یک توصیه

برای گرفتن اطلاعات؛ التماس نکنید!پرخاشگر نباشید!

واحد آموزش پانا: آنچه در این مباحث تحت عنوان یک توصیه می خوانید؛ از روزنامه نگاران مجرب ، اساتید و پیشکسوتان است. این بار دو توصیه از دو خبرنگار مجرب داریم یکی در زمینه چگونگی طرح و محتوای سوال و دیگر نحوه پرسیدن سوالات که هر دو مساله در مصاحبه بسیار رهگشا و مفید است.

کد مطلب: ۶۳۹۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگار معروف "لین باربر" _خبرنگار بریتانیایی_ می گوید:" سوال واقعا هوشمندانه و زیرکانه به کوتاهترین وجالب ترین پاسخ می انجامد و درعمل معمولا با کلمه"چرا" آغاز می شود.

در واقع هم ذکاوتی که در بطن سوال نهفته است و هم شیوۀ بیان پرسش هر دو از اهمیت بسزایی برخوردارند. "جان سارجنت"- سردبیر سیاسی شبکه خبری ITN - دربارۀ یکی از تجربیات خود زمانی که تازه کار بود می گوید:

از طرف روزنامه مامور شدم؛ تا خبر حادثه مرگباری را که در کارخانه ای به وقوع پیوسته بود را پوشش دهم. به محل حادثه که رسیدم، تمام تلاشهایم برای کسب جزئی ترین اطلاعات بی نتیجه ماند. دفتر یادداشتم را با عصبانیت تمام روی میز کوبیدم و با صدای بلند گفتم: " خیلی خوب، بهتر است برویم سر جزئیات حادثه"! و صد البته واضح بود که آنان به این ترتیب اصلا به من اطلاعاتی ندادند.

سپس خبرنگار ارشد روزنامه مان از راه رسید. اولین برخورد او با مدیر کارخانه بدین صورت بود:"این جور که معلوم است اصلا نمی خواهید در این مورد حرف بزنید؟ می فهمم ، کاملا می فهمم."

اما او شروع به استفاده از روش شگفت آور خود در سوال کردن نمود. شیوه طرح پرسشهایش به گونه ای بود که شنونده اصلا احساس نمی کرد اینها سوال باشد و در نتیجه در عرض دو دقیقه موفق شد تقریبا چهار پنج بند از خبرش را تهیه کند. سوالهایش برای مثال اینگونه بود:"فکر می کنم این مدیر سابقه زیادی نداشته باشد...؟ آهان، پس امروز روز اولش بود."

من کناری ایستاده بودم و خشکم زده بود... شما هم باید یاد بگیرید که برای گرفتن اطلاعات خواهش و التماس نکنید! پرخاشگر نباشید! و طوری وانمود نکنید که انگار از پیش همه پاسخها را می دانستید[ زیرا به این شکل به مصاحبه شونده انگیزه پاسخگویی می دهید]

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار