درس

برای آنها که می خواهند مقاله بنویسند/بخش دوم

واحد آموزش پانا:در بخش نخست این درس با کلیات یعنی؛ تعریف مقاله، انواع آن، و ویژگیهای مقاله نویس آشنا شدیم. اینک در ادامه به شکل کاربردی تر و ملموس تر به شیوه مقاله نویسی می پردازیم.

کد مطلب: ۶۳۴۶۵۰
لینک کوتاه کپی شد

عناصر تشکیل دهنده مقاله:

* موضوع_*مقدمه_*متن_*نتیجه

موضوع

موضوع مقالات مطبوعاتی می تواند در مورد همه موضوعات انسانی مورد نیاز جامعه متناسب با نوع مخاطب ونوع رسانه و مناسبتهای روز تهیه و تنظیم شود.

در مورد موضوع ذکر چند مورد ضروری است:

1- همیشه باید بدانیم برای چه کسی می نویسیم. بنابراین مخاطب شناسی و طبقه بندی آنها برای نویسنده لازم است. مقاله ای که برای مخاطب عام نوشته می شود با مقاله ای که برای مخاطب خاص نگاشته می شود زبان و حجمی متفاوتی دارد. همینطور باید بدانیم مخاطبان در چه گروه سنی، شغلی، تحصیلی، جنسی و ... قرار دارند و با زبان قابل درک برای آنان بنویسیم.

2- رسانه ای که مقاله به سفارش یا برای آن نوشته می شود را باید بخوبی شناخت و از سیاستگذاری های آن مطلع بود تا موضوعی و محتوایی متناسب با سیاستهای آن رسانه انتخاب شود تا زحمات نویسنده حفظ شده و نوشته اش حذف نشود یا کمتر فیلتر شود.

3- موضوعات مقاله غالبا نباید کلی انتخاب شود؛ مثلا طلاق، فقر و ... این موضوعات کلی زوایای مختلفی دارد که پرداختن به همه جوانب آن در یک مقاله مطبوعاتی، که با محدودیت فضا و سایر موارد روبروست پس بهتر است که جزیی، یا زاویه ای از این موضوع کلی در نظر گرفته شده وکامل به آن پرداخته شود.

4- از انتخاب موضوعات غیرملموس(مثل عرفان، مسایل متافیزیک و...) حتی الامکان اجتناب شود چون برای مخاطبان عام جذابیتی ندارد.

  • البته در سرویسها و رسانه هایی که به شکل تخصصی است می توان در باب این گونه موضوعات نیز نوشت.

5- کوتاه نویسی در هر مقاله ای یک امتیاز است چون طویل نویسی مخاطب را فراری می دهد مخاطب امروز حوصله و وقت کمی دارد این را همیشه در نظر داشته باشید.

البته برخی از مقالات برای نشریات تخصصی و مخاطبان خاص نوشته می شود و جنبه ی تحقیقی دارد آنها شرایط خاص خود را دارند و میتوان طولانی تر نوشت تا حق مطلب ادا شود.

مقدمه

درباره ضرورت نگارش مقدمه در مقاله، جای تردید وجود دارد. اگر چه در برخی از نوشته ها مثل گزارش فنی و اداری و تالیفات، آوردن مقدمه تا حد زیادی ضروری است، اما یک مقاله نویس را نمی توان ملزم به نوشتن آن دانست.

  • هر گاه مقدمه مربوط به تعریف کلمه یا کلمه هایی باشد که موضوع مقاله است، می توان برای آن جایی در نظر گرفت. در غیر اینصورت ضرورتی برای آوردن مقدمه نیست، چون باعث انحراف نویسنده از مسیر اصلی نوشته می شود و آزادی عمل او گرفته می شود.
  • نوشتن مقدمه به ذوق و سلیقه نویسنده بستگی دارد.

متن

اساسی ترین قسمت مقاله که در حقیقت حاوی پیامِ نویسنده است این قسمت می باشد که در واقع باید به تجزیه و تحلیل، توجیه و تفسیر مساله پرداخت و موضوع را با بیان دلایل روشن و قابل قبول به اثبات رسانید.

نتیجه گیری

نتیجه گیری هم در مقاله چندان مورد توجه نیست. بیشتر مواقع نویسندگان مسلط پیام خود را در متن به نظر خوانندگان می رسانند و نتیجه گیری و قضاوت را بر عهده خود آنان وا می گذارند.

[از این جهت شاید بهتر آن باشد که به جای کلمه نتیجه گیری به پایان بندی در مقاله اشاره کنیم. در واقع نویسنده هر مقاله ای باید آرام آرام خواننده از آغاز به انتهای مطلب بَرد و با یک پایان بندی مطلوب مقاله را به انتها رسانَد، که خواننده آماده پذیرش پایان مقاله شود به عبارت دیگر به گونه ای تمام نشود که گویی خواننده رها شده و معلق باشد و از خود بپرسد که چی؟ تمام شد! هدف چه بود؟!]

برای پایان بندی مقاله می توان آن را با کلمات قصار از بزرگان یا بیتی از شاعری معروف که موید نظر نویسنده و متناسب با موضوع و توضیحات باشد به پایان برد.

تیتر مقاله

  • تیتر مقالات غالبا برگرفته از موضوع مقاله است که می تواند یک کلمه باشد. مثل: فساد-امنیت و ... ولی این شکل را توصیه نمی کنیم؛ چون القای موضوع کلی را می کند و قبلا گفتیم از انتخاب موضوعات کلی باید اجتناب شود.
  • می تواند موضوع دو کلمه باشد مثل: پول و شیطان یا مرگ گرگ و ...
  • نوشتنِ تیتر مقاله، تابع همه ی قواعد سخت گیرانه تیترنویسی خبری نیست! مثلا می تواند سوالی یا منفی نوشته شود.

گرچه بسیاری از آنچه در مورد قواعد تیترنویسی گفتیم ؛در اینجا نیز باید رعایت شود: مثلا پایان تیتر نقطه قرار نمی گیرد و یا مجهول نباشد.و اگر دارای فعل باشد بهتر است و ...

  • همچنین تیتر می تواند متناسب با موضوع خود، برگرفته از اسامی رمانها و داستانهای معروف یا ضرب المثل و ...باشد.

مراحل مقاله نویسی :

1- دقت نظر در موضوع و تفکر در اطراف مساله

2- یادداشتِ رؤوس مطالب

3- تنظیم یادداشتها

4- نوشتن بندها

5- اصلاح مقاله

6- پاکنویس

7- باز خوانی و اصلاح مجدد

8- ذکر منابع و مآخذ

----------------------------------------------------------

منبع : همان منابع بخش اول درس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار