توانمندسازی فرزندان امروز؛ مقاوم سازی اقتصاد فردا- ۵

نقش کلیدی خانواده و دولت در افزایش مهارت‌های اجتماعی نوجوانان

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بر اهمیت نقش خانواده و دستگاه های اجرایی در افزایش مهارت های اجتماعی نوجوانان تأکید کرد.

کد مطلب: ۶۴۴۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد

نعمت الله فاضلی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، درباره سبک زندگی نوجوانان اظهارداشت: مواد مخدر اصلی ترین مشکل جوانان امروز است و گرایش جوانان به مواد مخدر افزایش یافته به طوری که مصرف مواد مخدر گل و حشیش در میان این قشر فراگیر شد است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به تغییر سبک زندگی در میان جوانان گفت: امروزه مشاهده می کنیم برخی دختران جوان در جامعه پوشش نامناسبی دارند به طوری که این پوشش حتی مناسب سن آن ها نیست و گاهی در ملأ عام مواد مخدر مصرف می کنند.

این استاد دانشگاه افزود: یکی از عواملی که نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهد، استفاده نادرست از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است که ریشه در اینترنت دارد. از طرفی عدم آگاهی نوجوانان نسبت به استفاده صحیح از فضای مجازی موجب شده تا فرهنگ نامناسبی در استفاده از اینترنت منتقل شود.

وی با اشاره به اهمیت نقش خانواده در استفاده نوجوانان از شبکه های اجتماعی توضیح داد: گاهی خانواده ها نمی توانند حریف فرزندان خود شوند چرا که پیش از این نتوانسته اند به آن ها طرز استفاده صحیح از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را آموزش دهند. خانواده ها به راحتی می توانند فرزندانشان را کنترل کنند اما این موضوع علاوه بر آگاهی والدین نیاز به تصمیمات اجرایی توسط دولت دارد.

فاضلی در ادامه همچنین به نقش رسانه ها در رابطه با افزایش مهارت های اجتماعی نوجوانان بیان کرد: شبکه های ماهواره ای که در آن برنامه هایی با محتوای مصرف مواد و خیانت پخش می شود در نگاه جوانان بسیار تأثیرگذار است و مشاهده این موضوعات برای آن ها عادی می شود. اگر این وضع به همین منوال ادامه یابد نسل جوان در آینده دچار بحران جدی می شوند.

وی درخصوص نقش دستگاه های اجرایی در افزایش مهارت های اجتماعی نوجوانان نیز گفت: دستگاه های اجرایی که در حوزه جوانان فعالیت می کنند، می توانند با تدوین برنامه های کارآمد در افزایش مهارت های اجتماعی نقش داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار