سرگذشت موشکهای ایرانی

رد پای "تهرانی مقدم " در حمله موشکی ایران به مقر تروریست ها

‎ شب گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،یک مرکز مهم فرماندهی داعش در دیرالزور را با یک فروند موشک ”ذوالفقار” و پنج فروند موشک”شهاب۳” ،میراث ارزشمند سردار شهید حسن طهرانی مقدم، هدف قرار داد.

کد مطلب: ۶۳۴۵۷۱
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگار پانا: هرکس خبر را می شنید،بلا استثنا ابتدا شگفت زده می شد، سپس خوشحال و کمی بعد حس غرور می کرد! موشک های سپاه دیرالزور را هدف قرار داده اند!
‎انتقام ترقه بازی دشمن سخت گرفته شد.این حس غرور را داشته باشید تا کمی به عقب برگردیم.
‎فروردین۹۲،صحن حرم مطهر رضوی: رهبری در واکنش به تهدیدهای دشمنان با قدرت گفتند:"اگر غلطی از آنها سر بزند،تل آویو و حیفا را با خاک یکسان می کنیم..."
‎اما...آن اقتدار و اطمینان در کلام رهبری و این قدرتنمایی و حس غرور از کجا آمده است؟!داستان "ایرانِ موشکی" از کجا آغاز شد؟
‎یکی از بزرگان سپاه می گفت:"سال۶۳ مردم در خیابان ها شعار می دادند((موشک جواب موشک)) ،حال آنکه اصلاً موشکی درکار نبود که بوسیله ی آن پاسخی داده شود!"
‎همان روز ها حضرت امام(ره)به فرماندهان جنگ دستور دادند که مقابله به مثل باید صورت گیرد. اما آنروز نهایت توان ما در مقابله به مثل،زدن بصره با توپ جنگی بود! بنابراین حسن طهرانی مقدم مأمور شد تا به همراه عده ای از دوستانش برای آموزش شلیک موشک به سوریه بروند و همزمان از لیبی چند فروند موشک خریداری شد. سرهنگ قذافی برای اصطلاحاً خودشیرینی و به دست آوردن دل بزرگان انقلاب و حتی شاید دیدار با امام،تعدادی موشک به همراه چند افسر متخصص را راهی ایران کرد.
‎محسن رضایی،فرمانده وقت سپاه پاسداران روایت می کند:((وقت شلیک موشک ها که رسید،خبر دادند افسران لیبیایی ۳۸ قطعه از موشک ها برداشته اند و به سفارت لیبی فرار کرده اند!مقدم و بچه هایش البته طی دوماه آنها رابه مرحله ی لانچ و پرتاب رساندند.))
‎پس از این ماجرا که در سال۱۳۶۵رخ داد،تلاش های حسن تهرانی مقدم و تیمش برای خودکفایی و استقلال در تولیدموشک آغاز شد.اما چگونه؟
‎فضایی که مقدم در آن شروع به کار و تحقیق و آزمایش کرد،جایی بود به مساحت یک گاراژ و با تجهیزاتی بسیار ساده و ابتدایی!
‎مقدم با همین امکانات و همان فضا شروع به تلاش می کند و در نهایت نیمه ی دوم سال۱۳۶۶ اولین موشک تمام ایرانی با نام"نازعات"تکمیل و آماده ی پرتاب می شود و این اول داستان است!
‎مقدم دست از کار نمی کشد.او ویارانش شبانه روز تلاش می کنند تا کودک نوپای تکنولوژی موشکی ببالد و پیشرفت کند.
‎اوج تلاش های حاج حسن اما در سال۱۳۷۷ ثمر داد. رونمایی از شاهکار استراتژیکی او ،شهاب ۳!
‎با ساخت این موشک،جمهوری اسلامی برای اولین بار حساس ترین نقاط در خاک رژیم صهیونسیتی را در تیررس خود می دید و این آغاز اقتدار ایران حول محور استراتژی "شمشیر داموکلس"بود. به این معنی که پاسخ هر تعرضی به این کشور،با حمله به گروگان با ارزش منطقه ای،اسرائیل داده خواهد شد.
‎پس از این هم البته سردار طهرانی مقدم متوقف نشد و انواع دیگری از موشک ها با کاربری های متفاوت را به بازوی سلاح های سپاه افزود.از جمله موشک های ماهواره بر که توانایی رسیدن به مدار زمین را دارند.
‎پس از آن نیز تلاش ها برای دست یابی به موشک های دقیق و پیشرفته ی نوع کروز آغاز شد و شهید طهرانی مقدم هم در حال تحقیق روی همین نوع موشک بود که طی انفجار پادگان امام علی(ع)به شهادت رسید.انفجاری که اسرائیلی ها ادعا دارند در ادامه ی برنامه ی ترور دانشمندان هسته ای و موشکی ایران بوده و آنها در آن دست داشته اند.
‎البته فقدان این فرمانده بزرگ موجب توقف برنامه موشکی جمهوری اسلامی نشد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،سال۱۳۹۳ از اولین موشک کروز ایرانی با نام"سومار"رونمایی کرد.تحلیلگران خارجی مدعی هستند"سومار"حدود۲هزار متر برد داشته و ایران اکنون جنوب اروپا را نیز در تیررس دارد!
‎بی شک تمام این دستاورد ها و اقتدار و امنیت امروز را مدیون همان جوانی هستیم که روزی با کمترین امکانات شروع به کار کرد وبا اخلاص و توکل و البته تلاش جهادی و خستگی ناپذیرش،غیرممکن های بسیاری را ممکن کرد.

روحش شاد.
/محمدمهدی محمودی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار