راکعی در گفت و گوی تفصیلی با پانا مطرح کرد؛

چند صدایی درونی و وحدت بیرونی؛ بخشی از مرام سیاسی اصلاح طلبان

دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش درباره شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، گفت: تشکیل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان برای انتخابات را باید یکی از اتفاقات بسیار خوب سال های اخیر دانست. البته به لحاظ ساختاری در کنار این ساختار، شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب وجود دارد که سالهاست به صورت منسجم و هماهنگ عمل می کند.

کد مطلب: ۶۱۶۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد

فاطمه راکعی، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم شورای اسلامی، در خبرگزاری پانا حاضر شد و به بحث و گفت و گو با خبرنگاران این خبرگزاری درباره مسائل مختلفی چون انتخابات شوراهای شهر و روستا، انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، فعالیت های حوزه زنان و. .. نشست. در این بخش از مصاحبه این فعال سیاسی، به بررسی دیدگاه های طیف اصلاح طلب پیرامون انتخابات پیش رو پرداخته است، که در ادامه می آید:

راکعی در خصوص نامزد نهایی مورد حمایت جمعیت زنان در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: به دلیل اهمیت نقش انسجام و هماهنگی احزاب و تشکل ها در پیروزی بزرگ سال92 که نتیجه ائتلاف اصلاح طلبان، اعتدال گرایان و اصول گرایان معتدل بود؛ تنها نامزد ما روحانی خواهند بود.

دولت اقتدار طلب در سایه

دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش با اشاره به بزرگترین سد و مانع توسعه کشور اظهار داشت: یک دولت اقتدارطلب و دیکتاتور مآب در سایه وجود دارد که به هر شکلی و هر بهایی می خواهد خودش روی کار باشد و افکارش را دیکته کند و با ایده «هدف وسیله را توجیه می کند»، جلو می آید. تفکری که قطعا مورد نظر تفکر امام(ره)، و رهبری نیست؛ بلکه نگرشی کاملا غیر اخلاقی و خلاف قانون است.

رهبری همیشه از وحدت صحبت می کنند/ ما هم با کسانی که در عاشورای 88 آشوب کردند قهر هستیم

فاطمه راکعی ضمن یادآوری فقدان هاشمی رفسنجانی، خاطرنشان کرد: انتظار ما از رهبری، پر کردن خلا وجودی آیت الله هاشمی از طریق ارتباط مستقیم تر ایشان با اصلاح طلبان و مردم است. امیدواریم با مطرح شدن بحث آشتی ملی گشایشی در عرصه سیاسی کشور به وجود آید.

راکعی با بیان این نکته که بعد از درگذشت هاشمی بهترین زمان برای طرح آشتی ملی بود یادآور شد: درست است رهبری گفته اند ملت با کسی قهر نیست که آشتی کند، اما ایشان در سخنان خود گفتند: ملت با کسانی که در عاشورای 88 بسیجی را کتک زدند قهر هستند. خوب ما هم با آنان قهر هستیم. به نظر من سخنان ایشان نافی آشتی ملی نبود، چون خودشان همیشه از وحدت صحبت می کنند.

وی درادامه تاکید کرد: طرح آشتی ملی باعث شد بعد از مدت ها که در این زمینه هیچ حرفی زده نمی شد، رهبری سخن بگویند. در ضمن ایشان از آقای جهانگیری خواستند رابط بین ایشان و اصلاح طلبان باشد که نفس طرح این مسئله، حائز اهمیت است.

رای اصلاح طلبان شکسته نخواهد شد/ چند صدایی درونی و وحدت بیرونی؛ بخشی از مرام سیاسی اصلاح طلبان است

راکعی تشکیل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان برای انتخابات را یکی از اتفاقات بسیار خوب سال های اخیر دانست و گفت: البته به لحاظ ساختاری و در کنار آن، شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب وجود دارد که سالهاست به صورت منسجم و هماهنگ عمل می کند. همچنین علاوه بر حضور شخصیت های حقوقی، در این ساختار، شخصیت های برجسته و شناخته شده نیز حضور دارند، که همفکری و همراهی آنان به تقویت ساختار شورا کمک می کند.

دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در خصوص عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو نیز خاطرنشان کرد: اگر ما هم مثل اقتدارگرایان فکر کنیم و هیچ چیزی را به جز تک صدایی بر نتابیم، پس فرقی در مرام سیاسی ما با آنها وجود ندارد. در داخل جبهه اصلاح طلبان اگر گاهی احساس چند صدایی می شود، چیز غریبی نیست مهم این است که اکثریت قاطع اصلاح طلبان باهم هستند. این صداها در نهایت به خاطر مصالح ملی، به همگرایی خواهند رسید و اجازه نخواهند داد که رای شکسته شود.

لیست اصلاح طلبان بر مبنای تخصص بسته می شود

نماینده ادوار مجلس در ادامه این گفت و گو پیرامون شاخص های اصلی برای انتخابات شوراهای شهر و روستا، با اشاره به اینکه مدیریت شهری در شوراها حرف اول را باید بزند، اعلام کرد: شاخص های نامزدهای شوراهای شهر، مشخص هستند. تحصیلات، تخصص، سابقه مدیریت در نهادهای دولتی و سازمان های مردم نهاد، فعالیت های سیاسی تاثیر گذار و بالاتر از همه اخلاق گرایی، پاکدستی و قانونمندی از جمله شاخص های مهم است؛ مورد اعتماد مردم بودن و رای آوری هم بسیار مهم است. همه اینها با هم امتیازاتی را دارد و هرکس امتیازاتش بیشتر باشد حقش بیشتر است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در شورای عالی سیاستگذاری این تلاش وجود دارد که لیست حزبی نشود و شاخص ها حرف اول را بزند.

وی در ادامه، ضمن تشریح ساختار شورای شهر، بیان کرد: شورای شهر چند کمیسیون بیشتر ندارد. نامزدهای شوراهای شهر و روستا، باید در این زمینه ها تخصص داشته باشند. به خصوص، بعد از فاجعه پلاسکو و مسائل حل نشده شهری مانند ساختمان های فرسوده، همچنین ترافیک،ریزگردها و مسئله آب -پیش از آنکه جدی تر شود- ، مسئله متکدیان، کودکان کار و در معرض آسیب و دیگر مسائل مربوط به شورای شهر و شهرداری، نامزدها باید بدانند که چگونه باید برنامه ریزی و عمل کنند. آنها باید ضمن ادامه برنامه های خود، در صورت راهیابی به شوراهای شهر و روستا به طور مداوم ، مردم را در جریان پیشرفت برنامه ها قرار دهند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر این نکته که اطلاع رسانی حق دولت و دریافت اطلاعات درست و شفاف حق مردم است، با انتقاد از ضعف دولت در امر اطلاع رسانی، متذکر شد: تعجب می کنم که به این مسئله فوق العاده مهم توجه لازم را ندارند. بارها گفته شده که تیم اطلاع رسانی دولت ضعیف است، اما انگار حساسیت لازم نسبت به این موضوع وجود ندارد.

وی ادامه داد: در اینجا لازم است به چند موضوع بسیار مهم اشاره شود. یکی آنکه در مقابل جو سازی های رقیب سیاسی برای خدشه دار کردن چهره روحانی از ایشان می خواهیم در مصاحبه های تلویزیونی خود به قول معروف، «فاخر» صحبت نکنند.

راکعی افزود: دادن اطلاعات و آمار و صحبت های کارشناسی بسیار مهم است و تا به حال نیز ایشان چنین روشی را داشته اند. اما این روزها برای جلوگیری از شبهه افکنی مخالفان، بسیار ساده و همه فهم و مقایسه ای صحبت کنند. مثلا فهرست وار بگویند که در حوزه اقتصاد چه چیزی را از دولت قبلی تحویل گرفته اند؛ در این زمینه چه کارهایی انجام شده و بنا دارند در دولت بعد چه کنند. همچنین با توجه به ادعاهای جناح مقابل که البته در کذب بودن آنها کسی تردید ندارد؛ کارشناسان به همان شیوه ای که گفته شد، به صورتی فهرست وار در چند حوزه خطیر مسئولیت های دولت، مثل اقتصاد،احزاب و تشکل ها،فرهنگ،سیاست خارجی،دانشگاه ها ،اشتغال و... مطرح کنند که چه چیزی را دولت تحویل گرفته، چه کرده و بنا دارد در چهار سال آینده چه کند.

این نماینده مجلس ششم عنوان کرد: با توجه به فرصت اندک باقی مانده باید این کار سریعا صورت بگیرد و به طور مکرر و مداوم در رسانه های حامی دولت، اعم از مجازی و غیر مجازی اعلام شود. همچنین از ایشان انتظار می رود بر ایده «تدبیر و تغییر»، با تاکید بر لزوم حفظ امنیت و آرامش و امید در سطح ملی تاکید کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه اشاره کلی به موانع و مسائل بازدارنده نیز خالی از فایده نخواهد بود تصریح کرد: امیدوارم حضور آگاهانه و گسترده مردم در پای صندوق ها بتواند برای استمرار موفقیت های سال های 92 تا 96، پیروزی سال 96 را تضمین کند و این بار با دولتی قوی تر و مقدرتر با اتکا به پشتیبانی گسترده ملی و مجلسی همراه و احزابی فعال و دغدغه مند، روحانی بتواند در مسیر تحقق همه قول هایی که به ملت داده بود در همه زمینه ها به ویژه در حوزه سیاست داخلی، گام های شتابنده تری بر دارد.

راکعی تاکید کرد: در نهایت، همه ما از روحانی می خواهیم در مقابل جوسازی ها، دروغ ها و تهمت ها و حتی توهین ها، به خاطر اهداف بلندی که تعقیب می کند و امیدی که به جامعه ایران داده است، هرگز به خشم نیایند و همواره آرامش خود را حفظ کنند.

این چهره فرهنگی، استاد دانشگاه و فعال سیاسی در پاسخ به انتقادهایی که به عملکرد روحانی در 4 سال گذشته وجود دارد با یاد آوری این نکته که در عدم تحقق قول های روحانی، به ویژه در حوزه سیاست داخلی شخص وی را مقصر نمی دانیم، خاطر نشان کرد : هیچ دولتی در چهار سال اول موفق به تحقق بخشیدن به همه برنامه های خود نمی شود و ما مطمئن هستیم با رای آگاهانه و بالای مردم به استمرار دولت روحانی، او در چهار سال دوم خواهد توانست با همراهی مجلس دهم و پشتیبانی گسترده احزاب و مردم، قول هایی را که به ملت داده است، عملی کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار