مديركل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای خبرداد

پیش‌بینی 54 میلیارد تومان ردیف تجهیزاتی برای هنرستان‌ها در بودجه 96

مديركل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود 54 میلیارد تومان ‌ردیف تجهیزاتی برای هنرستان‌ها در بودجه 96 پیش‌بینی شده است، همچنین یک محل اعتباری از محل دودرصد از درآمد حاصل از فروش گاز برای تجهیزات هنرستان‌ها دیده شده و یک ردیف اعتباری نیز امسال دیده شده که از محل صندوق توسعه ملی برای تجهیز هنرستان‌ها در نظر گرفته شده است.

کد مطلب: ۶۲۲۳۷۱
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، محسن حسینی‌مقدم در حاشیه 14مین دوره مسابقات علمی عملی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کشاورزی کشور در اراك، افزود: این مسابقات از دی‌ماه سال گذشته با حضور نزدیک به 150 هزار دانش‌آموز پایه سوم هنرستان‌های فنی‌حرفه‌ای از مرحله هنرستانی، منطقه‌ای استانی و در نهایت کشوری آغاز شده است.
مديركل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز 218 هنرجو از حدود 30 استان کشور در 36 رشته به رقابت می‌پردازند، تصریح کرد: در مجموع مسابقات در دو رده تئوری و عملی برگزار می‌شود و مهم‌ترین بخش آن شامل بخش عملی است که امروز در حال برگزاری در مرحله کشوری است.
وي خاطرنشان کرد: چهار رشته امور زراعی و باغی، ماشین‌های کشاورزی، امور دامی و صنایع غذایی جزو رشته‌های کشاورزی در این مسابقات هستند.
حسینی‌مقدم با بیان اینکه امروز از حدود 10 هنرستان در اراک که مجری مسابقات هستند، بازدید می‌شود، بیان کرد: در هر رشته به طور متوسط 6 نفر از سراسر کشور از 6 استان مختلف انتخاب شده‌اند که در حال رقابت هستند.
وی هدف از برگزاری مسابقات مذکور را بررسی وضعیت آموزشی در هنرستان‌های سراسر کشور، شناسایی دانش‌آموزان برتر در بین دانش‌آموزان کل کشور و ایجاد رقابت سازنده بین آنها برشمرد و گفت: مهمترین هدف از برگزاری این مسابقات و جشنواره‌ها آشنایی جامعه و خانواده‌ها با فرهنگ کار و شناساندن رشته‌های فنی حرفه‌ای است تا دانش‌آموزانی که قصد انتخاب رشته و شاخه برای امسال و سال‌های آینده دارند با توان و ظرفیت هنرستان‌ها آشنا شوند.
حسینی‌مقدم افزود: آنها همچنین مطلع می‌شوند که رشته‌های انتخابی‌شان در نهایت منجر به ایجاد شغل و حرفه می‌شود و می‌توانند در صورت عدم تمایل به ادامه تحصیل مشغول به کار شوند.
وی در خصوص مشکلات موجود در هدایت تحصیلی و نقش برگزاری این مسابقات در رفع این مشکلات گفت: یکی از اهداف برگزاری این مسابقات فرهنگ‌سازی در زمینه انتخاب رشته‌های فنی حرفه‌ای وکاردانش در میان دانش‌آموزان است. برای برگزاری این مسابقات از ماه‌های قبل اقدامات لازم از طریق معرفی رشته‌ها و وضعیت مسابقات و ... در داخل خود هنرستان‌ها آغاز شد.
مديركل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به منظور کمک به امر هدایت تحصیلی همچنین از افرادی که در سال‌های قبل در این مسابقات رتبه کسب کردند و در جایی مشغول به کار شدند دعوت به عمل آمد تا در مدارس متوسطه اول حضور یافته و برای دانش‌آموزان مزیت‌های رشته‌های هنرستانی را توضیح دهند.
وی اظهار کرد: دانش‌آموزان متوسطه اول یا پایه نهم که باید امسال انتخاب رشته کنند نیز از هنرستان‌ها و کارگاه‌ها بازدید به عمل آوردند، همچنین اولیا نسبت به مزایای رشته‌های هنرستانی توجیه شدند و دیگر اقدامات فرهنگ‌سازی نیز به عمل آمد تا در زمینه هدایت تحصیلی، جذب دانش‌آموز برای هنرستان‌ها را بیشتر شاهد باشیم.
فعالیت هفت هزار هنرستان فنی حرفه‌ای و کارودانش در کشور
وی در رابطه با وضعیت هنرستان‌های کشور بیان کرد: در حال حاضر هفت هزار هنرستان در دو شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش فعال هستند.
حسینی‌مقدم با اشاره به اینکه سال گذشته هنرستان‌ها سه ساله و شامل پایه‌های 10، 11 و 12 شدند، تصریح کرد: امسال نزدیک به 700 هزار دانش‌آموز پایه دهم در متوسطه سوم تحصیل کردند.
وی ادامه داد: در حال حاضر دانش‌آموزان در بیش از دو هزار هنرستان فنی حرفه‌ای و بیش از چهار هزار هنرستان کارودانش در سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند.
تلاش برای جذب دانش آموزان دختر به رشته‌های فنی حرفه‌ای
وی با بیان اینکه 62 درصد از دانش آموزان هنرستان‌های کشور پسر و 38 درصد دختر هستند، افزود: یکی از اقدامات در دست اقدام در بخش فنی حرفه‌ای این است که شرایطی را فراهم کنیم تا جذب دانش آموزان دختر در رشته‌های فنی حرفه‌ای مخصوصا با زمینه صنعت افزایش یابد.
مديركل دفتر آموزش‌های فنی وحرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش در خصوص وجود ظرفیت برای هدایت دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی حرفه‌ای بیان کرد: در سال آینده با توجه به سه ساله شدن هنرستان‌ها با کمبود فضا و نیروی انسانی مواجه خواهیم شد البته هرساله با توجه به بازنشسته شدن نیروهای آموزش و پرورش اثرات آنرا در هنرستان‌ها نیز شاهد خواهیم بود.
وی اظهارکرد: در سال گذشته در آموزش فنی و حرفه‌ای کل رشته‌ها متحول شده و محتواهای آموزشی و سرفصل‌ها تغییر کرده‌اند، با توجه به نیاز بازارکار در حوزه این تغییرات باید نیازهای تجهیزاتی لازم را نیز برآورده کرده و برای آنها ردیف بودجه تعریف کنیم، از این رو در سال جاری ردیف‌های اعتباری در بودجه پیش بینی شده است که همزمان با تغییر و تحول رشته‌ها هنرستان‌ها نیز مجهز شوند.
مديركل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود 54 میلیارد تومان ‌ردیف تجهیزاتی برای هنرستان‌ها در بودجه 96 پیش‌بینی شده است، همچنین یک محل اعتباری از محل دودرصد از درآمد حاصل از فروش گاز برای تجهیزات هنرستان‌ها دیده شده و یک ردیف اعتباری نیز امسال دیده شده که از محل صندوق توسعه ملی برای تجهیز هنرستان‌ها در نظر گرفته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار