در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

14سال تناقض مالی درمگاپروژه های شهری

یک عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران گفت: عدد و رقم تمام شده بسیاری از پروژه های شهر تهران واقعی نیست.

کد مطلب: ۶۱۶۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد

محمدمهدی تندگویان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، درباره پروژه های بزرگ و بی فایده شهر تهران توضیح داد: من فکر می کنم در تهران، یک مهندسی ارزش معکوس رخ داده یعنی اینکه باید مواردی در نظر گرفته شود از جمله اینکه باید میزان درآمد در طول مدیریت شهردار فعلی تهران که طولانی ترین مقطع مدیریت شهری است مورد توجه قرار گیرد به طوری که اگر این میزان امسال 22 هزار میلیارد بوده در مقایسه با چهارده سالی که مدیریت شده به رقم 200 هزار میلیاردتومانی می رسیم و باید ببینیم حجم درآمد کل با حجم پروژه های اجرا شده چقدر تناسب دارد.

پروژه شهرآفتاب از پروژه هایی است که عدد و رقم تمام شده آن واقعی نیست

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه عدد و رقم تمام شده بسیاری از پروژه ها واقعی نیست، گفت: به عنوان نمونه پروژه شهرآفتاب یکی از پروژه هایی است که عدد و رقم تمام شده آن واقعی نیست. در این پروژه رقمی که شهرداری به شورا اعلام کرده حدود 1500 میلیاردتومان است که با اجرای این پروژه هیچ تناسبی ندارد. اگر این موضوع کارشناسی شود از دو حالت خارج نیست یکی اینکه با ضعف مدیریت در اجرا روبرو هستیم و مدل نظارتی خطا دارد و یا اینکه رانت داریم که با توجه به عدد و ارقام موجود موجب رانت شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در بسیاری از پروژه های شهری، مشاور و حق مشاوره ها زیاد بود و متاسفانه حجم زیادی از پروژه را به لحاظ مالی اشغال کرده است که خود این مساله به ضرر شهر است. در واقع نتوانسته ایم از میزان درآمد واقعی شهر، پروژه ها را اجرا کنیم.

ساخت تونل ها و بزرگراهها اولویت پایتخت نبود

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اولویت در اجرای پروژه های شهری گفت: شهری که آلودگی هوا و ترافیک به عنوان اولین و بزرگترین مشکل آن تلقی می شود، حمل و نقل عمومی و زیرساخت های آن باید افزایش پیدا کند نه اینکه شبکه بزرگراهی افزایش یابد بنابراین تونل نیایش، پل صدر، تونل توحید و تونل امیر کبیر که بدون استفاده مانده جزو اولویت های اول شهر تهران نیست. لذا در ابتدا می بایست زیرساخت های حمل و نقل عمومی تکمیل شود چرا که خدمات عمومی اولویت دارد.

برج میلاد به جای درآمدزایی ،هزینه بر است

تندگویان در ادامه یادآور شد: همچنین پروژه هایی وجود دارد که زائد نیست اما درآمد واقعی از آن حاصل نمی شود و جزو معضلات پایتخت به شمار می رود، برج میلاد یکی از این پروژه هاست. این پروژه کار خوبی بود و مخالف آن نیستیم اما مجتمعی است که باید جزو درآمدهای پایدار شهری باشد ولی هم اکنون در ردیف های بودجه شهرداری قرار می گیرد و به جای اینکه درآمد پایدار باشد جزو ردیف های بودجه است.

فروشگاه شهروند بیهقی باید سالانه 300 میلیارد سود بدهد

وی افزود: همچنین مجموعه شهروند یکی از پروژه هایی است که درآمد واقعی از آن حاصل نمی شود. این مجموعه 31 شعبه در تهران دارد که در مجموع بالای 20 هکتار در تهران را اشغال کرده و چطور باید باور کنیم که شعبات شهروند به درآمد و سود 40 میلیاردتومانی رسیده باشد به طوری که فقط فروشگاه شهروند بیهقی باید سالانه 300 میلیارد سود بدهد. این موضوع، ضربه زدن و هدر دادن منابع و امکانات پایدار شهری است. در این سال ها نتوانسته ایم درآمد پایدار مشخصی را اعلام کنیم و مدیریت شهری به سمت تراکم فروشی رفته و منجر به افزایش بدهی شهر تهران شده است و علاوه بر اینکه درآمد پایدار ایجاد نشده شهر را هم فروخته ایم.

نحوه نظارت شورا بر عملکرد شهردار تهران در هنگام انتخابات

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران درخصوص نحوه نظارت شورا بر عملکرد شهردار تهران در هنگام انتخابات اظهارداشت: پایش این موضوع با نهادهایی است که تخلفات ریاست جمهوری را رسیدگی می کنند. این نهادها باید نسبت به موضوع سوء استفاده از امکانات و فضای شهری توسط شهردار و اعضای شورا ورود کنند. البته کاندیداها هیچ وقت عدد و رقم واقعی تبلیغات و منابع آن را به مردم اعلام نمی کنند که این نقطه ضعف است و باید قانونی وجود داشته باشد تا کاندیدا هزینه تبلیغات و منابع آن را اعلام کند.

45 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه کاره باقی مانده است

وی همچنین درباره برخی اظهارات شهردار تهران مبنی بر کاهش فاصله شمال و جنوب شهر گفت: اینکه اقدامی با درآمد شهر و اخذ عوارض مردم انجام شود پز دادن ندارد و منتی بر مردم نیست. این اقدامات جزو شرح وظایف شهردار است که تمام پروژه های شهری اجرا شود. اگر تمام پروژه های شهری اجرا شده بود آن زمان باید گفته شود که شهردار به وظیفه خود عمل کرده در حالی که 45 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه کاره باقی مانده و این بدهی شهردار به شهر است. بنابراین ادعاها واقعی نیست.

تزریق 1400 میلیارد تومان بودجه به سازمان پسماند

تندگویان اضافه کرد: اولین اقدامی که شهردار تهران باید انجام می داد، بحث تفکیک زباله از مبدا را انجام می داد اما این برنامه مهم را انجام نداده است در حالی که 1400 میلیارد تومان به سازمان پسماند پول داده می شود و این هزینه می توانست صرف خرید اتوبوس و تاکسی شود، بنابراین وظیفه را نباید تعریف کرد و این مدل برخورد با رفتار کسی که خود را مدیر جهادی می داند هماهنگ نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار