گونه‌ی ایرانی «مسخ» کافکا منتشر شد

یک نویسنده‌‌ی ایرانی رمانی براساس اثر مشهور فرانتس کافکا «مسخ» نوشت.

کد مطلب: ۶۱۷۵۸۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ مریم رازانی، همسر زنده‌یاد محمدعلی مهیمنی - پیشکسوت تئاتر و سینما - در ابتدای کتاب خود آورده است:

«نخستین‌بار که کتاب «مسخ» فرانتس کافکا را خواندم، به‌شدت از حشره شدن «گرگوار زامزا» جانبداری کردم. سرنوشت او، با آن فضای زندگی و کاری، تنها بدانجا می‌توانست بیانجامد. همان فضا و شرایط، گاه در زندگی ما ـ مردم ـ نیز احساس می‌شد. روزهای متمادی به خودم و آدمیانی که می‌دیدم، می‌اندیشیدم؛ آدمیانی که به‌نظرم با «مسخ» شدن فاصله‌ی چندانی نداشتند. تصورم این بود که تنها یک تحول اساسی و بنیادین، احساس پوچی، بیهودگی و ناامیدی را از دل مردم می‌تواند بشوید؛ و آنان را بر گام‌های خویش استوار سازد. سال‌ها گذشت. جامعه تحول‌های زیادی را تجربه کرد. در گیرودار یک بیماری و دوره‌ی طولانی درمان، بار دیگر مسخ را مطالعه کردم. نیازی که برای برخاستن و به جریان‌های جاری زندگی پیوستن درخود می‌دیدم، موجب شد تا قلم به دست بگیرم «گرگوار» را که در داستان من «آبتین» نام گرفت، از پوست سخت حشره‌گونه‌اش بیرون آورم و به او فرصت دهم تا بار دیگر بخت خویش را برای زندگی در شرایطی که پس از مسخ او ایجاد شده بود، بیازماید. می‌توانم بگویم، عمری بر سر آن نهادم. تا اینکه بالاخره مُهر پایان بر آن زدم و نام «هنوز هیچکس نیستم» بر آن نهادم. بعدها سه سال دیگر برای آن زمان گذاشتم تا به چشم یک ناقد، اثر را ویرایش کرده، به موجزترین شکلی که می‌توانم، اصلاحش کنم و در نهایت، بخت خود را برای به چاپ رسانیدن آن بیازمایم. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.»

این رمان 250 صفحه‌ای با نام «هنوز هیچکس نیستم» به‌قلم مریم رازانی توسط نشر آرادمان منتشر شده و در نمایشگاه کتاب تهران نیز عرضه خواهد شد.

سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران از 13 تا 23 اردیبهشت‌ماه جاری در شهر آفتاب برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار