عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پانا خبر داد:

توقف سه ماهه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در کمیسیون قضایی مجلس

عضو هیئت رئیسه فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از پیگیری لایحه حمایت از کودک و نوجوان توسط این فراکسیون خبر داد.

کد مطلب: ۶۴۳۵۹۳
لینک کوتاه کپی شد

فاطمه ذوالقدر در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا با اشاره به تاخیر 6 ساله در تصویب و بررسی ایرادات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان گفت: 3ماه است که لایحه در کمیسیون قضایی مجلس و کمیته درحال بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بارها به کمیسیون قضایی مجلس در این باره تذکر دادیم ولیکن این کمیسیون اولویت های دیگر چون اصلاح قانون مواد مخدر و ...داشتند که نوبت به بررسی این لایحه نرسیده است .

وی گفت: دقیقا 5 ماه است فراکسیون زنان مجلس پیگیر است که هرچه سریعتر این لایحه در صحن علنی مجلس مطرح و تصویب شود.

به گزارش پانا ؛ لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بنا به پیشنهاد قوه قضاییه در جلسه نهم مرداد 1390 هیات وزیران وقت تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارایه شد. این لایحه در تاریخ 7/4/1391 از طرف مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده است. این لایحه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نهم به مراحل نهایی رسید اما در نهایت در مجلس نهم به تصویب نهایی نرسید.

نکته جالب در خصوص این لایحه وجود قانون نه ماده ای حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب 25/9/1381 است. لایحه جدید با این استدلال که همچنان خلاهایی در حوزه حمایت از کودکان وجود دارد تهیه شده است. رویکرد کلی لایحه؛ تشدید مجازات مرتکبین جرایم مربوط به کودکان و نوجوانان است.

این لایحه در 49 ماده و 4 فصل تهیه شده است که در سرفصل های آن به موضوعاتی همچون تعاریف، تشکیلات، جرائم و مجازات ها و تحقیق، رسیدگی و تدابیر حمایتی پرداخته شده است. این لایحه سعی دارد تمام قوانین حمایت از کودکان و نوجوانان را تجمیع نماید. در صورت تصویب نهایی این لایحه، شورای عالی حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان به ریاست رئیس قوه قضاییه یا معاون اول قوه قضاییه تشکیل می شود. فعالیت این شورا سیاست گذاری درباره حقوق کودکان و نوجوانان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار