دانش آشتیانی در ديدار وزير علوم، دانشگاه ها و تحقيقات ايتاليا:

كميسيون مشترك آموزشي ايران و ايتاليا با هدف تبادل تجربيات ايجاد مي شود

وزيرآموزش وپرورش جمهوري اسلامي ايران در ديدار با وزير علوم، دانشگاه ها و تحقيقات از ايجادكميسيون آموزشي مشترك با هدف تبادل تجربيات آموزشي خبر داد.

کد مطلب: ۶۱۵۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، عصر روز گذشته چهارشنبه فخرالدين دانش آشتياني در ديدار با « والريا فدلي» وزير علوم، دانشگاه ها و تحقيقات ايتاليا، با اشاره به وضعيت آموزش در ايران اظهاركرد: فرآيند آموزشي بايد ارتباط نزديكي با بازاركار داشته باشد و دراين زمينه، تجربيات كشورايتاليا مي تواند براي ما مفيد باشد.

دانش آشتياني با اشاره به اصلاحاتي كه از 5 سال قبل در راستاي سند تحول بنيادين در نظام تعليم وتربيت ايران ايجاد شده تصريح كرد: در قديم، نظام آموزشي ما بر محورآموزش متمركز بود، اما سند تحول با رفع اشكالات آن نظام، تمركز برشايستگي ها و مهارت آموزي دانش آموزان به منظور ورود فارغ التحصيلان به بازاركار را جايگزين نظام آموزش قديم نمود.

وي افزود: در نظام آموزشي ايران كه شباهت زيادي با نظام آموزشي ايتاليا دارد، در دوره 6 ساله ابتدايي تمركز برشايستگي ها و مهارت هاست و در دوره متوسطه كه شامل 2 دوره 3 ساله مي شود؛ ‌ابتدا دانش آموزان با علوم مختلف آشنا مي شوند ودر دوره 3 ساله دوم مهارت ها و تخصص هاي لازم رشته مورد علاقه خود را كسب مي كنند، بنابراين در دوره دوم متوسطه دانش آموزان در رشته هاي علوم انساني، تجربي، معارف اسلامي و رياضي فيزيك و هم چنين در رشته هاي فني وحرفه اي و كاردانش ادامه تحصيل مي دهند.

وزيرآموزش و پرورش خاطرنشان كرد: اصلاحات در نظام تعليم و تربيت معمولاً با مخالفت ها و مقاومت هايي مواجه مي شود، اما نقش كليدي در زمينه تغييرات را نيروي انساني برعهده دارد، لذا در اصلاحاتي كه در ايران در حال انجام است، معلم جايگاه ويژه اي دارد.


وي اضافه كرد: نظام آموزشي ايران، براي تربيت معلم به دو شيوه عمل مي كند؛ ابتدا جذب نيروي موردنياز در رشته هاي غيرفني در دانشگاه فرهنگيان كه از بين فارغ التحصيلان دبيرستاني داراي مدرك ديپلم صورت مي گيرد و دوم جذب نيرو در رشته هاي فني وحرفه اي در دانشگاه شهيد رجايي كه دانشجويان علاوه بر فراگيري تخصص هاي لازم، آموزش هاي شايستگي و مهارت آموزي را نيز فرا مي گيرند.


دانش آشتياني تصريح كرد: دانشجو معلمان دركنارگذراندن واحدهاي دانشگاهي با حضور در مدارس، دوره هاي كارورزي را نيز مي گذرانند.

عضوكابينه تدبيرو اميد، جذب فارغ التحصيلان دانشگاه ها با مدرك ليسانس را از ديگر روش هاي جذب نيرو در آموزش وپرورش دانست و عنوان كرد: افراد جذب شده طي يك سال در دانشگاه فرهنگيان، دوره صلاحيت حرفه اي و هم چنين كارورزي را طي مي كنند.

وي افزود: براساس برنامه 5 ساله مصوب مجلس شوراي اسلامي ، وزارت آموزش وپرورش مكلف است، 50 درصد از دانش آموزان را به سمت رشته هاي فني وحرفه اي و كاردانش هدايت كند تا پس از فراغت از تحصيل در بخش هاي صنعتي، كشاورزي و خدمات در عرصه توليد، اشتغال يابند.

وزيرآموزش وپرورش گفت: با توجه به رويكرد و اصلاحاتي كه ايتاليا در نظام تعليم و تربيت انجام داده است موقعيت خوبي است تا همكاري هاي دوجانبه به خصوص در رشته هاي فني وحرفه اي، گسترش پيدا كند.

دانش آشتياني، خواستار تشكيل كميسيون مشتركي بين ايران و ايتاليا به منظور گسترش همكاري ها شد وخاطرنشان كرد: در سه موضوع؛ برنامه ريزي، تربيت معلم و نظام ارزشيابي، مايل به همكاري و تبادل تجربه با ايتاليا هستيم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار