محمدعلی اسفنانی:

جشنواره جهانی فیلم فجر جایگاه خود را پیدا کرده است

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سابق کمیسیون قضایی مجلس و حقوقدان و قاضی دادگستری کشور معتقد است سینما برآیند نحوه تفکر یک جامعه است.

کد مطلب: ۶۱۶۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، محمدعلی اسفنانی با بیان این که جشنواره جهانی فیلم فجر در حال یافتن جایگاه اصلی خود است گفت:وضعیت جشنواره بعد از سال ها به درجه ای رسیده که توانسته اعتماد کشورهای مختلف را جلب کند و طبق اطلاعاتی که من گرفتم بالای 65 کشور در آن شرکت کردند. این نشان می دهد که هم جایگاه جشنواره فیلم فجر در کشور ما بسیار خوب شده و هم سایر کشورهای اروپایی، عربی و شمال غرب آسیا دراین جشنواره شرکت کرده اند و در جشنواره جهانی فیلم اعتماد و موقعیتی فراهم شده که حتی برخی از فیلم ها اولین نمایش را در این جشنوار داشتند.

او ادامه داد: این اقدامی بزرگ است و امیدوار هستم این جشنواره به نحوی رونق پیدا کند که این اعتماد روز به روز افزایش پیدا کند وجایگاه سینمای کشورمان در بین کشورهایی که در عالم سینما حرفی برای گفتن دارند، تثبیت شود.

اسفنانی با اشاره به گفته اخیر سمیح کاپلان اوغلو، کارگردان ترکیه ای که در کارگاهش بیان کرده بود یکی از دلایلی که افکار عمومی جهان حمله به ایران را نمی پذیرد شناختی است که از ملت ایران توسط فیلم های ایرانی دارند، گفت: به اعتقاد ما سینما برآیند نحوه تفکر یک جامعه است. یعنی همانطور که وقتی خودمان فیلم های برخی از کشورها را می بینیم و ذهنیتی برایمان از تفکر غالب آن کشور ایجاد می شود یقینا این نگاه هم در سایر کشورها نسبت به ما وجود دارد.

او ادامه داد: قطعا سینما در هر کشوری که زنده است، برآیند پویایی و تمدن آن کشور است. و هر چه فیلم هایی که در کشور تهیه می شود و به جهان عرضه می شود، فیلم های فاخری باشد که نکاتی مبین وضعیت فرهنگی ، اجتماعی، امنیتی و حتی علمی آن کشور را مطرح کند، دیدگاه مخاطبان را به همان صورت تثبیت خواهد کرد. بنابراین فکر می کنم که این کارگردان ترک حرف خوبی زده و با دید منطقی به این مساله نگاه کرده است.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: در فیلم های ایرانی هم حداقل بخشی از شرایط کشور ما منعکس می شود و آن کسانی که در دنیا فیلم های ما را می بینند علاوه بر این که با نحوه تعامل مردم ایران آشنا می شوند، با نحوه زندگی و کلام آنها با همدیگر هم آشنا می شوند. چنین اتفاقی اثر گذار است و این پیام را می رساند که با چنین جامعه ای نمی شود از در دشمنی وارد شد و با سلاح قهری بر آنها غلبه کرد. چون این جامعه، جامعه ای است که در آن فرهنگ نفوذ دارد و حرف اول را می زند.

او عنوان کرد: سیاستمداران باید در کنار هنرمندان باشند، شرایط را در قانون گذاری تسهیل کنند و در اجرای قوانین از سینما و جشنواره ها حمایت کنند.

آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار