دبیر کمیسیون سلامت شورای عتف در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد؛

ارتقای کیفیت پژوهش با آموزش روش‌های تحقیق در دوران دانش‌آموزی

دبیر کمیسیون تخصصی سلامت شورای عالی علوم، تحقیقات وفناوری گفت: اگر شروع آموزش روش‌های تحقیقی، از دوران دانش‌آموزی باشد می‌تواند برای بالابردن کیفیت پژوهش در دانشگاه‌ها سودمند باشد.

کد مطلب: ۶۲۱۲۵۱
لینک کوتاه کپی شد

پرویز اولیا دبیر کمیسیون تخصصی سلامت شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گو با خبرنگار پانا، با اشاره به اهمیت برگزاری مسابقه‌های پژوهشی در مقطع دانش‌آموزان گفت: اگر برگزاری این مسابقات منجر به ترکیب بینش‌های اسلامی در تحقیقات شود، نتایج مثبتی را در پی خواهد داشت. در واقع تحقیقات باید مبین اخلاق اسلامی و برگرفته از بینش مکتبی باشد.

وی افزود: اگر برگزاری مسابقات با بینش‌های اسلامی همراه شود، مرجعیت علمی و روح حاکم بر آن، شکل اسلامی و دینی به خود می‌گیرد.

رییس مرکز تحقیقات میکروب شناسی مولکولی در ادامه بیان داشت: علاوه بر این، ترکیب متون اسلامی در تحقیق باعث می‌شود، محقق در کنار آگاهی علمی، آگاهی مذهبی و مکتبی را لازمه تحقیق بداند و همین مسئله سبب می‌شود تا دانشمندان مسلمان داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: باید دانش‌آموز پیش از این که یک محقق باشد یک انسان باشد و اخلاق اسلامی را با کلیه شئونات دریابد و پس از آن در حوزه‌های مختلف نظیر فیزیک، شیمی و نجوم به پژوهش بپردازد.

اولیا اظهار داشت: مسلما اگر شروع آموزش روش‌های تحقیقی، از دوران دانش‌آموزی باشد می‌تواند برای بالابردن کیفیت پژوهش در دانشگاه‌ها سودمند باشد. همچنین، اگر دانش‌آموزان پیش از ورود به محیط دانشگاه با این مسائل آشنا شوند، می‌توانند روش تحقیق را از طریق آزمون و خطا بیاموزند و در دوران دانشجویی، زمان خود را صرف تحقیق با روش‌های سودمند و پربازده نمایند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آشنایی دانش‌آموزان با مسائل دینی و مذهبی و سپس رشته‌های مورد علاقه خود، باعث می‌شود در آینده فردی تربیت شود که علم نافع را تولید کند.

گفتنی است؛ دبیرخانه جایزه مصطفی(ص)، سال گذشته مسابقه دانش­آموزی نور؛ گرامیداشت ابن هیثم را، با موضوع ساخت فیلم­های علمی و آموزشی یک دقیقه­ای در قالب گروه­های دانش­­آموزی دو یا سه نفره برگزار کرد. این مسابقه که به منظور شکوفایی ابتکارات و خلاقیت دانش‌آموزان در قالب آزمایش­های علمی برگزارشد، پس از اعلام فراخوان با استقبال گرم، با همراهی 440 مدرسه و 50 پژوهشسرا به برگزیده شدن 198 اثر دانش­آموزی انجامید.

مسابقه دانش ­آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور جکی یینگ هم از ابتدای آذرماه سال جاری در قالب نمایش علمی با ساخت فیلم­ های 60 ثانیه ­ای از هر گونه آزمایش علمی شروع شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار