با حضور سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا

همایش کاهش آسیب های اجتماعی از فضای مجازی در اراک برگزار شد

همایش کاهش آسیب های اجتماعی از فضای مجازی با حضور سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در کانون امام خمینی(ره) اراک برگزار شد.

کد مطلب: ۶۱۵۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا استان مرکزی، سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در این همایش گفت: اکثر جرائم سایبر در جهان با انگیزه مالی رخ می دهد. آمار پرونده های تشکیل شده در پلیس فتای کشور نیز نشان می دهد حدود 60 درصد پرونده ها مربوط به جرائم اقتصادی، حدود 23 درصد مربوط به جرائم اخلاقی مانند هتک حرمت و حیثیت و 10 درصد مربوط به جرائم اجتماعی مانند هک و نفوذ و مابقی حدود 7 درصد مربوط به سایر جرائم می باشد.

علیرضا آذردرخش بیان کرد: علت بالا بودن جرائم اقتصادی در فضای سایبر مشخص است چرا که ریشه بسیاری از جرائم کسب درآمد است و فضای سایبر با توجه به کم اطلاعی بسیاری از کاربران بهترین فضا برای انجام اعمال مجرمانه برای کسب درآمد می باشد. در کنار این علت، معلولی نیز وجود دارد که در بررسی و تجزیه تحلیل آمارها و پرونده های پلیس فتا معلول جرائم در فضای سایبر به خصوص در رابطه با جرائم اقتصادی عدم رعایت نکات می باشد.

وی ادامه داد: همچنین برای کاهش جرائم در فضای سایبر تمامی دستگاه ها باید بر اساس سند افتا با پلیس فتا همکاری نمایند. به عنوان مثال بانک ها با توجه به بانکداری الکترونیک، ضمن اینکه برای تامین امنیت زیرساخت های بانکداری الکترونیک هزینه های فراوان می کنند، یکی از دستگاه هایی هستند که باید به مشتریان خود آموزش های لازم را برای بهره بردن از بانکداری الکترونیک یا کارت های بانکی داشته باشند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا بحث پیشگیری اجتماعی همانطور که گفته شد یکی از مهمترین راه ها و ابزاری است که می تواند با بالا بردن سطح آگاهی و دانش کاربران و شهروندان مانع فریب آنها توسط مجرمان سایبری شود اما زمینه های پیشگیری اجتماعی بسیار گسترده می باشد و در این مسیر تمامی دستگاه ها باید پلیس و قوه قضائیه را یاری دهند.

آذردرخش اضافه کرد: متاسفانه در بحث پیشگیری اجتماعی شاهد آن همکاری لازم از سوی برخی دستگاه ها و نهادها نیستیم و این امر باعث کندتر شدن برنامه ها و طرح های پیشگیری اجتماعی می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفا اجتماعی نیز گفت: پدیده نوظهور فضای مجازی با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی، جوامع مختلف در گذر از جامعه سنتی به یک جامعه پیشرفته علاوه بر حفظ بسیاری از آسیب های اجتماعی که از قبل موجود بوده است با آسیب های اجتماعی جدیدی روبرو می شوند که بخاطر نداشتن سبقه و پیشینه در جوامع انسانی به آنها آسیب های اجتماعی نوپدید می گویند.

آبایی ادامه داد: نابسامانی های اقتصادی- اجتماعی همچون فقر، تورم، گرانی، بیکاری، فقدان امنیت مالی و حقوقی و دیگر عواملی که باعث محرومیت می شوند، زمینه مساعدی را برای بروز انواع مختلف آسیب های اجتماعی مانند سرقت، اعتیاد، طلاق تکدی گری، حاشیه نشینی و ... فراهم می آورند؛ از این رو مفهوم آسیب های اجتماعی گستره وسیعی پیدا می کند و از ابعاد ارزشی و کاربردی فراونی برخوردار می شود.

وی ابراز داشت: شاید از نگاه جاعه شناسانه، وجود آسیب های اجتماعی در هر اجتماع بشری امری طبیعی باشد اما در شان کشوری که آرمان "ساخت تمدن نوین اسلامی" دارد، به هر میزان، ولو اندک هم شایسته نیست؛ بنابراین گرچه در خصوص مقابله با آسیب اجتماعی کارهای شده است اما یقینا کافی نیست و برای حل آن، باید کار شبانه روز کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: استان مرکزی با جامعه کارگری بالغ بر 299 هزار نفر بعنوان یکی از ارکان اصلی صنعت کشور محسوب گردیده و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه مذکور در سال 95 اقدام به برگزاری 141 دوره آموزشی با موضوعات تحکیم بنیان خانواده، پیشگیری از اعتیاد، مهارت های زندگی، سلامت روان، فرزند پرورش و ... برای 3 هزار 535 نفر از کارگران شاغل در واحد های صنعتی نموده است.

به گفته آبایی اگر معلمان از رسانه های ارتباط الکترونیک به صورت حرفه ای و مسئولانه استفاده نمایند، دیگر جایی برای بروز هیچ مشکلی باقی نمی ماند.

این همایش با همکاری استانداری مرکزی، آموزش و پرورش استان مرکزی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کانون امام خمینی(ره) اراک برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار