در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

تهیه برنامه جامع مدیریت تالاب جازموریان/ آبگیری بخش‌هایی از تالاب

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران با اشاره به آبگیری بخش هایی از تالاب جازموریان از تهیه و تدوین برنامه جامع مدیریت این تالاب خبر داد.

کد مطلب: ۶۱۷۴۸۸
لینک کوتاه کپی شد

ابوالفضل آبشت در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به وضعیت کنونی تالاب جازموریان اظهارداشت: در حال حاضر بخش هایی از این تالاب به دلیل بارندگی های فصلی آبگیری شده و هم اکنون تالاب در شرایط مناسبی به سر می برد اما این وضعیت برای تالاب پایدار نیست.

مدیرملی طرح حفاظت از تالاب های ایران درباره تأمین حق‌آبه تالاب جازموریان گفت: تأمین حق‌آبه تالاب ها از الزامات حیاتی تالاب هاست که باید رعایت شود و تا زمانی احیاء تالاب های در معرض خطر عملیاتی می شود که شرایط حق‌آبه برای آن ها تأمین شود. این شرایط برای تالاب جازموریان نیز حاکم است و تا زمانی که رعایت نشود نمی توان به حیات آن خوشبین بود.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان محیط زیست برای پایداری شرایط تالاب ها به ویژه جازموریان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات و ضعف های اساسی در این حوزه نداشتن برنامه مدون و مشخص است که در این راستا تلاش می شود حوضه های آبریز تالابی دارای برنامه جامع مدیریتی شوند. از طرفی از اقداماتی که در طرح ملی حفاظت از تالاب ها انجام می شود، پیگیری حق‌آبه تالاب هاست و در تلاش هستیم تا شرایط پایداری و بهبود وضعیت تالاب ها با کمک جوامع محلی انجام شود.

آبشت در ادامه با اشاره به بی توجهی برخی دستگاه ها برای رعایت حق‌آبه تالاب ها گفت: متاسفانه در فرایند احیاء تالاب های در معرض خطر برخی دستگاه ها از جمله وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو به اولویت رعایت حق‌آبه تالاب ها بی توجه هستند که در نهایت منجر به کندی در روند احیاء تالاب ها می شود.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران با تأکید بر حفظ رعایت اولویت های زیست محیطی توسط دستگاه های اجرایی مربوطه گفت: مدیریت بین بخشی در حوزه مسایل زیست محیطی یکی از موضوعاتی است که با هماهنگی دستگاه های مربوطه اجرا می شود تا اولویت های زیست محیطی در برنامه ها عملیاتی شود.

وی همچنین درخصوص تهیه برنامه مدیریتی برای تالاب های کشور گفت: برنامه های مدیریتی برای تالاب هایی که در معرض خطر هستند در حال تهیه و برخی از این برنامه ها اجرایی شده است. در رابطه با تالاب جازموریان نیز برنامه های احیاء تالاب آغاز شده است. این برنامه ها با دستگاه های مرتبط با حوضه آبریز جازموریان اجرا می شود، البته در حال حاضر مشغول تهیه و تدوین برنامه جامع مدیریت تالاب هستیم.

آبشت ادامه داد: همچنین در برنامه مدیریت جامع تالاب ها از مشارکت مردم، سمن ها و جوامع محلی استفاده می شود و این اقدامات در راستای بهبود وضعیت تالاب است.

بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، تالاب های ارومیه در آذربایجان غربی، شادگان در خوزستان، پریشان در فارس، قوری گل، قره قشلاق، سولدوز، نوروزلو در ارومیه، هامون در سیستان و بلوچستان، میقان در مرکزی، حرای میناب در هرمزگان، زریوار در کردستان، آلاگل، آلماگل، آجی گل در گلستان، چغاخور در چهارمحال و بختیاری، زریوار در کردستان، حله در بوشهر و گاوخونی در اصفهان دارای برنامه جامع مدیریت هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار