در تشریح دستاوردهای سفر ظریف به ترکمستان، گرجستان و قرقیزستان بررسی شد

بازگرداندن زندانیان و تعاملات بانکی با سه کشور آسیای میانه

مدیرکل کشورهای مشترک المنافع و قفقاز پیرامون نتایج سفر ظریف به آسیای میانه و قفقاز بیان کرد:حوزه‌ی همسایگان، حلقه اول اولویت سیاست خارجی هر کشوری است که به لحاظ ژئوپولیتیکی و نیز از نظر ژئواکونومیکی مورد توجه است و قابل اغماض نیست.

کد مطلب: ۶۱۵۵۰۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سیاسی پانا، غلامرضا باقری مقدم در حاشیه سفر وزیر امور خارجه ایران به آسیای میانه و قفقاز در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره اهمیت این سفر و اهداف آن اگفت: طراحی این سفر برای دکتر ظریف در ادامه سفرهای ایشان برای تعقیب همکاری‌های نزدیک و تعمیق پیوندهای همسایگی بین ایران و این کشورها صورت پذیرفت.

او تصریح کرد: با توجه به اعلام سال جدید به عنوان «سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، دکتر ظریف ترجیح دادند در این سفر، هیأتی از بخش خصوصی و دولتی ایشان را همراهی کنند و در راستای ایفای نقش وزارت امور خارجه در عملیاتی کردن شعار سال جاری، اقدام کنند.

باقری مقدم با ابراز خرسندی از نتایج سفر در زمینه‌ی اقتصادی گفت: در این سفر با توجه به همایش‌هایی که در هر سه کشور برگزار شد و ارتباطات نزدیکی که بین تجار همراه هیأت با کشورهای ترکمنستان، گرجستان و قرقیزستان شکل گرفت، خوشبختانه سرمایه های جدیدی برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایجاد شد و به ویژه در عرصه بانکی، تفاهمات خوبی میان نماینده بانک مرکزی کشورمان با بانک‌های مرکزی این سه کشور صورت گرفت.

عادی‌سازی روابط بانکی؛ در اولویت همکاری‌های با سه کشور آسیای میانه

او عنوان کرد: تا روابط بانکی عادی نشود و مشکلات و موانع همکاری‌های بانکی از میان برداشته نشود، تلاش‌های ما برای رسیدن به حجم مطلوب تجاری میان کشورمان با سایر کشورها چندان نتیجه بخش نخواهد بود. بر این اساس حذف موانع بانکی و عادی‌سازی روابط بانکی بین ایران و این کشورها در اولویت همکاری‌های ما قرار گرفت.

یادداشت تفاهمی در گرجستان و همچنین ترکمنستان آماده شد

مدیرکل کشورهای مشترک المنافع و قفقاز افزود: خوشبختانه در این زمینه، یادداشت تفاهمی در گرجستان و همینطور در ترکمنستان آماده کردیم. تلاش های ما از گذشته به نتیجه رسید و در قرقیزستان نیز سندی آماده شد که انشاالله به‌زودی بین مقامات بانک مرکزی دو کشور به امضا خواهد رسید.

اهمیت اجتماعی سفر ظریف؛ بحث زندانیان ایرانی در ترکمنستان و گرجستان

او با بیان اینکه این سفر از نظر اجتماعی نیز دارای اهمیت بود، بیان کرد: در گفت و گوهای انجام شده در این سفر در دو کشور ترکمنستان و گرجستان -که ما تعدادی ایرانی زندانی داشتیم- قرار شد که این زندانیان بر اساس قراردادهای توافق و امضا شده میان دو کشور تبادل شوند و هر کدام در کشورهای خودشان به محکومیت ادامه دهند. در این خصوص در ترکمنستان تقریباً به جمع‌بندی روشنی رسیدیم و به صورت مرحله ای مقرر شد که ما اقدامات لازم را برای آزادی و تبادل زندانیان به عمل آوریم. در گرجستان نیز رییس جمهور این کشور در پاسخ به درخواست دکتر ظریف برای مبادله زندانیان، قول مثبت داده‌اند و دستور فراهم آوردن مقدمات کار را به همکارانشان دادند.

باقری مقدم با اشاره به شرایط مساعد حاصل‌شده در ایران پس از برجام و فراهم آمدن فضای مناسب همکاری‌های بین المللی گفت: امروز اشتیاق کشورها برای توسعه‌ی همکاری‌ها در این عرصه با کشورمان فراوان شده است. در این سفر نیز همایش‌های اقتصادی که پیشنهاد برگزاری آن را دادیم، مورد استقبال این کشورها قرارگرفت و شرکت‌های بزرگ و مقامات دولتی اقتصادی ایشان به‌صورت جدی برای تحکیم همکاری‌های اقتصادی و توسعه‌ی همکاری‌های تجاری بین دو کشور به طور فعالانه وارد عمل شدند.

او در پاسخ به پرسشی درباره دلایل انتخاب این سه کشور برای این دور از سفرهای آسیای میانه ظریف اظهار کرد: به‌طور اصولی ایجاد ارتباط نزدیک و تعمیق و تحکیم رابطه با همسایگان، اولویت سیاست خارجی ایران است و در هر سفر، تعدادی از این کشورها در برنامه قرار می‌گیرد یا مقامی از این کشورها به ایران دعوت می‌شوند. این به طور مستمر و در مقاطع مختلف به‌صورت رفت‌وآمدی صورت می‌گیرد. این اولین بار هم نیست که دکتر ظریف به بعضی کشورهای این منطقه سفر می‌کند و در آینده نیز سفرهایی خواهند داشت.

در حال آماده‌سازی مقدمات سفر ظریف به تاجیکستان هستیم

او ادامه داد: ضمن این‌که کشور تاجیکستان هم ایشان را دعوت کرده است و در حال آماده‌سازی مقدمات آن سفر هم هستیم. ازبکستان نیز از ایران دعوت کرده و امیدواریم در برنامه های دکتر گنجانده شود و این سفر هم در ادامه بازدیدهای ایشان از منطقه انجام شود. این سفرها به طور دائم صوت می گیرد و به معنای غفلت از سایر کشورها نیست و بر اساس برنامه ایران و زمان مناسب کشورهای مقصد این سفرها تنظیم و انجام می‌شود.

نخست‌وزیر گرجستان و رییس پارلمان قرقیزستان هفته آینده به ایران می آیند

باقری مقدم درباره‌ی زمان سفر نخست‌وزیر گرجستان و رییس پارلمان قرقیزستان گفت: هر دوی این سفرها در هفته‌ی آینده انجام خواهد شد. نخست‌وزیر گرجستان اوایل هفته و رییس پارلمان قرقیزستان نیز اواسط هفته به ایران سفر می‌کنند.

او همچنین پیرامون لغو‌ ویزا بین ایران و قرقیزستان اظهار کرد: در سفری که رییس‌جمهور ایران به این کشور داشتند، گفت‌و‌گوهایی را در این زمینه داشتند و قرار شد طرف قرقیزی در این راستا تسهیلاتی را فراهم کند. خوشبختانه این گام را برداشت و طی یادداشتی به ما اعلام کرد که تسهیلاتی را برای سفر گردشگران ایرانی به قرقیزستان فراهم آورده است و از بسیاری مدارک و‌ پروسه هایی که پیش از این متقاضی برای صدور روادید باید طی می‌کرد، صرف نظر شده است. از جمله این‌که دیگر لزومی به ارائه‌ی دعوت‌نامه در کشور مقصد برای سفارت‌خانه ندارند و‌ همین که فرد به سفارت کشور مذکور مراجعه کند، طی سه تا پنج روز ویزای او صادر می‌شود و می‌تواند بین پانزده روز تا یک ماه در کشور میزبان اقامت داشته باشد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره مذاکرات ترانزیت و ‌حمل و نقل جاده‌ای گفت: آقای تقی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی همراه هیأت بودند و مذاکرات خوبی را با ظرف ترکمنی خود انجام دادند. به دیدگاه روشنی درباره تسهیل این همکاری ها رسیدند و گفت وگوهای اولیه را انجام دادند. مذاکرات ادامه دارد و امیدواریم در آینده نزدیک در این راستا نیز گشایشی ایجاد شود.

پیشرفت خوب در رابطه با کامیون‌داران و حمل و نقل جاده ای در قرقیزستان بود

او با اشاره به این‌که بسیاری از زندانیان ایرانی در ترکمنستان، رانندگان هستند گفت: امیدواریم با تفاهم صورت گرفته برای مبادله‌ی محکومان، تعدادی از این افراد به کشور باز گردند، اما پیشرفت خوبی که در رابطه با کامیون‌داران و حمل و نقل جاده ای صورت گرفت، در قرقیزستان بود. پیش از این وقتی رانندگان ایرانی در قرقیزستان ویزا می‌گرفتند، یک بار در سال و ‌هر بار برای یک ماه می‌توانستند ویزا بگیرند. این برای ترانزیت ما مشکل ایجاد کرده بود و مشکل دریافت ویزا و‌ پرداخت مبالغ زیاد باعث انتقاد رانندگان شده بود که در این سفر در این باره گفت وگو کردیم. بر این اساس قرار شد تا در آینده‌ی بسیار نزدیکی، آن‌ها طی یادداشتی اعلام کنند که از این پس هر شش ماه یکبار ویزا صادر شود و ویزاها کثیر الورود باشد تا مشکلی برای رانندگان ایرانی پیش نیاید.

در گرجستان، موضوع کریدور خلیج فارس به دریای سیاه مورد مذاکره قرار گرفت

باقری مقدم درباره کریدور های ترانزیتی گفت: در سفر به گرجستان، موضوع کریدور خلیج فارس به دریای سیاه به صورت جدی و با علاقه طرفین مورد مذاکره قرار گرفت. این کریدور یک کریدور بین المللی است که بین ایران، کشورهای حوزه‌ی قفقاز (آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و کشورهای حوزه دریای سیاه (اوکراین، بلغارستان، رومانی، یونان) مطرح است البته یونان از کشورهای حوزه‌ی دریای اژه به شمار می رود.

او ادامه داد: این کشورها علاقه‌مند هستند که به حوزه‌ی خلیج فارس و شبه قاره دسترسی داشته باشند. ما نیز علاقه‌مندیم که از طریق دریای سیاه به بالکان و شرق و مرکز اروپا دسترسی داشته باشیم. در این راستا گفت‌وگوهای مقدماتی، چندین دور بین مقامات ذیربط این کشورها صورت گرفته است. کار، گام به گام در حال پیش رفتن است و امیدواریم که مذاکرات به زودی به نتیجه برسد و مسیر جدیدی برای ترانزیت کالا و خدمات ایجاد شود تا هم موجب نزدیکی بیشتر کشورها و هم همبستگی منافع بیشتر کشورها به یکدیگر و تثبیت صلح و ثبات منطقه‌ای شود.

در قرقیزستان ترانزیت ریلی بین چین، قرقیزستان، ترکمنستان و ایران مورد مذاکره قرار گرفت

مدیرکل کشورهای مشترک المنافع و قفقاز با بیان اینکه در قرقیزستان هم موضوع ترانزیت ریلی بین چین، قرقیزستان، ترکمنستان و ایران مورد مذاکره قرار گرفت، گفت: ما از این مسیر هم استقبال می‌کنیم. این مسیر هم دسترسی ما را به غرب چین آسان می‌کند. غرب چین هم یک حوزه‌ی بسیار وسیع است و در این مسیر، همکاری‌های ترانزیتی ما هم با آسیای مرکزی و هم با غرب چین توسعه پیدا می‌کند.

فاز جدیدی از همکاری‌های تجاری-اقتصادی بین ایران و گرجستان در راه است

او تصریح کرد: در موضوع گاز، ما هم در گرجستان و هم در ترکمنستان گفت‌وگوهایی داشتیم. در گرجستان، آن‌ها در گذشته محموله‌ای گازی را از ما خریداری کرده بودند اما مشکلاتی داشتند که تفاهم انجام شده را اجرا نمی‌کردند. در این سفر مذاکره انجام شد و افراد حاضر در هیات همراه از وزارت نفت هم با همتایان خود در گرجستان به تفاهم رسیدند که حداکثر تا یک ماه آینده، آن تفاهم را هم عملیاتی کنند و انشاالله با اجرا شدن آن فاز جدیدی از همکاری‌های تجاری-اقتصادی بین ایران و گرجستان افتتاح خواهد شد.

باقری مقدم با بیان این‌که این مذاکرات را در ترکمنستان هم داشتیم، اظهار کرد: شرکت گاز ما با شرکت گاز ترکمنستان بر سر میزان دریافتی گاز و کیفیت آن تفاوت نظر دارند و بر این اساس همکاری‌های گازی ما کاهش پیدا کرده است اما شرکت‌های ما در حال مذاکره برای رفع این مشکل هستند اما در سوآپ گاز همچنان همکاری‌های ما ادامه دارد. نه تنها دو شرکت ما در حال انجام این کار هستند بلکه چند کشور دیگر هم اظهار علاقه کرده‌اند که میزان سوآپ را با ترکمنستان افزایش دهند که مورد استقبال طرف ترکمنی قرار گرفته و امیدواریم که مذاکرات آن‌ها به نتیجه مثبت برسد.

او درباره موافقنامه چابهار گفت: چابهار حوزه‌ی مسوولیت من نیست و از جزییات آن خبر ندارم اما می‌دانم که کشورهای آسیای مرکزی بسیار علاقه‌مند به دسترسی آسان به خلیج فارس و دریای عمان هستند. به این دلیل که این کشورها محصور در خشکی هستند و به آب‌های آزاد دسترسی ندارند. مسیر جنوبی ایران مسیر بسیار مناسبی برای رفع این مشکل آنهاست بنابراین بسیار اظهار علاقه می‌کنند که هم در بندرعباس و هم در بندر چابهار، ترمینال های ترانزیتی و باری داشته باشند و دسترسی هایی داشته باشند که بتوانند از امکانات این دو بندر برای تسهیل روابط تجاری خود با شبه قاره و آسیای مرکزی استفاده کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی با تأکید بر این‌که مهمترین بحث آن است که حلقه‌ی همسایگان به لحاظ امنیتی، اقتصادی و فرهنگی و تاریخی برای ما بسیار اهمیت دارد، گفت: ما به طور دائم در پی تحکیم روابط با این منطقه هستیم چون منطقه‌ی ما منطقه‌ی جدیدالبلاده‌ای است، با مشکلاتی رو به رو است که دائماً نیاز به مراقبت دارد. این منطقه نیاز دارد که رفت و آمدی صورت بگیرد و به تثبیت صلح و ثبات منطقه کمک کنیم.

او ادامه داد: به طور مثال مبارزه با تروریسم یکی از نقاط مشترک همکاری‌های ایران با این منطقه است. این منطقه یکی از اهداف تروریستی گروه‌های افراط‌گرا اعلام شده و این کشورها از این بابت نگرانی دارند. ایران هم تجربیات خوبی در زمینه‌ی مبارزه با تروریسم دارد و در کنار آنها حضور و آمادگی دارد که تجربیات خود را در اختیار این کشورها قرار دهد تا در یک مکانیسم جمعی به مقابله با افراط گرایی و تروریسم بپردازد.

باقری مقدم با ابراز تأسف از نگاه کوتاه مدت برخی کشور ها و استفاده آن‌ها از تروریسم به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی خود گفت: این بسیار خطرناک است و مطمئناً دامن خود آن کشورها را خواهد گرفت. هر چند که آنها به اتکای دلارها اظهار نگرانی چندانی در این رابطه نمی کنند اما این مار در آستین پروراندن است و اگر این سیاست را اصلاح نکنند و به این خطای راهبردی خود نپردازند، دیر یا زود حتماً آثار زیانبار آن را تجربه خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار