شهرام مکری در گفت و گو با پانا:

​سینمای کودک و نوجوان بر اساس فرمول و قاعده پیش نمی رود

​شهرام مکری نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به ضرورت تغییر در ژانر کودک و نوجوان،گفت: جشنواره فیلم کودک و نوجوان با بحران هایی در حوزه فیلم رو به رو است. ممکن است در طول سال یک یا دو فیلم خوب در این گونه شاهد باشیم، اما واقعیت این است که سینمای کودک سینمای ژانر است و باید بر اساس فرمول و قاعده پیش رود.

کد مطلب: ۶۴۴۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
شهرام مکری نویسنده و کارگردان سینما که برای اولین بار کارگاه های تخصصی فیلمسازی را در سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان برگزار کرد، با اشاره به ارزیابی خود از روند برگزاری این جشنواره گفت: من پیش از این تجربه کمی برای حضور در جشنواره فیلم کودک و نوجوان داشتم. اما در اولین تجربه دیدم سالن ها شلوغ بود و مخاطبان اصلی، ازدحام زیادی را برای حضور در سینماهای نمایش دهنده ایجاد کرده بودند. همچنین کیفیت فیلم های در حال نمایش، جشنواره را معتبرتر می کرد. همانطور که در سراسر دنیا این طور است و استقبال یک معیار مهم برای اعتبار هر جشنواره است.
وی درباره نقاط ضعف جشنواره فیلم کودک و نوجوان افزود: جشنواره فیلم کودک و نوجوان با بحران هایی در حوزه فیلم رو به رو است. ممکن است در طول سال یک یا دو فیلم خوب در این گونه شاهد باشیم، اما واقعیت این است که سینمای کودک سینمای ژانر است و باید بر اساس فرمول و قاعده پیش رود.
کارگردان «ماهی و گربه» ادامه داد: گاهی این فرمول ها برای حال و گاهی برای آینده سینمای کودک و نوجوان است و متاسفانه این هنوز چنین فرمی را به دست نیاورده است. زمانی در دهه ۷۰ فیلم های این حوزه غالبا با مخاطب رو به رو می شد. اما با ظهور ماهواره و بازی های رایانه ای فیلم ها و سینما نتوانستند قدرتمند عمل کنند و در همه زمینه های داستانی و انیمیشن عقب افتادیم و احساس می شد نمی توان رقابت کرد. به نظرم این اتفاقات این باعث عقب افتادگی سینمای کودک و نوجوان شده است.
وی همچنین در پاسخ به این که چه عاملی باعث پیشرفت سینمای ایران می شود، خاطر نشان کرد: به نظر می رسد در زمینه کارگردانی و دانش سینما باید تحول ایجاد شود. مخاطب کودک و نوجوان را نیز باید از سنین پایین جذب کرد. او امروزه در شبکه های فضای مجازی پرورش می یابد، فرمول ها را یاد می گیرد و با آن ها رشد می کند. تا زمانی که پایه درست نشود، نمی توان کار جدی کرد. ابتدا باید بپذیریم در این زمینه دانش مان کم است و بعد از آن جدی تلاش کنیم.
مکری درباره خروجی و نتایج کارگاه های تخصصی فیلمسازی در دوره اخیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان توضیح داد: به نظرم کارگاه ها خوب برگزار شد و دانشجویان بسیار مشتاقی در آن ها حاضر شدند. زمینه سازی خوبی برای آموزش فیلمسازی در این دوره صورت گرفت. امیدوارم بتوانیم در اواخر پاییز دوره مفصل تری را در اصفهان برای علاقه مندان برگزار کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار