مبعث رسول مهربانی ها گرامی باد

روز مبعث بر پایهٔ باورهای اسلامی و به استناد تاریخ دین اسلام، روزی است که حضرت محمد(ص)، پیامبر مکرم اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد

کد مطلب: ۶۱۶۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا شهرستانهای تهران ، حضرت محمد ابن عبدالله (ع)در روز ۲۷ رجب سال ۴۰ عام الفیل، مبعوث شد، ایشان در غار حرا، توسط جبرئیل و از سوی الله به پیامبری نایل آمد و مأمور شد که بت‌پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند، محمد در این زمان چهل سال داشت و در مکه زندگی می‌کرد شیعیان این روز را جشن می‌گیرند .

ماجرای بعثت حضرت پیامبر(ص)، با نقل های متفاوتی روایت شده، اما چه سخنی رساتر و شیرین تر از بیان امام هادی (ع) که می فرماید: هنگامی که محمد (ص) ترک تجارت شام گفت و آنچه خدا از آن راه به وی بخشیده بود به مستمندان بخشید، هر روز به کوه حراء می رفت و از فراز آن به آثار رحمت پروردگار می نگریست و شگفتی های رحمت و بدایع حکمت الهی را مورد مطالعه قرار می داد .

چون به سن چهل سالگی رسید خداوند نظر به قلب وی نمود، دل او را بهترین و روشن ترین و نرم ترین دلها یافت .

در آن لحظه خداوند فرمان داد درهای آسمان ها گشوده گردد. محمد (ص) از آنجا به آسمان ها می نگریست، سپس خدا به فرشتگان امر کرد فرود آیند و آنها نیز فرود آمدند و محمد (ص) آنها را می دید .

در آن لحظه محمد (ص) به جبرئیل که در هاله ای از نور قرار داشت نظر دوخت. جبرئیل به سوی او آمد و بازوی او را گرفت و سخت تکان داد و گفت: ای محمد! بخوان. گفت چه بخوانم؟

جبرئیل گفت: «نام خدایت را بخوان که جهان و جهانیان را آفرید. خدائی که انسان را از ماده پست (نطفه) آفرید. بخوان که خدایت بزرگ است. خدائی که با قلم دانش آموخت و به انسان چیزهائی یاد داد که نمی دانست »

هدف از مبعث در آیات قرآن کریم

هُوَ الّذی بَعَثَ فِی اْلأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَه وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ؛ سوره جمعه - آیه 2

اوست خدایی که در میان جمعیت درس نخوانده، پیامبری را از خود آنان مبعوث کرد، تا آیات الهی را بر آنان بخواند و آنان را پاک سازد و کتاب و حکمت تعلیم دهد، هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند .

در این آیه شریفه، هدف بعثت در سه امر خلاصه شده، اول تلاوت آیات الهی ،دوم تهذیب و تزکیه نفس و سوم تعلیم کتاب.

پیامبر اسلام (ص)در تشریح بعثت فرمودند:من مبعوث شدم تا بزرگواری های اخلاقی را کامل کنم و من برای مکارم و نیکی های اخلاقی مبعوث شدم ودر جای دیگر میفرمایند،من بر اساس آیین پاک ابراهیم (ع) که سهل و آسان است، مبعوث گردیده وخداوند مرا برای تبلیغ و پیام رسانی فرستاده، نه برای سرزنش و تحمیل و مشقت آفرینی.

/خبرنگار: امیر غلامی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار