پانا گزارش می‌دهد؛

تناقض گویی مدیران شهری در آمار سرانه فضای سبز پایتخت

بر اساس اعلام مدیران شهری سرانه فضای سبز در کلانشهر تهران 15.8 متر مربع است در حالی که تبلیغات فضای مترو این سرانه را 16.7 متر اعلام کرده اما رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران معتقد است که این اعداد و ارقام باید پایش شود و واقعی نیست.

کد مطلب: ۶۱۶۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، اهمیت فضای سبز در کلانشهر تهران بر کسی پوشیده نیست و این اهمیت تا حدی است که به عنوان یکی از شاخصه های توسعه یافتگی مطرح است و علاوه بر آن عاملی برای سلامتی و هوای سالم در شهری به وسعت تهران تلقی می شود.

بسیاری از متخصصان شهری ایجاد فضای سبز را راه حلی مطلوب برای بسیاری از مشکلات حاد شهری می دانند که علاوه بر ارتقای کیفیت منظر شهر می‌ تواند از آلودگی هوا نیز پیشگیری کند. کارشناسان حوزه شهری و محیط زیست معتقدند افزایش سرانه فضای سبز شهری می‌ تواند کمک شایانی به کاهش آلودگی هوا کند.

بر اساس آمار در حال حاضر تهران 2 هزار و 130 بوستان محله ای، منطقه ای و فرا منطقه ای دارد و فضای سبز تهران تنها 10 درصد از کل مساحت شهر را شامل می شود که آن هم از توازن در پراکندگی و توزیع مکانی مناسبی برخوردار نیست. بر اساس شاخص بین المللی، سرانه فضای سبز جدا از استانداردهای فضاهای تفریحی،20 تا 25 متر مربع برای هر نفر تعیین شده است. در حالی که میزان سرانه فضای سبز در کلانشهر تهران بسیار کمتر از استاندارد آن است.

مختاری مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران اعلام کرده است که سرانه فضای سبز تهران در پایان برنامه ۵ساله شهرداری تهران در سال ۹۷ به ۱۷.۵ مترمربع خواهد رسید. سرانه فضای سبز برون‌شهری كه شامل كمربند سبز پايتخت است نيز افزايش خواهد يافت و از 23.5مترمربع در حال حاضر به 27مترمربع در سال 97خواهد رسيد.

مختاری همچنین اعلام کرد که سرانه فضای سبز در شهر تهران در حال حاضر به ۱۵.۸ متر مربع رسیده و به عبارتی طی سال های اخیر سرانه فضای سبز تهران افزایشی ۷ متر مربعی داشته است. امروز پایتخت دارای بیش از ۱۳هزار هکتار فضای سبز داخل محدوده شهری است.

قالیباف- شهردار تهران نیز در دی ماه سال گذشته و در جلسه شورای شهر تهران در مورد سرانه فضای سبز شهر تهران اعلام کرد که سرانه فضای سبز شهر تهران از 9.2مترمربع به 14مترو در برنامه دوم و در سه سال اول برنامه دوم نیز به 16.8 متر به ازای هر نفر افزایش یافت.

به گفته وی، در زمینه جنگل کاری اطراف تهران و کمربند سبز پایتخت نیز به 50هزار هکتار خواهد رسید و این کمربند سبز از 18هزار هکتار آغاز شده و الان در حدود 38 هزار هکتار از کمربند سبز انجام شده است.

شهردار تهران همچنین تأکید کرده است که در فضای سبز درون شهری از چهار هزار و 800 هکتار به پنج هزار و 600 هکتار رسیده و فضای سبز معابر شهری نیز به هشت هزار هکتار رسیده است.

حال اینکه موضوع افزایش سرانه فضای سبز نباید به ابزاری تبلیغی برای مدیریت شهری تبدیل شود اما اخیرا در فضای مترو از تبلیغاتی برای مدیریت شهری استفاده می شود که جای تأمل دارد. یکی از این تبلیغات، سرانه فضای سبز در پایتخت است که با ارقام اعلام شده از سوی مسئولان متفاوت است به طوری که در تابلوهای تبلیغاتی میزان سرانه 16.7 اعلام شده است.

محمدحقانی- رئیس کمیته محیط زیست شورای تهران با با بیان اینکه توسعه فضای سبز، تقویت ریه های تنفسی شهر است به خبرنگار پانا گفت: سرانه فضای سبز تهران از حد استاندارد پایین تر است و علت این امر نبود زمین مناسب برای ایجاد فضای سبز است. یكی از موضوعات بسیار مهم در زمینه فضای سبز، توزیع عادلانه سرانه فضای سبز در محله ها به خصوص در مراكز شهر است که یكی از چالش های عمده كلانشهر تهران محسوب می شود.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به تبلیغات اقدامات مدیریت شهری در فضای مترو گفت: آنچه که شهردار تهران درباره سرانه فضای سبز در شورا مطرح کرده بود، 19.5 متر مربع بود اما متاسفانه بعید می دانم این اعداد و ارقام صحیح باشد و باید پایش شود.

حقانی تصریح کرد: اگر اظهارات شهردار تهران را درباره سرانه فضای سبز مقایسه کنید، باید یک پنجم از مساحت شهر تهران فضای سبز باشد که مطلقا اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه اعلام اعداد و ارقام باید با برنامه ریزی مدیریت شهری هماهنگ باشد، گفت: مردم تهران هوشیار هستند و این اعداد و ارقام را قضاوت می کنند و اقدامات مدیریت شهری را رصد می کنند. اینگونه نیست که فقط عدد و ارقام داده شود بلکه اگر داده های واقعی ندهیم در برنامه ریزی ها دچار اشتباه فاحش خواهیم شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار