات برتر به دانش آموزان بوده تا نیازهای جامعه رفع شود و شاهد کاهش افت تحصیلی و گریز از تحصیلبرای دانش‌آموزان باشیم .

افزایش توسعه مدارس غیردولتی تا 20 درصد

مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: در اسناد بالادستی و برنامه ششم به توسعه مدارس غیردولتی اشاره شده و باید این سهم از مدارس از ۱۱درصد شرایط فعلی به ۲۰ درصد افزایش یابد البته در برنامه ششم باید بتوانیم پوشش ۱۵درصدی آن را محقق کنیم .

وی با بیان اینکه مدارس اکنون از حقیقی بودن به سمت حقوقی شدن پیش می روند، تصریح کرد: این مساله اتفاق مثبتی تلقی می شود اما برخی موسسان از گذشته های دور به مدرسه داری مشغول بوده و اکنون به دلیل هزینه های بالای مدرسه داری با مشکل مواجه شدن و باید به این گروه نیز توجه داشت و مواد حمایتی باید در کنار مواد نظارتی توام باشند در حقیقت این موسسان حقیقی خیرین آموزشی هستند که باید مورد توجه باشند.

وجود 4 بندحمایتی در قانون دائمی مدارس و مراکز غیردولتی

مسعودی به مواد نظارتی و حمایتی در قانون دائمی مدارس و مراکز غیر دولتی اشاره داشت و گفت: در قانون جدید از ماده ۱۰تا۱۴ حمایتی بوده و از جمله مصادیق حمایتی آن به آموزش و پرورش اجازه داده تا در چارچوب قانون ساختمان های مازاد را واگذار کند و سعی شده تا بانک ها تسهیلاتی با کارمزد چهار درصد ارائه کنند که البته چون این مساله به آیین نامه نیاز دارد در حال حاضر عملیاتی نشده است .

مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: ۶۰درصد از اولیایی دانش آموزان مدارس غیردولتی کارمند دولت هستند، عنوان کرد: عمده مدارس غیردولتی در راستای عمل به اهداف خود موفق بوند و نتایج قبولی در آزمون ها و مسابقات مختلف این مساله را نشان می دهد.

مدارس غیردولتی درجه بندی می شوند

وی با بیان اینکه از اول مهرماه رتبه بندی مدارس اجرا می شود، گفت: باشروع سال تحصیلی جدید این رتبه بندی براساس بر هشت حیطه ۷۰۰ معیار سنجیده می شود.

مدیر کل مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: به طور کلی چهار وظیفه برای سازمان تعریف شده است اول آنکه از حقوق دانش آموزان حمایت کرده تا هیچ دانش آموزی در هیچ مدرسه ای از امکانات کمتر از استاندارد بهره گیرد، کارکنان طبق ماده ۲۵قانون حقوق و مزایا داشته باشند، حمایت از موسسان در برنامه ها گنجانده شده و آموزش و پرورش به عنوان نهاد حاکمیتی حق اعمال قوانین و مقررات را دارد.

وی در خصوص مدارس هیئت امنایی بیان کرد: این نوع مدارس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش بوده و نگاه متعالی به روند آموزشی دارند البته این مدارس دولتی بوده وزیر آموزش و پرورش به دنبال جلوگیری از تنوع مدارس است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار