وزير آموزش و پرورش تاکید کرد:

آیین نامه های جداسازی حقوق معلمان از کارمندان تهیه شده است

وزيرآموزش وپرورش بر فراهم سازي شرايط مناسب از سوي مديران استاني براي ايجاد حداكثر رضايت مندي مردم در موسم ثبت نام، تأكيد كرد و گفت:آیین نامه های جداسازی حقوق معلمان از کارمندان تهیه شده است.

کد مطلب: ۶۴۰۱۸۲
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، صبح امروز، فخرالدين دانش آشتياني در گردهمايي مشترك اعضاي شوراي معاونان و مديران كل آموزش وپرورش استان هاي سراسر كشور كه در اردوگاه شهيد باهنرتهران برگزار شد، با اشاره به حضور حداكثري مردم درانتخابات 29 ارديبهشت ماه، گفت: اين حضور مؤثر مردم درصحنه هاي مختلف، باعث مي شود تا دشمنان نظام و انقلاب نتوانند عليه كشور ايران، توطئه كنند، وظيفه مسئولان نيز آن است كه به پاس حضور مردم ، جان فشاني كرده و خدمات شايسته تري به آنها ارائه دهيم.
وي با اشاره به فصل ثبت نام دانش آموزان در مدارس خطاب به مديران استاني، تصريح كرد: بايد به همه مديران در سراسركشور سفارش كنيد تا رفتار مناسبي با مردم داشته باشند و شرايط را به گونه اي مديريت كنند تا حداكثر رضايت مندي براي مردم حاصل شود.
عضوكابينه تدبير و اميد به ارائه گزارشي از برنامه هاي كوتاه مدت و بلند مدت خود پرداخت و افزود: برنامه هاي ميان مدتي كه به مجلس شوراي اسلامي اعلام شد، مختص فعاليت 8 تا9 ماه باقي مانده از دولت يازدهم بود كه باتوجه به زمان ورود به وزارت آموزش وپرورش ، بسياري از كارهاي بودجه برنامه ششم توسعه پيش تر برنامه ريزي شده بود ، ولي باز هم با همكاري خوبي كه با مجلس شوراي اسلامي داشتيم، توانستيم هم در بندهاي برنامه ششم و هم در لايحه بودجه سال96 آموزش وپرورش، احكام خوبي را در بحث اعتبارات اخذ كنيم.
وي ادامه داد: با رايزني هاي صورت گرفته با سازمان برنامه وبودجه، توافق شده است تا تمهيداتي در ابتداي سال صورت گيرد كه طي آن كسري هاي آموزش وپرورش به گونه اي مديريت شود تا آن جا كه امكان دارد به انتهاي سال كشيده نشود و متناسب با اعتبارات، برنامه ريزي انجام گيرد.
دانش آشتياني تدوين زيرنظام ها و تهيه نقشه راه سند تحول را از ديگر برنامه هاي كوتاه مدت آموزش وپرورش اعلام كرد و گفت: در جلسات شوراي عالي آموزش و پرورش به دنبال تصويب زيرنظام هاي باقي مانده هستيم، ولي روند تصويب، به دليل حساسيت هاي قانوني، با كندي مواجه است.
وي به لايحه رتبه بندي معلمان اشاره كرد وادامه داد: در برنامه ششم توسعه، مقرر گرديده، نظام حقوقي معلمان براساس صلاحيت هاي حرفه اي از نظام حقوقي كارمندان اداري جدا شود ، اين امر دركارگروه هاي مختلف ستادي در حال انجام است در حال حاضر، آيين نامه هاي مربوط به آن تهيه شده و در آينده اي نزديك نيز به تصويب خواهد رسيد.
وزيرآموزش و پرورش تقويت ساختار پژوهشي وزارتخانه را از ديگر برنامه هاي كوتاه مدت آموزش وپرورش عنوان كردو افزود: به دنبال آن هستيم تا ساختار پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش از سازمان پژوهش و برنامه ريزي تفكيك شود ودرزيرمجموعه حوزه ستاد قرارگيرد تا علاوه بر استقلال پژوهشگاه، جايگاه علمي وحقوقي آن نيز ارتقا يابد.
عضوكابينه تدبير واميد با بيان اينكه بازبيني رويه هاي مديريتي در آموزش وپرورش در دستوركار قرار دارد، تصريح كرد: در اين حوزه با واگذاري اختيارات به استان ها و مناطق در پي آن هستيم تا تصدي گري از ستاد و استان ها به مناطق ومدارس منتقل شود، در اين حوزه، مهم ترين مسئله آن است كه از بهترين نيروها بايد در مديريت مدارس و در كلاس‌هاي درس استفاده شود و استان ها هم بايد در اين زمينه با برگزاري دوره ها وكارگاه هاي آموزشي، به تحقق اين هدف مهم كمك كنند، به دليل آن كه اگر مدير مدرسه آشنا به مسائل آموزشي نباشد، ارتقاي كيفيت صورت نمي گيرد.
وي بحث «بيمه مناسب» را از ديگر اقدامات آموزش وپرورش در طي اين مدت 8 ماه ذكر كرد و گفت: در كارگروه«امور رفاهي و معيشت» عنوان شد كه بحث بيمه از مواردي است كه مي تواند براي معلمان خدمات خوبي را به دنبال داشته باشد.
دانش آشتياني با بيان اين كه به دليل انباشت بدهي بيمه در گذشته، نمي توانستيم با شركت هاي بزرگ بيمه اي قرار داد ببنديم، عنوان كرد: با پرداخت مطالبات شركت هاي بيمه گر، توانستيم شركت هاي بيمه اي بزرگ را مجاب به عقد قرارداد با آموزش وپرورش كنيم و در نظرداريم تا از طريق سه شركت بيمه ايران، بيمه معلم و بيمه دانا و متناسب با خدمات آنها، قراردادهاي استاني را براي معلمان انجام دهيم تا در پرتوي رقابت شركت هاي بيمه گر بتوانيم خدمات مطلوب تري را به فرهنگيان عزيز ارائه دهيم.
عضوكابينه تدبير واميد اصلاح آيين نامه هدايت تحصيلي را از ديگر برنامه هاي آموزش وپرورش عنوان كرد و گفت: با آسيب شناسي اجرايي هدايت تحصيلي در سال گذشته، اشكالات و نواقص طرح برطرف و پس از اصلاح ، آيين نامه جديد براي اجرا به استان ها ابلاغ شد و اميدواريم كه استان ها با همكاري مشاورين مدارس بتوانند اجراي اين طرح را به خوبي مديريت كنند.
وي با اشاره به سرانه پرداختي مدارس در سال هاي گذشته، اظهاركرد: در قانون بودجه سال 96، حكمي را آورده ايم كه براساس آن، اگر تخصيص صورت گيرد، وضعيت سرانه مدارس بهتر خواهد شد، البته مديران كل استاني نيز بايد در مديريت هزينه ها به گونه اي عمل كنند كه سرانه مدارس با بيشترين افزايش ، پرداخت شود.
وزيرآموزش وپرورش با بيان اين كه پس از فرمايش رهبري درخصوص سند 2030، تمام برنامه هاي آموزش وپرورش و دولت در باره اين سند از دستوركار خارج شده است، خاطرنشان كرد: برنامه هاي آموزش وپرورش همواره براساس اجراي كامل سند تحول بنيادين تنظيم شده است وبرنامه هاي اين وزارتخانه در سال 96 هم براساس اولويت هايي همچون افزايش پوشش تحصيلي در مناطق محروم با محوريت دوره ابتدايي و ارتقاي كيفيت اعلام شده است.
دانش آشتياني عدالت آموزشي را از مهم ترين رويكردهاي برنامه سال 96، عنوان كرد و گفت: عدالت محوري و كاهش نابرابري ها، توجه به شاخص هاي پوشش تحصيلي در مناطق محروم، فراهم كردن زيرساخت ها و اقدامات لازم براي ارتقاي كيفيت ، هم چنين انسداد مبادي بي سوادي از رئوس برنامه هاي اين وزارتخانه در بحث عدالت آموزشي است.
عضوكابينه تدبير واميد «ارتقاي كيفيت» را از اهداف اصلي سند تحول بنيادين در اجراي برنامه هاي آموزش وپرورش خواند و تصريح كرد: مهم ترين مسئله اي كه بايد به آن پرداخته شود ، تغيير نگرش و بينش در بحث ياددهي - يادگيري معلمان است به طوري كه روش هاي سنتي آموزش بايد از مدارس حذف و به جاي آن استفاده از فناوري هاي نوين در دستور كار قرار گيرد و اين امر زماني محقق مي شود كه مدير مدرسه و معلم به آن باور داشته باشند.
وزيرآموزش وپرورش با اشاره به تصويب سند تحول بنيادين در 5 سال گذشته ،‌گفت: بايد در اجراي سند تحول بنيادين، مهارت هاي زندگي هم به دانش آموزان آموزش داده شود واين زماني اجرايي مي شودكه بين حجم كتاب درسي وبرنامه ريزي آموزشي تقابلي نداشته باشد كه اين موضوع بايد با مديريت استان ها، صورت گيرد.
وي با بيان اين كه همه مشكلات آموزش وپرورش به يكباره قابل حل نيست، اظهاركرد: آموزش مهارت هاي زندگي بايد با تمركز در دوره ابتدايي و پيش دبستاني صورت گيرد و اين مدل بايد در ساير مدارس نيز اجرايي شود.
دانش آشتياني ادامه داد: برنامه ريزي درست واصولي بايد براي مدرسه باشد، به همين دليل بايد با آسيب شناسي مشكلات مدرسه، برنامه ريزي براي رسيدن به اهداف صورت بگيرد و دراين راستا ، مديران استاني بايد برحسن اجرا، نظارت داشته باشند.
وي، توجه به «ارتقاي منزلت اجتماعي معلمان» را از ديگر رويكردهاي برنامه آموزش وپرورش در سال جديد، عنوان كرد و گفت: در بحث ارتقاي منزلت اجتماعي معلمان، اگر چه بايد به دنبال افزايش حقوق معلمان باشيم، اما در كنار آن بايد از ظرفيت علمي، فكري و اجتماعي معلمان در تصميم گيري هاي درون مدرسه نيز استفاده كنيم و اين موضوع مي تواند به ارتقاي منزلت اجتماعي معلمان كمك شاياني كند.
دانش آشتياني ادامه داد: برخورد اداري و كارمندي با معلمان از عواملي است كه باعث شده تا به منزلت معلمان خدشه وارد شود و مديران مدارس بايد به گونه اي شرايط را مديريت كنند كه كارهاي آموزشي مدرسه فقط در شوراي مدرسه و با حضور همه معلمان اجرايي شود ودر اين صورت است كه مي توانيم منزلت معلم را احيا كنيم. 
عضو كابينه تدبير و اميد به بحث توسعه فناوري اطلاعات براي تحول در آموزش وپرورش اشاره كرد و گفت: مفهوم توسعه فناوري اطلاعات اين نيست كه چند رايانه براي مدارس تهيه كنيم يا از سخت افزارهاي رايانه اي در كلاس استفاده كنيم، بلكه توسعه فناوري اطلاعات بايد با تغيير در بينش و نگرش معلمان در ذهن آنها، شكل بگيرد، به گونه اي كه خود معلم همواره به دنبال استفاده از اين فناوري در آموزش باشد.
دانش آشتياني در پايان خاطرنشان كرد: از مديران كل استاني انتظار داريم تا تمام برنامه ريزي هاي استان را به گونه اي مديريت كنند تا اهداف كلان سند تحول بنيادين اجرايي نشود و حتما در پايان هر سال نسبت به اجراي برنامه هاي خود مبتني بر اجراي سند، ارزيابي هايي را انجام دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار