آذرکیش در گفت و گو با پانا اعلام کرد؛

برگزاری هفته معرفی مشاغل در اردیبهشت ماه

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش از برگزاری هفته معرفی مشاغل در اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: آشنایی با مشاغل به دانش آموزان امکان می دهد تا متناسب با استعداد، توانایی، رغبت و علاقه خود نسبت به انتخاب رشته مناسب که منجر به انتخاب شغل مورد علاقه می شود اقدام کنند.

کد مطلب: ۶۱۴۹۷۱
لینک کوتاه کپی شد

سید مصطفی آذرکیش در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، با اشاره به برنامه فرصت برابر که در خصوص هفته معرفی مشاغل و هدایت تحصیلی دانش آموزان پخش شد، اظهار کرد: در هفته معرفی مشاغل بخشی از هدایت تحصیلی دانش آموزان انجام می شود.

وی ادامه داد: تعریف هدایت تحصیلی بر اساس ماده یک آیین نامه مصوبه شورای عالی فرآیند راهنمایی و مشاوره دانش آموز در راستای علایق، استعداد و ظرفیت های شخصی است.

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: باید در کنار هدایت تحصیلی حرف و مشاغل مورد نیاز جامعه را شناسایی کنیم تا دانش آموز بتواند با انتخاب آگاهانه و از روی شناخت برای آینده شغلی و تحصیلی خود تصمیم بگیرد.

آذرکیش اشاره کرد: هفته معرفی مشاغل که هرساله اردیبهشت ماه برگزار می شود فرصتی است تا دانش آموزان دوره های مختلف تحصیلی با مشاغل گوناگون و لزوم آن ها در جامعه آشنا شوند.

وی اضافه کرد: آشنایی با مشاغل به دانش آموزان امکان می دهد تا متناسب با استعداد، توانایی، رغبت و علاقه خود نسبت به انتخاب رشته مناسب که منجر به انتخاب شغل مورد علاقه می شود اقدام کنند.

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به توجه دانش آموزان پایه نهم به هفته معرفی مشاغل و هدایت تحصیلی، افزود: این روزها این هفته از اهمیت خاصی برخوردار است اما معتقدیم یک هفته برای این موضوع کافی نیست بلکه باید در طول سال تحصیلی در سراسر کشور برنامه های مختلفی در استان ها انجام شود.

آذرکیش با اشاره به اینکه هفته معرفی مشاغل انتخاب مسیر آینده است، بیان کرد: 3 عامل شناخت، علاقه و رضایت در ساختن یک آینده روشن تحصیلی موثر است. مهم ترین عاملی که در ایجاد علاقه به یک رشته وجود دارد شناخت است که قبل از بروز رشته باید به دست آید.

وی خاطرنشان کرد: در هفته معرفی مشاغل و در طول سال به دنبال ایجاد این شناخت هستیم در آیین نامه هدایت تحصیلی نیز بر انتخاب آگاهانه و شناخت تاکید شده است این موضوع به موفقیت دانش آموز کمک می کند.

وی در خصوص برنامه های هفته معرفی مشاغل، افزود: برگزاری نمایشگاه های توانمندی و قابلیت های هنرجویان هنرستان ها، تشکیل جلسات توجیهی برای خانواده ها و دانش آموزان پایه نهم، حمایت و همکاری سایر دستگاه ها که در سال 94 وزارت کشور طی نامه ای به استانداران کشور اعلام کردند با استفاده از تمام ظرفیت ها در هفته مشاغل با آموزش و پرورش همکاری داشته باشند.

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: از برنامه ای دیگر هفته معرفی مشاغل معرفی توانمندی در شبکه استانی، صدا و سیما و بعضا در شبکه سراسری، حضور دانش آموزان در مراکز و محیط های شغلی در قالب اجرای نمایشنامه شغلی، مصاحبه شغلی با فارغ التحصیلان است.

آذرکیش عنوان کرد: در حوزه ابتدایی مهم ترین هدف برای راهنمایی شغلی این است که تمام مشاغل برای ادامه زندگی افراد مهم باشد باید دانش آموزان در دوره راهنمایی و متوسطه اول توانایی و خصوصیات خود را بیشتر بشناسند چراکه در این دوره تاکید بر خودشناسی و ترتیب شغلی است.

وی همچنین افزود: دانش آموزان باید در دوره متوسطه دوم با خودشناسی ایجاد شده امکانات و موقعیت خود را هماهنگ کرده و وارد رشته شوند.

وی با بیان اینکه راهنمایی تحصیلی مقدمه ای برای راهنمایی شغلی است، اظهار کرد: راهنمایی تحصیلی یا هدایت تحصیلی پایه و اساس محکم برای راهنمای شغلی است.

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امسال به کار و کارآفرینی نگاه معطوف داریم و آموزش های مهارتی را در کشور دنبال می کنیم که این هفته می تواند در این موضوعات موثر باشد. در طول سال نیز برنامه های منسجم و مستمری را در این خصوص داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار