وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه مسابقات بین المللی قرآن دانش آموزی:

بر اساس قرآن، انسان خود موضوع تعلیم و تربیت است

وزیر آموزش و پرورش گفت: براساس قرآن با توجه به اینکه انسان قدرت تاثیرگذاری و تاثیرپذیری دارد موجودی تعلیم و تربیت پذیر و نیازمند به آن است بلکه خود موضوع تعلیم و تربیت است.

کد مطلب: ۶۱۵۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی امروز شنبه 2 اردیبهشت در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره از مسابقات بین المللی قرآن دانش آموزی درباره اهمیت گرایش به قرآن در زندگی انسان ها، گفت: قرآن براساس فطرت و طبیعت انسان برنامه ای واقع گرایانه و کامل را ارائه می دهد و در همه مسایل اساسی و مبتلابه زندگی انسان اظهار نظر می کند چراکه قرآن "تبیان کل شی" است.

وی افزود: با توجه به آشفتگی فکری و ذهنی جهان و اوفول پیاپی مطلب ها و ایدئولوژی ها و سرگردانی متفکران و دانشمندان در شناخت انسان و قواعد جامعه از یک طرف و گرایش ناترالیستی و لیبرالیستی حاکم بر بعضی جوامع نیاز به قرآن را پیش از پیش احساس می کنیم.

نگاه قرآن به انسان نگاه تک بعدی نیست

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مکتب هایی وجود دارند که انسان را موجودی مادی می پندارند و تنها به غرایض مادی او مجال ظهور می دهند و ابعاد معنوی او را نادیده می گیرند گفت: بعضی مکتب ها هم انسان را به زندگی زاهدانه وا می دارند ولی قرآن مهر بطلان بر هر دو می نهد که هر دو مانع رشد و بروز خلاقیت ها در حیات طیبه انسانی است.

انسان تاثیرگذار و تاثیرپذیر است

دانش آشتیانی با اشاره به از دیدگاه قرآن انسان می تواند در خود و دیگران تاثیرگذار باشد همچنان که خود متاثر می شود افزود: لذا انسان موجودی است تعلیم و تربیت پذیر و نیازمند به آن. بلکه انسان خود موضوع تعلیم و تربیت است و تربیت قرآن بر این مبناست که این انسان خاکی با اراده و تفکر خود به معنویت برسد تا جاییکه بتواند خود را به لقالله برساند و اگر تابع هوای نفس شود به اسفل السافلین می رسد.

وی ادامه داد: هدایت و رشد انسان در گرو رشد قوه عاقله از جمله قدرت استدلال و تفکر است و به کار نینداختن عقل و نیندیشیدن سبب شقاوت ابدی انسان خواهد شد.

روش های تربیتی قرآن را جز اصول خود قرار دهید

وزیر آموزش و پرورش بعد از برشمردن اصول تربیتی قرآن گفت: ما علاوه براینکه باید برای سعادت و معنویت خود با این کتاب بیش از گذشته آشنا شویم، باید سعی کنیم روش های تربیتی قرآن را جز اصول روش های تربیتی خود قرار دهیم. اگر ما در این کتاب دقیق غور کنیم راه سعادت را پیدا کردیم و من امیدوارم چنین مسابقاتی بتواند انس ما با قرآن را بیشتر کند و باعث شود جوانان ما بیشتر به تعمق در قرآن بپردازند که مسلما سعادت دنیا و آخرت خود را تضمین می کنند.

دانش آشتیانی در پایان به تشکیل دبیرخانه دائمی مسابقات بین المللی قرآن در معاونت پرورشی آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: برنامه داریم هر 2 سال یک بار این مسابقات را برگزار کنیم.

سی و چهارمین مسابقات بین المللی قرآن کریم با حضور 400 میهمان قرآنی اعم از حافظان ، قاریان، داوران و استادان و صاحب نظران قرآن از 83 کشور دنیا و در پنج بخش بزرگسال، طلاب، روشندلان، بانوان و دانش آموزان از 31 فروردین تا 6 اردیبهشت ماه 96 در مصلی امام خمینی تهران برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار