قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم بیان کرد؛

تامین نیازهای معلمان/پوست اندازی نیروی انسانی آموزش و پرورش

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تکریم معلم یک برنامه چندبعدی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و تکریم مقام معلم به مفهوم تامین نیازهای معلم است گفت: در طول 10 سال آینده 640 هزار نفر از 928 هزار نفر بازنشسته خواهند شد که این خود نوعی پوست اندازی برای نیروی انسانی آموزش و پرورش خواهد بود.

کد مطلب: ۶۱۷۹۵۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ اسفندیار چهاربند امروز شنبه 9 اردیبهشت 96 در نشستی با خبرنگاران که به مناسبت برنامه های هفته بزرگداشت مقام معلم برگزارشد ، به تشریح تلاشهای آموزش و پرورش در تکریم مقام معلم و همچنین جزئیات برنامه های هفته معلم پرداخت .

وی با اشاره به اهمیت مقام معلم در سندتحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: در سند تحول وضع معلم در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت کاملا روشن و مشخص است تا حدی که اگر آن را از سند تحول بگیریم تقریبا چیزی از آن باقی نمی ماندیعنی به زبان دیگر نظام تعلیم و تربیت مساوی است با معلم. ارکانی که وظایف و حقوقی در مواجهه با نظام تعلیم و تربیت دارند همگی آن وظایف و حقوق متوجه معلم است.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به تامین شرایط بهتر برای معیشت معلمان به عنوان یکی از ملزومات تکریم از معلم گفت: تکریم مقام معلم یعنی اینکه ما بتوانیم شرایطی محیا کنیم که حاکمیت، خانواده، اجتماع و رسانه به وظایف خود در قبال معلم به طور مستمر عمل کند. بزرگداشت مقام معلم فقط به برگزاری جشنواره و همایش نیست.

معلم باید در مصوبات دستگاه ها دیده شوند

وی ادامه داد: یکی از جاهایی که این تکالیف به وضوح خودش را نشان می دهد قانون برنامه توسعه است. همچنین قوانین بودجه و مصوبات دولت و سایر سازمانهایی که در دل حاکمیت فعالیت می کنند محل بروز این تکالیف است.معلم باید در مصوبات و قانون های این دستگاه ها دیده شود. با گفتن بدون عمل مقام معلم تکریم نمی شود. معلم برای انجام ماموریت خود نیاز به پشتیبانی دارد.

چهاربند با اشاره به وظایف خانواده در تکریم معلم از طریق همسویی با اهداف آموزشی ادامه داد: جامعه و نهادهای مردمی نیز به عنوان مکمل حاکمیت در مقابل معلم وظایفی دارند که باید به طور مستمر و در طول سال انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: تکریم معلم یک برنامه چندبعدی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و تکریم مقام معلم به مفهوم تامین نیازهای معلم است. جامعه ای که نتواند از معلمین خود الگو بسازد دیگران آنقدر برایش الگو میسازند تا نسل فردا را در جهت اهداف خودشان تربیت کنند.

می خواهیم در الگوسازی از معلمان برجسته با رسانه ها همکاری کنیم

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم در خصوص الگوسازی از معلمین گفت: ما حاضریم در زمینه الگوسازی از معلمان برجسته کشورمان با رسانه ها همکاری کنیم. معلمینی که در دورترین نقاط کشور و در مناطق صعب العبور با آب و هوای نامناسب پیامبرگونه به رسالت خود می پردازند در واقع الگوهای جامعه هستند.

چهاربند سیاست بعدی را حمایت از ایجاد و ادامه کار تشکلهای صنفی معلمی برشمرد و گفت: باید هویت صنفی و حرفه ای معلمان ما افزایش پیدا کند.

برنامه های هفته معلم در سال 96

به گفته چهاربند امسال ستاد بزرگداشت مقام معلم در استانها و به ریاست استاندار تشکیل می شود.

وی همچنین نامگذاری مصوب برای ایام هفته معلم را اعلام کرد و خاطرنشان کرد: طی روزهای آینده مقام عالی وزارت اخبار خوبی برای معلمان خواهند داشت. همچنین دیدار با مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی از برنامه هایی است که برای این هفته در نظر گرفته شده است.

دسترسی خبرنگاران به اطلاعات آموزش و پرورش

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در خصوص دسترسی ازاد رسانه ها به اطلاعات آموزش و پرورش به تشکیل کمیته گردش آزاد اطلاعات اشاره کرد و گفت: قرار است به چهارچوب مدونی برای دسترسی رسانه ها به نظام آموزش و پرورش برسیم. تلاش میکنیم تا نیمه اول خردادماه امسال زمینه دسترسی همکاران خبرنگار حوزه آموزش و پرورش را به اطلاعات فراهم کنیم و معیارها و ضوابط و اقلام اطلاعاتی مدون خواهندشد.

پوست اندازی نیروی انسانی آموزش و پرورش در 10 سال آینده

چهاربند در ادامه صحبتهای خود به ارائه آماری از معلمان فعال در کل سیستم آموزش و پرورش پرداخت و گفت: در حال حاضر 928 هزار نفر در آموزش و پرورش فعالیت می کنند که 575 هزار نفر از آنها معلم هستند. 52 هزار نفر کارکنان اداری و 160 هزارنفر کارکنان خدماتی و خدمتگزار هستند و حدود 170 هزار نفر نیروهای تخصصی آموزش و پرورش هستند که گروه مدیریتی را تشکیل میدهند .

وی افزود: در طول 10 سال آینده 640 هزار نفر از این 928 هزار نفر بازنشسته خواهند شد که این خود نوعی پوست اندازی برای نیروی انسانی آموزش و پرورش خواهد بود که اگر مدون و برنامه ریزی شده با این پدیده مواجه شویم نوعی فرصت برای بازسازی نیروی انسانی نظام تعلیم و تربیت خواهد بود.

چهاربند ادامه داد: مهمترین این برنامه ها ظرفیت سازی برای تربیت معلم است . این شاه بیت چالش های ما طی 10 سال آینده خواهد بود. ظرفیت های موجود دانشگاه فرهنگیان به عنوان مجری مستقیم تربیت معلم برای این موضوع کافی نیست. ما باید از همکاری سایردانشگاه ها که رشته علوم تربیتی را دارند برای تامین نیروهای مورد نیاز خود استفاده کنیم.

90میلیارد ریال بودجه استانی هفته معلم

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بودجه بزرگداشت هفته معلم گفت: 90 میلیارد ریال را برای اجرای برنامه های این هفته در اختیار استان ها قرار خواهیم داد.

وی با اشاره به تغییرسیاست ها در انتخاب معلم نمونه خاطرنشان کرد: این سیاست از سال گذشته اصلاح شد که منجر به نقدها و گله هایی هم شده بود. قرار شد این فرایند از مدارس شروع شود و تعدادی معلم به مناطق معرفی شوند و در نهایت همکاران ما در استانها بر اساس معیارهای تعریف شده تعدادی را به عنوان معلم نمونه انتخاب می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار