در گفت‌‌وگو با پانا تشریح شد؛

10 اقدام مهم دولت یازدهم در حوزه جوانان چه بود

تسهیل امور ازدواج جوانان، تهیه بسته حمایتی بیمه ازدواج، برگزاری مستمر جلسات ستاد ملی ساماندهی امور جوانان، طرح جمع سپاری حوزه اشتغال و کارآفرینی جوانان، ارائه آموزش های پیش از ازدواج، راه اندازی مجمع خیرین ، تدوین برنامه ساماندهی اوقات فراغت جوانان، حمایت از سمن های حوزه جوانان و تلاش برای افزایش میزان وام ازدواج عمده اقدامات وزارت جوانان در دولت یازدهم بوده است.

کد مطلب: ۶۱۷۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد

محمدرضا رستمی- معاون ساماندهی امور جوانان در تشریح عملکرد دولت یازدهم در حوزه جوانان در گفت و گو با خبرنگار پانا، اظهارداشت: پرداختن به حوزه جوانان بیش از هر موضوعی، نیازمند برنامه ریزی صحیح و تخصیص اعتبارات لازم برای پرداختن به امور جوانان است که این مساله فقط بر عهده یک نهاد نخواهد بود بلکه چندین نهاد مسئولیت امور جوانان را برعهده دارند البته با روی کار آمدن دولت تدبیرو امید شاهد تحولات چشمگیری در حوزه جوانان و ورزش کشور بودیم.

معاون ساماندهی امور جوانان با اشاره به ظرفیت های حوزه جوانان گفت: یکی از پتانسیل هایی که در حوزه جوانان با آن سر و کار داریم، وجود سازمان های مردم نهاد جوانان است که با ظرفیتی که در اختیار دارند می توانند برنامه های فرهنگی، اجتماعی و ... جوانان را ارتقاء دهند و بازوی کمکی برای وزارت جوانان باشند. خوشبختانه در دولت یازدهم سازمان های مردم نهاد حوزه جوانان علاوه بر رشد کمی که داشتند از رشد کیفی برخوردار بودند.

وی با اشاره به موضوع ازدواج جوانان خاطرنشان کرد: مسأله ازدواج به متغیرهای زیادی وابسته است که مهم ترین آن بحث اشتغال است و پس از آن مسکن جوانان است. معاونت ساماندهی امور جوانان در دولت یازدهم در بحث تسهیل ازدواج جوانان، از سال 92 اقداماتی را در دستور کار خود قرار دارد که در این راستا تقویت مراکز مشاوره ازدواج و بسته حمایتی بیمه ازدواج را می توان عنوان کرد.

این مقام مسئول در وزارت جوانان با بیان اینکه رویکرد دولت در حوزه جوانان ارتقای سرمایه اجتماعی است، ادامه داد: همچنین یکی از اقداماتی که در طول دولت یازدهم انجام شده است برگزاری جلسات ستاد ملی ساماندهی امور جوانان است که گزارش های آن در بخش های مختلف تهیه شده و سرفصل اقدامات دستگاه های مربوطه در امر جوانان ارائه شده است.

رستمی در ادامه با اشاره به اقدامات وزارت جوانان برای توانمندسازی جوانان درخصوص راه اندازی کسب و کار و افزایش مهارت جوانان خاطرنشان کرد: طرح جمع‌ سپاری در حوزه اشتغال و کارآفرینی جوانان در استان های مختلف اجرا شده است علاوه بر این پیش ‌نویس اساسنامه مجمع ملی خیرین اشتغال و کارآفرینی جوانان تهیه شده است.

وی همچنین با اشاره به آموزش های پیش از ازدواج زوجین جوان و در آستانه ازدواج گفت: آموزش پیش از ازدواج برای 750 هزار جوان در آستانه ازدواج و زوجینی که تازه ازدواج کرده اند در این دوره در راستای تحکیم بنیاد خانواده و ابلاغ سیاست های جمعیتی مقام معظم رهبری اجرا می شود تا میزان طلاق کاهش پیدا کند. همچنین دولت علی رغم کسری بودجه توانست وام ازدواج را از سه به 10 میلیون تومان افزایش دهد.

معاون ساماندهی امور جوانان درخصوص تعیین تکلیف مجمع خیرین ازدواج نیز توضیح داد: راه‌ اندازی مجمع خیرین ازدواج در کشور در دستور کار قرار دارد که امیدواریم این موضوع در نیمه نخست سال جاری اجرا شود.

رستمی همچنین به اقدامات وزارت جوانان در رابطه با موضوع اوقات فراغت جوانان اشاره کرد و گفت: پورتال جامع اوقات فراغت، تشکیل کمیسیون اوقات فراغت جوانان، تدوین برنامه ساماندهی اوقات فراغت جوانان، راه اندازی خانه ‌های جوان، راه اندازی سامانه اوقات فراغت، برگزاری اردوهای گردشگری، جلسات هم اندیشی نخبگان و برگزاری مسابقات ملی در بخش های مختلف از جمله اقداماتی بوده که در طول سه سال اخیر انجام شده است.

وی تصریح کرد: همچنین حمایت از طرح ‌ها و برنامه ‌های سازمان های مردم نهاد از سال 92 به طور جدی آغاز شد و در سال گذشته بیش از هزار طرح در حوزه جوانان مورد حمایت قرار گرفت که بر اساس استانداردهای موجود به 5 هزار سازمان مردم نهاد در حوزه جوانان نیازمندیم. در حال حاضر حدود یک میلیون و 500 هزار جوان از اعضای سازمان های مردم نهاد هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار