استنادات قرآنی بیانات رهبر معظم انقلاب/

تقسیم عالم به منطقه نفوذ «طاغوت» و «الله» و ترسیم جبهه کفر و ایمان

«ما همه عالم وجود را تقسیم می‌کنیم به دو قسمت: یک قسمت منطقه نفوذ طاغوت است، باید به آن کفر ورزید؛ یک قسمت منطقه نفوذ الله است.»

کد مطلب: ۶۱۷۸۵۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا به نقل از ایکنا؛ رهبر معظم انقلاب پنج‌شنبه، 7 اردیبهشت‌ماه، در دیدار اساتید، قاریان و حافظان برگزیده سی‌وچهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از ۸۳ کشور جهان، هویت اسلامی را مانع از دخالت و سلطه دشمنان خواندند و با اشاره به هدف جبهه کفر برای نابود کردن این هویت ایمانی خاطرنشان کردند: «فرمود: فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقیٰ لَاانفِصامَ لَها؛ این یک معرفتی است، این یک اصل است؛ کفر به طاغوت و ایمان به خدا. یعنی ما همه عالم وجود را تقسیم می‌کنیم به دو قسمت: یک قسمت منطقه نفوذ طاغوت است، باید به آن کفر ورزید؛ یک قسمت منطقه نفوذ الله است، باید به او ایمان آورد، باید او را باور کرد؛ هویّت ایمانی در مقابل هویّت کفر. این به معنای این نیست که ما دائم بایستی با هر کسی که در هویّت کفر است بجنگیم؛ این معنایش مقاتله نیست؛ این معنایش عدم ارتباط هم نیست؛ این معنایش [عدم] تبادل معلومات هم نیست؛ این معنایش استقلال هویّت ایمانی و مرزبندی هویّت ایمانی است تا [انسان] بتواند در مقابل هویّت طاغوت و هویّت کفر، خودش را حفظ کند، نگه دارد، تکمیل کند، رو به پیشرفت حرکت کند.

امروز گرفتاری امّت اسلامی در چیست؟ در تسلّط فرهنگ غربی بر او است، در تسلّط اقتصاد غربی بر او است، در تسلّط سیاست غربی بر او است؛ گرفتاری‌ها اینها است. امروز در بسیاری از کشورهای اسلامی چیزی به نام هویّت اسلامی وجود ندارد؛ بله، مردم مسلمانند، نماز هم می‌خوانند، روزه هم می‌گیرند، شاید زکات هم می‌دهند امّا مجموعه جامعه، هویّت اسلامی ندارد؛ یعنی یک شخصیّتی، یک حقیقتی قرار گرفته در مقابل حقیقت کفر و حقیقت طاغوت وجود ندارد. لذا شما می‌بینید آنها دخالت می‌کنند؛ در فرهنگِ اینها دخالت می‌کنند، در باورهایشان دخالت می‌کنند، در اقتصادشان دخالت می‌کنند، در روابط اجتماعی‌شان دخالت می‌کنند، سیاست‌هایشان را در مشت می‌گیرند. آن‌وقت نتیجه این می‌شود که چون درون مجتمع اسلامی و امّت اسلامی هویّت واحدی وجود ندارد، دعوا به وجود می‌آید، جنگ به وجود می‌آید، تنافر به وجود می‌آید، عدم تفاهم به وجود می‌آید؛ این[جوری] می‌شود. امروز دنیای کفر درصدد مضمحل کردن و نابود کردن این هویّت است؛ هرچه از این هویّت در هر نقطه‌ای از دنیا باقی مانده، این را می‌خواهند از بین ببرند. این یک اصل اسلامی است؛ فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَ یُؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقیٰ لَاانفِصامَ لَها وَ اللهُ سَمیعٌ عَلیم؛ این یک حقیقت است. این حقیقت را اگرچنانچه ما درست بفهمیم، آن را دنبال کنیم، آن را به‌صورت یک فهم عمومی در جامعه اسلامی و امّت اسلامی دربیاوریم، شما ببینید چه تحوّلی اتّفاق می‌افتد! شما ببینید همین یک حقیقت، که صدها حقایق ازاین‌قبیل در قرآن وجود دارد، چه تحوّلی در دنیای اسلام به وجود می‌آورد! اگر همین یک امر را، همین یک معرفت را درست بفهمیم و باور کنیم و گسترش بدهیم، ببینید چه اتّفاقی می‌افتد!

رهبر معظم انقلاب در این دیدار با استناد به آیه 256 سوره بقره که یکی از آیات موسوم به «آیةالکرسی» است؛ جبهه کفر و ایمان و مرزبندی میان طاغوتیان و موحدان را ترسیم کردند. این مرزبندی هویت ایمانی انسان‌ها را مشخص می‌کند؛ انسان‌هایی که در یک نمای کلان جامعه و امت ایمانی را تشکیل می‌دهند و این جامعه ویژگی‌هایی را الزام می‌کند که از هویت طاغوتی متمایز شود.

ضعف در جامعه ایمانی و تلاش طاغوتیان برای نفوذ در این جامعه گاه باعث شده که در جامعه ایمانی خلل‌هایی که در حوزه‌های مختلف ایجاد کند، این امر به تعبیر رهبر معظم انقلاب منجر به گرفتاری امت اسلامی می‌شود. شبکه هویتی به گونه‌ای است که با آسیب دیدن یک حوزه، سایر حوزه‌ها نیز آسیب می‌بیند و گاه جامعه را به چالش می‌کشاند.

در این رابطه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان آورده است: دین سلسله‌ای از معارف علمی و عملی است که اعتقادات را تشکیل می‌دهند و اعتقاد از امور قلبی است که حکم اکراه در آنها معنی ندارد و کاربرد اکراه در اعمال ظاهری است چون اعتقاد قلبی برای خود علل و اسباب دیگری از سنخ خود اعتقاد و ادراک دارد،و محال است که مثلا جهل ،علم را نتیجه دهد.

هر چند انسان در انتخاب این دو هویت مختار است، اما نهایت و غایت امور مشخص و شفاف است. همان‌طور که در این آیه آمده فردی که هویت دینی و اسلامی را برگزیده به دستگیره محکمی چنگ زده که در آن گسستی وجود ندارد. تردید و شبهه در این مسیر، عاملی است که جامعه را از پویایی خارج کرده و به بی‌راهه می‌کشاند. در این رابطه در تفسیر نمونه آمده است: امور مهمى که خوبى و بدى و خیر و شر آنها واضح است و حتى آثار سوء و آثار خیرى هم که به دنبال دارند، معلوم است. خود انسان یکى از دو طرف خیر و شر را انتخاب کرده و عاقبت آن را هم (چه خوب و چه بد) مى‌پذیرد و دین از این امور است، چون حقایق آن روشن، و راه آن با بیانات الهیه واضح است، و سنت نبویه هم آن بیانات را روشن‌تر کرده است.

از این روست که باید برای فهم دقیق هویت دینی به منابع اصیل آن مراجعه کرد و مهم‌ترین منبع برای شناخت این هویت قرآن کریم است؛ کتابی که راهنما و هدایت‌کننده نوع بشر است اما متأسفانه در جوامع اسلامی نیز آن‌چنان‌که باید به این منبع الهی توجه نمی‌شود. به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب در همین دیدار اظهار می‌کنند: قرآن را باید فهمید؛ ما دوریم از قرآن. از این دوریِ ما از قرآن، دشمن دارد استفاده میکند. دشمن روزبه‌روز در ما بی‌ایمانی را تزریق میکند، لاابالی‌گری را تزریق می‌کند، وابستگی به خود را تزریق می‌کند. نگاه کنید به دولت‌های اسلامی، نگاه کنید به کشورهای اسلامی، ببینید در مقابل آمریکا، در مقابل صهیونیسم، در مقابل دشمن، در مقابل غارتگران چه وضعی دارند! این ناشی از دوری از قرآن است. ما اگر به قرآن نزدیک بشویم، همه‌ این حفره‌ها پُر خواهد شد؛ همه‌ این خُلل و فُرَج بسته خواهد شد؛ هویّت اسلامی در مقابل هویّت کفر خودش را نشان خواهد داد. معنای اینکه ما می‌گوییم [اگر] به قرآن عمل کنیم، زندگی درست خواهد شد، این است.

منبع:ایکنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار