استاندار اردبیل:

صنعت فرش خلخال مورد حمایت قرار می گیرد

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه نفیس ترین فرش های ابریشمی کشور در خلخال تولید می شود گفت: فعالان صنعت فرش این شهرستان مورد حمایت دولت قرار می گیرند.

کد مطلب: ۶۱۶۱۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل، مجید خدابخش در بازدید از یک کارگاه بافت و تولید فرش تمام ابریشمی در خلخال افزود: بهترین و نفیس ترین فرش های تمام ابریشمی صادراتی کشور به دست هنرمندان فرش دستبافت شهرستان خلخال بافته می شود .
وی اظهار کرد: در نظر داریم با اقدامات حمایتی از جمله پرداخت تسهیلات مورد نیاز ، تامین مواد اولیه تولید فرش و نیز فراهم کردن زمینه بازار فروش فرش های نفیس و گرانقیمت ابریشمی خلخال صنعت فرشبافی این شهرستان را توسعه دهیم .
فرماندار خلخال نیز در این بازدید از فعالیت بیش از سه هزار بافنده فرش در مناطق شهری و روستایی این شهرستان خبر داد و گفت: هم اکنون یک تعاونی فرش دستبافت با بیش از یک هزار و 100 عضو و بیش از 2 هزار بافنده فرش تک بافت در مناطق مختلف این شهرستان در تولید فرش فعالیت دارند .
فریدون بابایی افزود: در سال های گذشته یک هزار و 500 فرشباف خلخال زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی بوده و از مزایای این بیمه بهره مند شده بودند ولی با اجرای قانون جدید بیمه فرشبافان از سال 92 تاکنون 900 نفر از تعداد بیمه شدگان حذف و در حال حاضر تنها 600 نفر از فعالان صنعت فرش دستبافت این شهرستان زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی باقی مانده اند .
وی تامین مواد اولیه ، فقدان مرکز و یا نمایشگاه دایمی فروش و مشکل تامین مواد اولیه استاندارد همراه با تامین سرمایه در گردش برای ادامه فعالت در زمینه صنعت فرش دستبافت خلخال را از جمله مشکلات فعالان در این صنعت شهرستان اعلام و خواستار مساعدت مسوولان استان برای رفع موانع و مشکلات این قشر مولد کار و تولید شد .
گفتنی است:شهرستان خلخال با 95 هزار نفر جمعیت در 115 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد .
فرش اردبیل در زیر مجموعه فرش آذربایجان قرار دارد. با اینکه در گذشته در بسیاری از خانواده های شهری و روستایی بافت فرش رواج داشت اما در سال های اخیر این صنعت دستی به فراموشی سپرده شده و بازار خود را در بازارهای داخلی و خارجی از دست داده است .
32 هزار بافنده فرش در استان اردبیل شناسایی شده که نیازمند برنامه و خدمات هستند و باید برنامه منسجمی برای رونق بازار تهیه شود .
متنوع ترین و با کیفیت ترین فرش و تابلو فرش در استان اردبیل بافته می شود و مجموعا سالانه به طور متوسط 120 هزار متر مربع فرش دستباف در این استان بافته می شود که متاسفانه این متراژ در سال های اخیر کاهش یافته و به 90 هزار متر مربع نیز رسیده است که این کاهش متراژ به دلیل تنوع تولید فرش های ماشینی همراه با گرایش مردم به کف پوش های جدید که ارزان قیمت و در دسترس هستند بوده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار