ارائه خدمات بهداشتی رایگان برای گروه سنی کودکان و نوجوانان

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ارائه خدمات بهداشتی رایگان برای گروه سنی 5 تا 17 ساله در سراسر کشور خبر داد.

کد مطلب: ۶۱۸۰۰۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، محمداسماعیل مطلق گفت: تمامی کودکان و نوجوانان در سنین 5 و 6، 9، 12 و 15 سالگی (دانش آموزان در پایه های تحصیلی پیش دبستانی یا بدو ورود، 4، 7 و 10) مراقبت می شوند.

وی افزود: این مراقبت ها شامل بررسی سلامت بینایی، شنوایی، پوست و مو ( گال، شپش و کچلی)، روان، روند بلوغ، بررسی ابتلا به بیماری های سل، آسم، فشارخون، قلبی و عروقی، اختلال خونی و هپاتیت، تیروئید، مشکلات اداراری تناسلی، اختلالات اسکلتی و عضلانی و قامت، بررسی وضعیت واکسیناسیون، دهان و دندان، تغذیه، پایش رشد (اندازه گیری وزن و قد) می شود.

وی بیان داشت: کودکان و نوجوانان 5 تا 17 سال اتباع خارجی مجاز نیز مشمول خدمات فوق هستند. دانش آموزان نیازمند نیز برای مشاوره به مراکز مشاوره بلوغ ارجاع داده می شوند.

مطلق گفت: به دانش آموزان، والدین و اولیای مدرسه، در ابعاد مختلف سلامت از جمله پیشگیری از سوانح و حوادث، تحرک فیزیکی و فعالیت بدنی آموزش داده می شود. در تمامی مدارس، پایگاه های تغذیه سالم اعم ازاینکه محل توزیع مواد خوراکی یا محلی برای تهیه و پخت غذا باشند، نظارت و کنترل می شود.

وی افزود: غربالگری شپش در دانش آموزان دوره ابتدایی فاقد مربی بهداشت، بصورت دوره ای و توسط مراقبین سلامت انجام می شود. مکمل یاری ویتامین دی، آهن و شیر مدرسه در تمامی مدارس انجام می پذیرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت بیان داشت: در مدارس مروج سلامت بر اساس اجزای 8 گانه مدارس مروج سلامت شامل: برنامه جامع آموزش سلامت، ارائه خدمات بالینی، سلامت محیط، بهبود تغذیه، تحرک فیزیکی و فعالیت بدنی، ارتقای سلامت کارکنان، خدمات سلامت روان و مشاوره، مشارکت والدین و جامعه در برنامه های ارتقای سلامت در مدارس و شبکه داوطلبان سلامت دانش آموزان، خدمات ارائه می شود. این مدارس بر حسب کیفیت خدمات ارائه شده، به مدارس مروج سلامت بی ستاره، 1 تا 5 ستاره تقسیم می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار