گزارش پانا از حذف تسهیلات تشویقی ساخت مسکن :

حذف مشوق ها تولید مسکن در شرایط رکودی را کاهش می دهد

پرداخت تسهیلات «بدون سپرده» ساخت مسکن که اوایل امسال با هدف «تحریک سرمایه‌گذاران ساختمانی به خروج از لاک رکودی»، در بازار ملک ایجاد شد، طی روزهای اخیر به دلیل «حذف اولویت رونق مسکن ناشی از صدور اولتیماتوم برای اتمام تکالیف معوق مسکن مهر»،‌ تا زمان نامعلوم، مسدود شده است تصمیمی که به گفته عضو انجمن انبوه سازان مسکن موجب تاثیر منفی بر تولید در این بخش خواهد شد .

کد مطلب: ۶۳۲۲۳۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ،در نیمه اول سال گذشته تحت تاثیر استقبال سازنده‌ها از تسهیلات بدون سپرده که حتی برای «استفاده در پروژه‌های نیمه‌کاره» نیز کاربری داشت، سقوط تیراژ ساخت مسکن در تهران متوقف شد. در پایتخت، بعد از افت 50 درصدی حجم ساخت و ساز مسکونی طی‌ سال‌های 93 و 94، در نیمه اول سال گذشته ، شیب تغییرات تیراژ ساخت و ساز از رشد منفی‌ فاصله گرفت و «صفر» شد. در کل کشور نیز طبق آخرین آمار رسمی، نرخ تغییرات تیراژ ساخت مسکن از افت بالای 50 درصد به رشد منفی 2 درصد رسیده که نشانه بهبود نسبی وضعیت سرمایه‌گذاری ساختمانی است.

اما آنگونه که کارشناسان و دست اندرکاران این بخش می گویند حذف مشوق های ساخت می تواند شرایط تولید در این بخش رکودزده اقتصاد ایران را تحت تاثیرات منفی قرار دهد .

تاثیرات منفی توقف تسهیلات بدون سپرده ساخت بر تولید مسکن

محمدقلی خسروی عضو انجمن انبوه سازان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در خصوص توقف پرداخت وام ساخت بدون سپرده گذای ، گفت : طبیعی است که محدودیت در پرداخت هر نوع از تسهیلاتی که برای تولید مسکن صورت میگیرد بخش ساخت و ساز کشور را با مشکلات و چالش های بیشتر مواجه می کند .

وی افزود: رکود بخش مسکن با ایجاد محدودیت در تسهیلات ساخت یا هر تصمیم دیگری که منجر به کاهش تولید مسکن شود افزایش خواهد یافت .

عضو انجمن انبوه سازان مسکن خاطرنشان کرد: کارشناسان و اقتصاددانان اقتصادی بر این نکته متفق القول هستند که برای رشد تولید مسکن و به دنبال آن تعدیل قیمتی در بهای مسکن باید مشوق های تولید به اندازه کافی وجود داشته باشد .

خسروی درخصوص اظهارات محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت که خروج غیرتورمی مسکن از رکود را سیاست دولت برای خروج از رکود این بخش اعلام کرده است ، عنوان کرد: شرایط غیرتورمی در ساخت مسکن تنها در شرایطی امکان پذیراست که قیمت مواد و مصالحی که در تولید و ساخت مسکن به کار می رود ثابت بماند بنابراین اگر هزینه های ساخت مسکن برای چند سال متوالی ثابت باشد می توان گفت که تثبیت قیمت مسکن به صورت غیرتورمی انجام شده است .

وی با اشاره به دغدغه هایی که برای بخش اجاره وجود دارد ، عنوان کرد: در گذشته حدود 20 درصد جمعیت کشور اجاره نشین بوده اند که این میزان به حدود 33 درصد افزایش یافته است .

خسروی با بیان اینکه در گذشته حدود 70 درصد جمعیت کشورها اجاره نشین بودند اما در ایران این ارقام پائینتر بوده است ، گفت : دولت باید تدابیری نیز برای تثبیت اجاره بها در کشور داشته باشد چرا که این بخش از جمعیت کشور با شرایط اقتصادی بغرنج تری نیز دست و پنجه نرم می کنند .

سیاست دولت خروج غیرتورمی از رکود است

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز در روزهای اخیر دراظهار نظری اعلام کرد سیاست دولت برای رونق بازار مسکن، سیاست خروج غیرتورمی این بخش از رکود است.

نوبخت در گفت و گویی افزود: بطور طبیعی رونق بازار مسکن با گرانی کاذب به دست نمی آید.

نوبخت تصریح کرد: نیاز جمعیت جوان کشور به مسکن این ضرورت را ایجاب می کند برنامه ها برای خانه دار شدن مردم و رونق بازار مسکن به نحوی اجرایی شود که مردم پولی بابت افزایش کاذب قیمت مسکن پرداخت نکنند و در بازار عرضه و تقاضای متعادل باشد.

به گفته کارشناسان «رقابت بانک‌ها در پرداخت نرخ سود بالای 20 درصد» به سپرده‌های بانکی نیز در تقلیل توان وام‌دهی بانک عامل به سازنده‌ها، تاثیرگذار بوده و به نظر می رسد حمایت دولت از ساخت مسکن با استفاده از سیاست های تشویقی باید ادامه دار باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار