دبیر جشنواره جوان خوارزمی در گفت و گو با پانا:

آغازداوری آثار راه یافته به مرحله استانی نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی

دبیر نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی فارس گفت: داوری بیش از 470 طرح از امروز آغاز شده و طرح هایی که امتیاز بالای 170 را کسب کرده اند به دفاع حضوری دعوت شده اند.

کد مطلب: ۶۳۵۰۶۴
لینک کوتاه کپی شد

ذوالفقار شهریاری در گفت و گو با خبرنگار پانا فارس افزود: استان فارس همواره پیشتاز جمع آوری مقام های کشوری در این جشنواره سالانه بوده است و در همه زمینه ها و رشته های جشنواره صاحب مقام بوده است .

وی تصریح کرد: در جشنواره هجدهم و هفدهم ما بعد از تهران رتبه دوم را در کشور کسب کردیم به طوریکه از 33 طرح برگزیده شده در کشور 5 طرح متعلق به استان تهران و 4 طرح نیز متعلق به استان فارس بوده است.

دبیر نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی فارس اظهار داشت: ما همواره در رشته های علوم زیستی و پزشکی، ادبیات ، هنر ، برق و الکترونیک، کشاورزی و علوم اجتماعی برگزیده کشوری داشته و امسال نیز با توجه به اینکه هدف گذاری ما در این جشنواره ایجاد تنوع در رشته های صاحب مقام بوده است طرح های خوبی به جشنواره ارسال شده است.

دبیر نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی فارس اظهار داشت: ما با فعال کردن پژوهشسراها در استان و برگزاری کلاسهای توجیهی برای دانش آموزان و دبیران، در راستای ایجاد تنوع در رشته های صاحب مقام و رسیدن به برتری در هر 16 رشته موجود در جشنواره، گام برداشتیم.

شهریاری افزود: امید داریم که بتوانیم چون سالهای قبل با جمع آوری و کسب بیشترین مقام ها امسال نیز به مقام برتری جشنواره در کشور دست یابیم.

وی ادامه داد: ما امسال هنرستان ها را نیز به منظور جذب افراد خلاق فعال کردیم و بیشتر طرح ها و آثار ارسالی امسال از هنرستان ها هستند.

وی استفاده از گروه های آموزشی ساخت و تولید هنرستانها در استان به عنوان مشاوران طرح های دانش آموزی و کمک به دانش آموزان برای تهیه طرح هایشان در هنرستان ها با کمک هنرآموزان این رشته تحصیلی را به عنوان یکی دیگر از ابتکارات فارس در زمینه تهیه طرح ها و آثار خلاق یاد کرد.

شهریاری در خصوص نحوه داوری آثار گفت: در هر رشته 2 یا 3 داور مشغول داوری هستند و جمعا 50 داور وظیفه داوری این جشنواره را برعهده دارند.

وی تصریح کرد: ما با توجه به اینکه سلیقه داوران در امر داوری دخیل است ما برای کاهش ضریب خطا سعی کردیم داوری ها به صورت تیمی باشد و از نظرات مختلف استفاده شود.

وی ملاک های مورد قبول هر طرح برای داوری را بهره مندی از خلاقیت و نوآوری دانست به طوریکه طرح موردنظر مشابه داخلی و خارجی نداشته باشد و با دارای یک مزیت نسبی داشته باشد.

وی افزود: نتایج این مرحله از داوری تا 10 روز آینده اعلام می شود و بعد از آن دانش آموزان معترض 5 روز فرصت دارند تا اعتراض خود را اعلام کنند و پس از آن داوران به بررسی و بازبینی مجدد طرح های اعتراضی با حضور خود دانش آموزان می پردازند.

وی ادامه داد: طرح های برگزیده استانی در مردادماه به مرحله نیمه نهایی که در وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود ارسال می شوند و پس از آن طرح های برگزیده برای داوری نهایی در شهریورماه به وزارت علوم ارسال می شوند.

وی اعلام اسامی برگزیدگان نهایی را در آذرماه و مصادف با هفته پژوهش از سوی وزارت علوم عنوان کرد و افزود: برگزیدگان اول تا سوم هر رشته می توانند از مزایایی چون ورود بدون کنکور به دانشگاهها و سایر امتیازات پژوهشی بهره ببرند.

وی در خصوص هدف از برگزاری این دست جشنواره ها به پانا گفت: هدف از این جشنواره شناسایی و پرورش استعدادهای خلاق و دادن فرصت به دانش آموزانی است که در زمینه های خاص دارای توانایی های برتر هستند و در واقع یادگیری نحوه صحیح پژوهش از اصلی ترین اهداف این جشنواره است.

در پایان دبیر نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی در فارس از خانواده ها خواست تا از حضور فرزندان خود در جشنواره های نامعتبر که صرفا با هدف اقتصادی و تجاری فعالیت می کنند خودداری کنند.

وی افزود: این جشنواره ها با ملاک های غیر پژوهشی که دارند بعضا امتیازاتی را به دانش آموزان می دهند که انتظارات آنها را به صورت غیر واقعی بالا می برد و در پی آن وقتی همان دانش اموز در جشنواره ای چون خوارزمی با این سطح علمی شرکت می کند و نتیجه نمی گیرد دچار یاس و نا امیدی می شود.

شهریاری تصریح کرد: ضربه روحی و روانی که این دانش آموز در ادامه این شکست می خورد به دلیل امتیاز کاذبی بوده که صرفا از حضور در آن جشنواره های نامعتبر کسب کرده است و خانواده ها بیشتر باید مراقب احساسات دانش آموزان خود باشند و اجازه ندهند که اهداف اقتصادی و تجاری برخی افراد سودجو با احساسات فرزندانشان بازی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار