شیوا ابراهیمی:

جشنواره جهانی فجر صداى صلحِ ایران در جهان است

بازیگر ایرانی فیلم «آگوست» معتقد است که جشنواره جهانی فیلم فجر مى‌تواند «صداى زيباى صلحِ ما» در جهان باشد. به گفته وی، هنرمندانِ تمامی رشته‌های هنری نسبت به رنج انسان امروز که ناشی از جنگ و خشونت است، مسئولیت دارند.

کد مطلب: ۶۱۷۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ شیوا ابراهیمی بازیگر ایرانی فیلم «آگوست» که در جشنواره جهانی فیلم فجر و در بخش «زیتون‌های زخمی» به نمایش در آمده است، گفت: فيلم «آگوست» در سه اپيزود و در مورد جنگ در کشورهای عراق و سوریه ساخته شده است. من در اپيزود «مادر» به كارگردانى «ماريا مواتى» ايفاى نقش كردم. قصه فيلم در مورد حمله داعش به يك روستاى كردنشين عراق است كه كودكان آن «ايزدى» هستند، دینشان زرتشتی و از ديد داعش كافرند.

وی ادامه داد: در این فیلم و خصوصا در اپیزود «مادر»، داعشى‌ها مردان این قوم را قتل عام کرده و زنان را به بردگى و اسارت مى‌گيرند. در طول فيلم، زنان روستا در حال فرار از دست نيروهای داعش هستند. در اين مسير با مرارت‌ها، احساسات و ترس‌هاى یک خانواده همراه مى‌شويم.

ابراهیمی در مورد محل فیلمبرداری «آگوست» توضیح داد: فيلمبردارى در اطراف شهرستان ملكشاهى (از شهرستان‌هاى استان ايلام) و در كبير كوه انجام شد. در انتخاب این محل، شباهت های جغرافيايى و جاذبه‌هاى بصرى مدنظر قرار گرفته بود.

او درباره دلیل حضور در این فیلم گفت: در وهله اول فيلمنامه بود كه من را براى قبول اين نقش وسوسه كرد و پس از آشنايى با كارگردان و تهيه كننده، نسبت به انتخاب خود مطمئن شدم‌. درك اين كه دغدغه‌هاى مشترك داريم و زبان هم را به خوبى مى‌فهميم، مرا مصرتر از قبل كرد. اصولا چنين كارهايى، با اين حجم چالش و تا این حد دور از زندگى واقعى خودم، برايم جذاب‌تر است. پرداختن به موضوعات انسانى و رنجى كه انسان امروز از خشونت و جنگ مى‌كشد، از نظر من مسئله روز دنياست كه هنرمند فعال در هر زمينه‌ هنری نسبت به آن وظيفه‌اى دارد.

ابراهیمی در مورد نقش سینما و تاثیرگذاری آن در اذهان عمومی گفت: سينما در حال حاضر يك مديوم قوى و تاثيرگذار است. منطقه ما کاملا ناآرام است و هر روز شاهد ناآرامى در گوشه‌ای از آن هستيم. سينما با قدرت جادويى تاثيرگذارش در منعكس كردن دردها و جنایت‌ها، در طول تاريخ نقش مهمی داشته و دارد. بسياری از مردم با جزئيات این جنایات آشنا نيستند. من با بسيارى از اطرافيانم درباره موضوع فيلم صحبت كردم و خيلى‌ها درباره آن اطلاعات درستى نداشتند.

وی ادامه داد: حتما در بسيارى از كشورهاى ديگر منطقه و جهان هم، چنين است. ساخت اين نوع فيلم‌ها در كنار جنبه‌هاى هنری‌اش كه سينماست، آگاهى و اطلاعاتى به مخاطب مى‌دهد كه در دنياى امروز لازم است. سينماى ایران در دوره پس از شروع جنگ با عراق، در زمينه سينماى جنگ در منطقه حرف‌هاى زيادى برای گفتن و تاثيرات زيادى داشت.

ابراهیمی اضافه کرد: واضح است جشنواره‌هاى بین المللی فيلم در همه جاى دنيا تا چه اندازه در تبادل فرهنگى ميان كشورها نقش دارند. در زمانه ای به سر می بریم كه اطلاعات در كسرى از ثانيه با حركت انگشت جابه‌جا مى‌شود. به نظر من مهم ترين چيز، تاثيرگذارى است؛ رسالت بالنده هنر و اينكه بتوانى تاثيرى هرچند كوچك، روى مخاطب بگذارى. تاثيرى كه جهان را ذره ذره زيباتر كند، انسان‌ها را اميدوارتر، متحد و يك دل و نسبت به انسانيت عاشق‌تر كند. قدرت اين‌ها آنقدر زياد است كه آرام آرام و بدون جنگ و خون ریزی، پليدى‌ها رفع مى‌شود؛ هنر هفتم، قدرتمندترين هنر در میان هنرهاست.

بازیگر فیلم «آگوست» در ادامه گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر، كه ما كم كم شاهد قوی‌تر و معتبرتر شدنش در جهان هستيم، مى‌تواند صداى زيباى صلحِ ما در جهان باشد؛ ما كه اعتقاداتمان انسان ها را به مهر، همنوع دوستى و عشق به خالق و بسيارى معانى زيباى بشرى فرا مى‌خواند.

ابراهیمی همچنین عنوان کرد: سينماى ما در يك بستر جهانى، در خانه و با خواندن مهمانانى عزيز و تبادل هنر و فرهنگمان با جهانيان، مى‌تواند بيش از پیش پيشرفت کند. چه از جنبه هنری و تكنيكی و چه از جنبه تاثيرگذارى در دنيا و همين‌طور در نشان دادن زيبايی‌هاى سرزمين و دين و فرهنگمان.

وی افزود: در این دوره صرفا يك روز به محل جشنواره آمده‌ام، ولى از آنچه كه ديدم و از شنيده‌هايم از دوستان صاحب نظر و معتمد، به نظر مى‌آيد كه جشنواره جهانی امسال با كيفيت و نظمى متفاوت برگزار شده و به برگزاركنندگان تبريک مى‌گویم

آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار