توانمندسازی فرزندان امروز؛ مقاوم سازی اقتصاد فردا-۱

رئیس خانه صنعت :ضرورت آکادمیک کردن نظام استاد و شاگردی

رئیس خانه صنعت ،معدن و تجارت تهران اظهار کرد: سیستم استاد و شاگردی که درسالهای دور در نظام اقتصادی کشور وجود داشته منسوخ شده و کسب مهارت ها و آکادمیک کردن نظام استاد و شاگردی موضوعی است که باید برای آن با همکاری های ان جی اوهای فعال در بخش تولید و توزیع و وزارت آموزش و پرورش برنامه ریزی های دقیق و کارشناسی صورت گیرد .

کد مطلب: ۶۴۲۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد

محمد رضا مرتضوی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با اشاره به نظام شاگرد و استادی که در سالهای دور در کشور تجربه می شده است ، گفت: در اروپا طرحی در دست انجام است که کار در ایام تحصیل نام دارد و در طی آن مهارت های فنی و حرفه ای در زمینه های مورد علاقه به دانش آموزان آموخته می شود و این طرح قابلیت اجرا در کشور را دارد .

,وی افزود: نظام شاگرد واستادی در کشور نیز طرحی ملموس و اجرایی در سالهای دور بوده که ممکن است در زمان حاضر قابلیت اجرا نداشته باشد اما می توان طرح های آموزشی متعددی را در آموزش و پرورش و آموزش عالی به اجرا در آورد .

رئیس خانه صنعت ،معدن و تجارت خاطرنشان کرد: شرکت دانشجویان در پروژه های مهارت آموزی نیز از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه در نظام آموزشی کشور به صورت سطحی با آن برخورد شده است که ممکن است بخشی از آن به دلیل مدرک گرایی باشد .

وی ادامه داد: متاسفانه گرایش به مدرک موجب شده تا برخی از دانش آموزان یا دانشجویان مدارک مهارتی را از واحدهای تولیدی درخواست کنند که هیچ آموزش علمی و عملی برای آن دریافت نکرده اند و تنها به عنوان واحدهای کارورزی برای ارایه به مراکز آموزشی به آن نیازمند هستند .

رئیس خانه صنعت ،معدن و تجارت با بیان اینکه اغلب دانش آموختگان دانشگاهها مهارت های فنی و تکنسینی را نیاموخته اند ، تصریح کرد: در صنایع غذایی کشور دانشجویانی وجود دارند که وقتی وارد فضای کارخانه می شوند حتی دستگاهها را نمی شناسند و از تولید چیز زیادی نمی دادند .

درخواست همکاری مشترک آموزش و پرورش برای آموزش مهارت های فنی و حرفه ای به دانش آموزان

وی تاکید کرد: درخواست ما از آموزش و پرورش و وزارت علوم این است که به موضوع آموزش دانش آموزان و دانشجویان اهتمام بیشتری داشته باشند و این درخواست نیازمند آن است که جلسات مشترکی میان خانه های صنعت یا تمامی ان جی او های تولیدی ،وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش انجام شود تا بتوان حضور مستمر دانشجویان و دانش آموزان را در محیط های کاری و شغلی مشاهده کرد.

مرتضوی تصریح کرد: در اروپا کنار هر صندوق فروشگاهی فروشنده و دانش آموزی وجود دارد که کار را فرا می گیرد تا آشنایی با محیط های کاری بتواند تصویری روشن از علایق و سلیقه های فردی به او بدهد.

مدرک گرایی مانع کسب مهارت های علمی و عملی دانش آموزی شده است

وی با تاکید بر اینکه ضعف هایی که در مورد مهارت آموزی دانش آموزان وجود دارد تا حدود زیادی ناشی از مشکلات فرهنگی است ، اظهار کرد: متاسفانه این باور غلط که مدرک می تواند آینده شغلی افراد را تضمین کند موجب شده تا مهارت آموزی و آموزش های علمی و عملی کمتر مورد توجه واقع شود .

رئیس خانه صنعت ،معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا آموزش افراد متخصص و تکنسین مورد توجه قرار گرفته و پذیرش مهاجرت به این کشورها نیز بیشتر براساس مهارت های فنی است که افراد دارند به طور مثال بسیاری از کشورهای صنعتی به افرادی که مدارک پرستاری ،جوشکاری و فنی دارند با شرایط مناسبی پذیرش برای اقامت را ارایه می دهند .

دوران دانش آموزی و سربازی بهترین زمان برای کسب مهارت های فنی است

مرتضوی بیان کرد: در دوره دانش آموزی ، سربازی و تحصیلات آموزش عالی که از جمله زمان هایی است که استعداد و وقت لازم برای آموزش وجود دارد باید آموزش مهارت ها و توانایی های شغلی مورد توجه واقع شود .

وی افزود: دوره سربازی یک زمان دو ساله است که بسیاری از افراد می توانند مهارت های لازم شغلی را متناسب با علاقه خود فرا گیرند اما متاسفانه این دوره در کشور به کسب مهارت های مهم در زندگی منجر نمی شود تا آنجا که از دوره سربازی به دوره بطالت و وقت گذرانی نام برده می شود .

آمادگی ان جی او های ملی برای همکاری با آموزش و پرورش

رئیس خانه صنعت ،معدن و تجارت تهران عنوان کرد: خانه های صنعت و معدن و اتاق های بازرگانی به عنوان ان جی او های ملی حاضرند نشست های مشترکی را با آموزش و پرورش برگزار و به طور جدی وارد فرهنگ سازی یادگیری در دوران آموزش و شغل شوند و این آمادگی وجود دارد که در کنار آموزش و پرورش باشد .

یک یا دو واحد فنی در دروس مدارس گنجانده شود

وی با بیان اینکه وزارت کار هم می تواند کمک بزرگی را در زمینه کسب مهارت های شغلی به دانش آموزان داشته باشد ، عنوان کرد: شاید وقت آن رسیده است که در کنار آموزش های آکادمیک برداشتن یک یا دو واحد فنی در مدارس وزارت کار را برای دانش آموزان اختیاری و اجباری کرد .

وی با بیان اینکه در دوران دبیرستان خود که در دبیرستان البرز سپری شده است دوره های نجاری ،آهنگری و عکاسی را در ان سالها گذرانده است ، گفت : این مهارت ها به گونه ای است که آموزش آن به صورت نهادینه شده است و در منزل هم کارگاه نجاری کوچکی دارم که تلاش می کنم آموزش نجاری را به نوه های خود ارایه دهم .

تجربه نظام استاد و شاگردی در آلمان در قالب مدارس کار

وی افزود: در آلمان نظام استاد و شاگردی در قالب مدارس کار و دوره های آموزش حین کار انجام می شود و آموزش و پرورش یکی از وزارتخانه هایی است که دز این زمینه رسالتی بزرگ بر عهده دارد .

رئیس خانه صنعت ،معدن و تجارت تصریح کرد: جلسه مشترک میان اتاق های بازرگانی ،خانه های صنعت و معدن و وزارت خانه های آموزش و پرورش یا آموزش عالی می تواند این امیدواری را ایجاد کند که نظامی در کشور پایه ریزی شود که این نظام متضمن آموزش ضمن تحصیل باشد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار