گزارش پانا از نشست خبری خانه تئاتر؛

نگاه وزیر ارشاد نسبت به وزرای قبلی به تئاتر متفاوت است

اصغر همت با اشاره به وضعیت فعلی تئاتر کشور گفت: 16 سال است که منتظریم صلح و دوستی در تئاتر ایجاد شود،البته خوشبختانه نگاه وزیر ارشادنسبت به قبلی ها تفاوت دارد، زمانی که به دیدار وزیر رفتم گفتم که دولت 14 بند اساس نامه به ما داده و اصلا به ما کمک نمی کند. ما می خواهیم مردم را با تئاتر آشتی دهیم و تئاتر را به آنها معرفی کنیم.

کد مطلب: ۶۱۶۶۱۶
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ ظهر امروز نشست خبری چهارمین جشن خانه تئاتر با حضور اصغر همت، سحراب سلیمی و احسان حاجی پور برپا شد.
در بخشی از این نشست ؛اصغرهمت مدیرعامل خانه تئاتر ضمن ابراز خوشحالی از برپایی جشنواره تئاتر خانه تئاتر گفت: قرار است این جشن را در سطح گسترده تری نسبت به دوره های قبلی برپا کنیم برای انجام این کار نیاز به حل یک سری از مسائل داریم. بعد از 6 سال جدایی از خانه تئاتر ایران الان یازده ماه است که بازگشته ام و مسئولیت سنگینی روی دوش من گذاشته اند، مسئولیت صنفی برای یک هنرمند بسیار دشوار است.
وی درباره ی بی مهری مطبوعات نسبت به خانه تئاتر گفت: مطبوعات به دلایل موجه یا غیرموجه نسبت به تئاتر بی مهری پیش گرفته اند، بهتر است اتفاق های گذشته را به دست فراموشی بسپاریم. مطبوعات دست راست در هر عرصه ای هستند امروز دلمان باید به حال تئاتر بسوزد ولی مسئله ای که بسیار دامن گیر تئاتر است، مرجعیت منافع شخصی به منافع جمعی است که مطبوعات نباید به آن دامن بزنند. تا زمانی که مسئله منیت دست از سر ما برندارد وضعیت روز به روز بدتر خواهد شد.
همت درباره ضرورت وجود همدلی در تئاتر گفت: اگر در تئاتر همدلی نباشد وضعیتش اسفناک تر از الان خواهد شد، در تئاتر باید یک انقلاب رخ دهد. در طی 50 سالی که در تئاتر کار کرده ام هرگز به فکر منافع شخصی خود نبوده ام و در عرصه امور صنفی همیشه تئاتر برای من در اولویت بوده است. امام علی فرموده اند:
«وجدان تنها محکمه ای است که به قاضی نیاز ندارد»
این جشن آبرویی برای تئاتر و خانه تئاتر است
این هنرمند ادامه داد: ما 16 سال است که منتظریم صلح و دوستی در تئاتر ایجاد شود ولی نشد. وزیر جدیدی که روی کار آمده نسبت به قبلی ها ارجعیت دارد، خانه تئاتر منحصر شده به بیمه که این بیمه نیزنصفه نیمه است. یک اتحادیه بی سرو صدا تشکیل داده ام زمانی که به دیدار وزیر رفتم گفتم که دولت 14 بند اساس نامه به ما داده و اصلا به ما کمک نمی کند. ما می خواهیم مردم را با تئاتر آشتی دهیم و تئاتر را به آنها معرفی کنیم واین یک حرکت ابتدایی است ولی تئاتر به این کار نیاز دارد.
به گزارش پانا ، در بخش دیگری از این نشست ، سهراب سلیمی نیز درباره اهمیت همکاری رسانه ها با تئاتر گفت: این باور را دارم که مطبوعات بازوی محرک بسیاری از دست آورد ها هستند که تاثیر فراوانی در هر رشته ای دارند. از سال 88 هیچگونه فعالیتی در تئاتر نداشته ام ولی فعالیت های همکارانم را نمی توانم نادیده بگیرم. این جشنواره با تلاش های اصغرهمت انجام گرفته و مطمئنم موفق خواهد بود که البته مسئولیت ساده ای نیست.
وی افزود: تلاشمان حرکت رو به جلو است و تصمیم داریم یک گام صنفی رو به جلو حرکت کنیم امروز اگر فقط بخواهیم به مسائل بیمه ای توجه کنیم هیچ تغییری در تئاتر ایجاد نمی شود..
این کارگردان تئاتر ادامه داد: مهدی قلعه مدیر اجرایی این جشنواره به ما بسیار کمک کردند ایشان یکی از بازوهای ما است.از بخش روابط عمومی تا عوامل اجرایی بجز آقای دارایی همه جوان اند ما باید به جوانان فرصت دهیم من به آنها اطمینان دارم. در این جشنواره یکی دیگر از انجمن های ارزشمند خانه تئاتر یعنی گرافیست ها با ما همراه اند و قرار است این همکاری تا سال آینده ادامه پیدا کند. یکی از نکات انجمن های امروز این است که با تلاش و کوشش من و همت و هیئت مدیره خانه تئاترهمراه است و مانند مدیریت قبلی نیست که برای ما خجالت آور باشد همچنین هیچ کس در این جشنواره مجانی شرکت نخواهد کرد و با همه تصفیه حساب خواهم کرد.
رییس انجمن کارگردانان خانه تئاتر تصریح کرد: ما باید جشن بگیریم و آسیب شناسی ها را در طی سال انجام دهیم جشن ها باید روی استیج برگزار شود تا مخاطب جذب این جشن ها شوند و به صورت خودجوش در این جشن ها شرکت کنند ما باید تماشاچی را کنجکاو کنیم تا تنوع برای او ایجاد شود. من به عنوان یک پیشکسوت صحبت می کنم، در تمام این سال ها هیچ تغییری در وضعیت تئاتر ایجاد نشده است.
وی افزود: بارها مشاهده شده که مسئولان فقط وعده می دهند و کاری انجام نمی دهند من می خواهم قبل از وعده دادن عمل کنم. مطبوعات باید مارا نقد کنند ولی نقد سازنده که باعث تحرک ما شود، در پایان نمایشگاه بعد از بررسی گزارشات حتما از بهترین آنها تقدیر خواهم کرد.
سلیمی درباره فضای سیاسی حاکم در جامعه گفت: من و خانه تئاتر با جو سیاسی کاری نداریم مخصوصا الان که به خاطر انتخابات جو سیاسی حاکم است. در این امر خانه تئاتر، خانه هنرمندان، مرکز هنرهای نمایشی، تئاتر شهر، تئاتر پردیس، مرکز ارتباطات و امور بین المللی شهرداری تهران، انجمن صنفی بنیاد رودکی با ما مشارکت داشته اند. کارهای اداری و گرفتن مجوز بسیار سخت است ولی فقط یک مجوز دیگر مانده که بگیریم و اگر آن را بگیریم امنیت بیشتری به وجود خواهد آمد. تمام کارهایی که در خانه تئاتر انجام خواهد شد در پردیس نیز انجام خواهد گرفت.
وی درباره جزییات این جشنواره گفت: فضای ما به سه دسته تقسیم می شود، فضای بیرونی شامل دو قسمت استیج و فعالیت انجمن خیابانی، میدانی، آیینی و عروسکی برای کودک و نوجوان است. فضای بیرونی شامل پنج قرفه که یکی برای گریم، آموزش، نمایش عروسکی، قرفه ای برای دست آوردهای نمایش عروسکی و آخرین قرفه برای استراحت است که تمام این قرفه ها با سیستم صوتی پیش بینی شده است .
در پردیس برنامه های بیرونی دوبرابر از خانه تئاتر است. در فضاهای سالنی نیز بین خانه تئاتر و گرافیست ها هست که یک دستآورد جدید در خانه تئاتر است که پسترهایی که در آنجا هست جزو اسناد خانه تئاتر که بسیار پر هزینه بودند و جزو اسناد پنهان هستند.
وی افزود: در این نمایشگاه 5 کارگردان ازجمله، حمید سمندریان، داوود رشیدی، هما روستا، جعفر والی، رکدالدین خسروی حضور دارند. همچنین از تمام بازدیدکننده ها پذیرایی خواهد شد. در سالن استاد انتظامی هر روز یک نمایش مجزا در ساعت 19 اجرا خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار