خسرو شهراز در گفت و گو با پانا:

وضع امروز تئاتر بسیار بد و اسفناک است

خسرو شهراز، کارگردان و بازیگر تئاتر وضع امروز تئاتر را بسیار بد و اسفناک توصیف کرد و اظهار امیدواری کرد: امیدوارم حال تئاتر ایران در آینده خوب شود.

کد مطلب: ۶۱۴۹۲۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی-هنری خبرگزاری پانا، شب گذشته جمع بسیاری از هنرمندان عرصه های مختلف، به دیدن نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» بر اساس متن «برتولت برشت» و کارگردانی امیر دژاکام نشستند.

«خسرو شهراز» کارگردان و بازیگر تئاتر، پس از اجرای نمایش، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی-هنری خبرگزاری پانا، «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» را از مهم ترین آثار شاخص برشت دانسته و گفت: اجرای این اثر توسط امیر دژاکام، با آن چه که تا امروز از برشت به روی صحنه رفته است تفاوت های بسیاری داشت.

وی در ادامه با اشاره به این امر که متن این اثر در مورد جامعه ای صحبت می کند که در آن بسیاری از افراد در جای درست خود قرار نگرفته اند و در ادامه ضمن اذعان به این امر که اجرای کمدی این اثر، برای تماشاچی بسیار قابل هضم تر و ملموس تر بوده است و به عنوان یکی از نقاط قوت آن به حساب می آید، ادامه داد: در عین این که می دانیم اثر و متن فوق العاده سخت و دشوار است، اما باید بپذیریم که گروه «اندیشۀ ماهان» به خوبی از پس آن بر آمده بود.

این کارگردان تئاتر در بخشی دیگر از این گفتگو، ضمن ابراز امیدواری نسبت به این امر که امید است در آینده نیز همچون گذشته، آثار شاخص و بزرگی را از امیر دژاکام روی صحنه ببیند، افزود: عشق و انسانیت مهم ترین رمز ماندگاری در هنر است.

شهراز در ادامۀ سخنان خود، ضمن ابراز تأسف از این امر که این روزها، اکثر جوانان می خواهند بسیار سریع با ورود به هنر به نهایت برسند، اظهار داشت: جوانان می بایست در حوزه های مختلف هنری بسیار صبور باشند و حوصله داشته باشند، چرا که پیمودن مسیر موفقیت با سرعت زیاد امکان پذیر نیست.

وی در ادامۀ همین مفهوم با تأکید بر این امر که معتقد است که برای به دست آوردن هر چیزی می بایست بهای آن را پرداخت، تصریح کرد: بهای ماندگاری در هنر، زمان، سن، عمر، تلاش و کوشش است.

این کارگردان تئاتر، عدم وجود پایبندی به اصول تئاتر را یکی از مهم ترین دلایل عدم رغبت عامۀ مردم به هنر نمایش دانسته و تأکید کرد: هیچ گاه با ازدیاد سالن ها موافق نبوده ام، اما امروز می بینیم که متأسفانه امکانات فنی و حرفه ای در سالن های بسیار زیاد و متعدد، برای روی صحنه بردن آثار نمایشی در تهران وجود ندارد.

وی با اشاره به این که می بایست حداقل استانداردهای لازم برای ساخت سالن های تئاتر در تهران مد نظر گرفته شود، یادآور شد: در بسیاری از سالن های تهران، صندلی های تماشاچیان، آنان را هنگام نشستن دچار عذاب می کند.

شهراز ضمن تأکید بر این امر که به جای کمیت در ساهت سالن های نمایش باید به ارتقای کیفیت آن ها پرداخت، گفت: مخاطب باید به دیدن آثار نمایشی برود که آن ها را دوست داشته باشد، اما متأسفانه امروز تولید آثار نمایشی با ضرب الاجل صورت می گیرد و از کیفیت لازم برخوردار نیست.

وی در پایان وضع امروز تئاتر را بسیار بد و اسفناک توصیف کرد و اظهار امیدواری کرد: امیدوارم حال تئاتر ایران در آینده خوب شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار