مشاور ارشد وزارت نیرو در کنفرانس بین المللی آب مجازی مطرح کرد:

صرفه جویی سالانه 400 میلیاردمکعبی آب با مفهوم آب مجازی

مشاور ارشد وزیر نیرو و دبیر علمی نخستین کنفرانس آب مجازی با اشاره به نقش آب مجازی در جلوگیری از بحران ها و تنش های آبی گفت: آب مجازی در سال 2003 موجب صرفه جویی 400 میلیارد مترمکعبی مصرف آب در سطح جهان شده است.

کد مطلب: ۶۱۷۸۳۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا؛ طاهری در مراسم کنفرانس بین المللی آب مجازی که از صبح امروز در محل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران آغاز شده است اظهار کرد: مفهوم آب مجازی در سال 1993 توسط پروفسور تونی آلن مطرح و از ابتدای سال 2000 تدوین متدولوژی آب مجازی در محصولات مختلف مطرح شد.

وی افزود: در سال 2001 مفهوم تجارت آب مجازی مطرح و مواد غذایی که آب زیادی برای آنها صرف شده و از منطقه ای پرمصرف در آب به منطقه کم مصرف منتقل می شود شامل مفهوم آب مجازی شد.

مشاور ارشد وزیر نیرو عنوان کرد: این موضوع که چرا در منطقه ای مانند خاورمیانه با میزان کم آب دچار جنگ آبی نمی شود مورد بررسی قرار گرفت و این موضوع مطرح شد که به دلیل آب مجازی و صادرات محصولاتی که از مناطق پر آب به این منطقه وارد می شود هنوز جنگی بر سر آب صورت نگرفته است.

مشاور ارشد وزیر نیرو تصریح کرد: در سال 2003 بررسی پیچیدگی های ژئوپلیتیک آب مجازی بررسی و توسط دو محقق ژاپنی این ایده مطرح شد که اگر آب از منطقه ای که آب بیشتری برای تولید محصول صرف می شود به منطقه ای که آب کمتری برای تولید همان محصول لازم است صادر شود موجب کاهش مصرف آب در سطح جهان خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال 2003 نهصد میلیارد مترمکعب آب مجازی مصرف شده که موجب صرفه جویی 400 میلیارد مترمکعبی آب در سطح جهان شده است .

طاهری خاطرنشان کرد: عمده آبی که در محصولات مختلف تحت مفهوم آب مجازی قرار می گیرد 92 درصد مربوط به بخش کشاورزی و 4 درصد مربوط به بخش صنعت است.

مشاور ارشد وزیر نیرو عنوان کرد: اسپانیا نخستین کشوری است که استفاده از آب مجازی را به عنوان مدیریت مصرف آب خود قرار داده و از سال 2001 استانداردهای آب مجازی شروع به شکل گرفتن کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار