خمیرمرغ به هیچ وجه مورد تائید سازمان غذا و دارو نیست

معاون اداره کل نظارت بر فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: خمیرمرغ فقط برای خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد نه غذای انسان و خمیرمرغ به هیچ وجه مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست.

کد مطلب: ۶۳۵۰۴۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛ سمیره صباح معاون اداره کل نظارت بر فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: خمیرمرغ تنها برای خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد و مناسب غذای انسان نیست که به هیچ وجه مورد تائیدیه سازمان غذا و دارو را ندارد که در این خصوص مجوز استفاده خمیر مرغ، سال‌های گذشته از سوی وزارت بهداشت ممنوع شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه شاهد بوده ایم که تولید کنندگان به صورت غیر مجاز اسکلت‌های گوشت‌های مرغ را از مراکز مختلف جمع آوری و در واحد تولیدی خود مورد استفاده قرار می‌دهند.

صباح تصریح کرد: برخی کارخانجات به صورت محدود از این فرآورده در تولید گوشت های فرآوری شده استفاده می‌کنند، درحالیکه این فرآورده همچنان ممنوع است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که ابهامات سلامت کامل این فرآورده‌ها برای ما برطرف نشود ضوابط همان ضوابط قبلی است، افزود:گاهی خمیرمرغ در تولید کالباس و سوسیس، همبرگر و حتی کباب کوبیده هم مورد استفاده قرار می‌گرفت درحالیکه استفاده از خمیرمرغ در این فرآورده‌ها ممنوع است.

معاون اداره کل نظارت بر فرآورد‌های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: با توجه به جلسات متعددی که با واحد‌های تولید کنندگان تاکنون داشته ایم تذکرات لازم در این زمینه به این واحد‌ها داده شده است.

وی ادامه داد: تولید کنندگان برای تهیه خمیر مرغ مستلزم رعایت تولید قطعات مرغ به صورت مکانیکی در واحد تولیدی خودباید باشد و نباید برای تهیه قطعات از کارخانجات مختلفی استفاده کنند.

معاون اداره کل نظارت بر فرآورد‌های غذایی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: اختلاف نظر در استفاده ازخمیرمرغ در فرآورده‌های غذایی میان سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشکی باعث شد مسئولان سازمان غذا و دارو در ماه‌های ابتدایی سال گذشته اعلام کنند که خمیرمرغ اجازه ورود به محصولات غذایی را ندارد، اما همواره تخلفاتی در این زمینه وجود داشته و سازمان غذا و دارو خواستار اصلاحاتی در این فرآورده غذایی شده است.

صباح بیان کرد: استفاده از خمیر مرغ در کمیته ملی مورد تأیید قرار گرفت تا مصرف آن در مرحله اول با شرایط خاصی آزاد شود، بر این اساس تمام واحد‌های تولیدی برای بسته بندی سوسیس و کالباس حاوی خمیر مرغ، باید از پوشش رنگی متمایز به رنگ زرد استفاده کنند و عبارت حاوی خمیر مرغ در نشانه گذاری این نوع فرآورده‌ها درج شود.

وی در خصوص نحوه نظارت در واحد‌های تولیدی گوشت و مرغ یادآورشد: در حال حاضر وزارت بهداشت در تمام کارخانجات مواد غذایی یک نفر را به عنوان نماینده در مراکز تولیدی ناظر بر خط تولید این مواد قرار داده تا نظارت کامل و جامعی بر این موضوع را داشته باشند و هیچ کارخانه‌ای مجاز به تولید مواد غیر مجاز در واحد تولیدی نیست.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار