/گزارش/

تأخیر در تخصیص اعتبارات غبارهای نمکی را به پرواز در می آورد

تبادل نشدن به موقع موافقت نامه ها و عدم تخصیص اعتبارات مصوب در تداوم مبارزه با بیابان زایی حاشیه دریاچه ارومیه موجب می شود که محدوده زمانی انجام این پروژه ها از دست رفته و به همراه کاهش درصد موفقیت، هزینه های اجرایی به شدت بالا رود.

کد مطلب: ۶۲۲۵۸۰
لینک کوتاه کپی شد

سینا میرزامحمدی-خبرگزاری پانا آذربایجان غربی / آنچه از خشک شدن دریاچه ارومیه حاصل گردیده پدیده بیابان زایی بوده است که این امر موجب تشکیل کانون های تولید گرد و غبار و در ادامه آن آلوده شدن هوای منطقه، نامساعد بودن زیست گاه های انسانی و سایر موجودات و بر هم زدن اکوسیستم های منطقه می شود که نمکی بودن این غبارها موضوع را تا حد مرگ این قسمت از سرزمین ایران اسلامی بحرانی می نماید.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان غربی بر حسب وظیفه سازمانی و تخصصی خود مسئولیت مهار این کانون ها را در بحث احیای دریاچه ارومیه عهده دار بوده و موظف به مهار این کانون ها با مد نظر قرار دادن محدودیت های زیست محیطی می باشد.

با توجه به وضعیت عرصه های کانون ها، عملیات بیابان زدایی در قالب پروژه های بیو مکانیکی و بیولوژیکی به صورتی که کمترین اثرات زیست محیطی را داشته و به لحاظ اقتصادی نیز کمترین هزینه و بیشترین سود را حاصل نماید، تعریف و مصوب شد تا با بهره گیری از گونه های طبیعی موجود در منطقه و تکثیر آنها پوشش گیاهی مناسبی برای مهار کانون های تولید گرد و غبار ایجاد شود.

پیچیدگی این پروژه ها زمانی نمایان می شود که بایستی برنامه ریزی دقیقی جهت تامین نهاده های مورد نیاز با توجه به خاص بودن نهاده ها و عدم تولید بخش خصوصی و همچنین حفاظت و نگهداری آنها در سالهای اولیه رشد انجام گیرد .

همچنین با توجه به برنامه ریزی 10 ساله عملیات برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص اعتبارات بر اساس موافقت نامه ها که با همین چشم انداز 10 ساله تنظیم گردیده اند، نقش بسیار مهم و اساسی در رسیدن به اهداف را داشته و بایستی جهت تحقق چشم انداز و نجات دریاچه ارومیه که نمیتوان به آن به عنوان یک پروژه زیر ساختی نگاه کرد، بلکه اجباری است برای نجات بخش اعظمی از سرزمین ایران اسلامی، اعتبارت مطابق برنامه تخصیص داده شود.

مدیر اجرای پروژه های احیای دریاچه ارومیه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان غربی در خصوص مشکلات و مسایل مربوط به عدم تخصیص اعتبارات سال جاری پروژه های احیای دریاچه ارومیه می گوید: با توجه به اینکه پروژه های بیولوژیکی می بایستی در محدوده زمانی معین و مشخصی انجام گیرند تا ضمن کاهش هزینه ها، درصد موفقیت بالایی داشته باشند، عدم تبادل به موقع موافقت نامه ها و تخصیص اعتبارات مصوب موجبات از دست رفتن محدوده زمانی اجرای پروژه ها، کاهش درصد موفقیت و افزایش هزینه های اجرایی را فراهم می آورد.

مجید موسی زاده در ادامه خاطر نشان می کند: کاهش در تخصیص اعتبارات مصوب موجب می شود نهاده های تولید شده که اکثراً به صورت تخصصی در نهالستان های این اداره کل تهیه و آماده می شوند، به دلیل کاهش در سطح عملیات غیر قابل استفاده شده و علاوه بر هدر رفتن این نهاده ها، توانایی پیش بینی مناسب برای تولید آنها نیز سلب شود.

وی تیمار و حفاظت از نهال های کاشته شده برای جلوگیری از بیابان زایی در حاشیه دریاچه ارومیه را یکی از مهمترین بخش های این پروژه می داند و می گوید: عملیات اجرایی سال های قبل که نیاز به تیمار و مراقبت و حفاظت قرار دارند در فواصل تاخیر تبادل موافقت نامه و تخصیص اعتبارات دچار مشکل می شوند و این امر موجبات بروز تنش در گیاهان استقرار یافته را فراهم آورده و رشد آنها را با مشکل مواجه می نماید.

موسی زاده می افزاید: در صورت طولانی شدن تاخیرات در تخصیص اعتبارات لازم و مصوب، خسارات جبران ناپذیری به عملیات مبارزه با بیابان زایی وارد گردیده و ضمن تاخیر در تحقق اهداف تعیین شده، موجب هدر رفت هزینه های انجام شده سالیان قبل می شود.

وی با بیان اینکه تاخیر در عملیات و کندی آن موجب افزایش تاثیرات روانی منفی در ساکنین و همچنین سایر هموطنان حساس و پیگیر در موضوع و بروز مشکلات فرهنگی در روند اجرای پروژه ها خواهد شد، تصریح می کند: با عنایت به برنامه ریزی های انجام شده بلند مدت و میان مدت، تغییر در مقادیر اعتبارات مورد نیاز سالانه موجب عقب افتادگی از برنامه و افزایش هزینه ها به دلیل تشدید بیابان زایی و به تبع آن افزایش سختی کار بیابان زدایی شده و از طرف دیگر خسارات زیست محیطی جبران ناپذیری بر سرزمین های تحت تاثیر پدیده خشکی دریاچه وارد خواهد شد.

مدیر اجرای پروژه های احیای دریاچه ارومیه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان غربی در ادامه با بیان اینکه در دو سال گذشته 99 هزار و 593 میلیون ریال اعتبار برای پروژه های مبارزه با کانون های تولید گرد و غبار و ریزگردهای نمکی هزینه شده است، عنوان می کند: مدیریت هرزآب و به همراه بذرکاری، ساماندهی دام، بوته کاری، قرق سایت، مراقبت و نگهداری گززار، نهالکاری، ایجاد ایستگاه های متمرکز و غیر متمرکز سنجش و پایش، ترسیب کربن، خرید جو و آبیاری سنواتی از جمله مهترین پروژه های به اجرا در آمده در دو سال گذشته هستند.

موسی زاده همچنین اعتبار مورد نیاز برای تدوام اجرای پروژه های مبارزه با کانون های تولید گرد و غبار و ریزگردهای نمکی در سال جاری را در حدود 108 هزار و 424 میلیون ریال عنوان می کند و می گوید: برای عمل به تعهدات و نجات دریاچه زیبای ارومیه می بایست اعتبارات لازم و مصوب هرچه سریعتر اختصاص یابد چراکه زمانی برای تجدید پروژه ها در مقابل سرعت خشک شدن دریاچه ارومیه نخواهیم داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار