رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد:

پیش بینی خرید بیش از 530 هزار تن گندم در استان اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از پیش بینی خرید بیش از 530 هزار تن گندم در این استان در سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۶۱۶۱۲۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل، عدیل سروی در جلسه ستاد برداشت غلات و کلزا در استان افزود: در سال زراعی جاری 299 هزار و 400 هکتار از اراضی حاصلخیز کشاورزی استان زیر کشت گندم آبی و دیم رفته است .
وی گفت: متوسط عملکرد گندم آبی در استان 4448 کیلوگرم در هکتار و در اراضی دیم 1546 کیلوگرم در هکتار است .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه سطح زیر کشت و پیش بینی عملکرد زارعت جو در سال جاری نیز افزود : در مجموع 87 هزار هکتار از اراضی مستعد استان زیر کشت جو رفته و متوسط عملکرد مزارع آبی 3431 کیلوگرم در هکتار و اراضی دیم 1401 کیلوگرم در هکتار است و پیش بینی می کنیم که امسال 167 هزارتن خرید جو داشته باشیم .
سروی در باره وضعیت ناوگان برداشت غلات در استان اظهار کرد: در سال گذشته بیش از 500 میلیارد ریال تسهیلات خرید مکانیزاسیون پرداخت شد .
وی افزود: افزایش ماشین آلات کشاورزی بویژه کمباین های مجهز برداشت باعث افزایش راندمان تولید شده ، اصلاح و معرفی ارقام با تولید بالا و مقاوم به آفات و امراض توسط محققان استان ، اجرای نظام نوین ترویج کشاورزی و رعایت اصول تغذیه گیاهی نقش موثری در افزایش تولید گندم در استان داشته است .
سروی ناوگان مکانیزاسیون برداشت استان را از ناوگان های مجهز و مطرح کشور دانست و گفت: این ناوگان علاوه بر برداشت کامل غلات و سایر محصولات استان سالانه به بیش از هشت استان دیگر نیز در برداشت مساعدت می کند .
وی افزود: تعداد کمباین های موجود استان یک هزار و 323 دستگاه است که پس از اخذ معاینه فنی و رفع ایرادات احتمالی برداشت مکانیزه را به بهترین نحو ممکن با نظارت کارشناسان و مهندسان ناظر برداشت انجام خواهند داد و نظارت دقیقی نیز بر کمباین های مهاجر نیز در این زمینه اعمال خواهد شد .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از کمباین داران استان خواست نسبت به تهیه کارت معاینه فنی خود اقدام کنند ، سوخت به آن دسته از کمباین هایی که معاینه فنی نداشته باشند داده نخواهد شد و از تردد آنها در مزارع و جاده ها جلوگیری خواهد شد .
سروی افزود: امسال نیز همانند سال های گذشته خرید گندم به صورت شبانه روزی انجام خواهد شد و بر اساس هماهنگی های انجام شده با سازمان غله علمیات ذخیره سازی به بهترین نحو ممکن صورت خواهد گرفت .
وی تشریح کرد: پیش بینی بر این است که بیش از 35 هزار محموله گندم توسط کامیون ها از مراکز خرید روانه سیلوهای استان شوند .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از کشاوزران و گندم کاران استان خواست در کلاس های آموزشی و ترویجی که در زمینه این زراعت در روستاها برگزار می شود شرکت و با بهره گیری از برنامه های رادیویی و تلویزیونی آموزشی به سطح اطلاعات و آگاهی خود در زمینه داشت و برداشت این محصول بیافزایند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار