با انتخابات اردیبهشت/۱

موسسات نظر سنجی و روزنامه نگاران تعدیل کننده قدرت

واحد آموزش پانا: روزهای انتخابات، روزهای پرکاری برای رسانه ها و خبرنگاران است، زیرا "رسانه ها" را "رکن چهارم دموکراسی"می نامند که در روزهای انتخابات و پس آن نقش بسیار مهمی در انتخاب مردم داشته و بعد از آن نظارت بر اَرکان قدرت را عهده دار هستند. این کار را با همراهی موسسات نظر سنجی انجام می دهند. با توضیحاتی که خواهیم داد و از طریق یک فیلم آموزشی با این روند در کشور فرانسه آشنا شوید:

کد مطلب: ۶۱۴۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد

رسانه ها؛ رکن چهارم و پل ارتباط

در هر حکومتِ دموکراتیک، که رای مردم حاکم است ، تفکیک قوا؛ به معنی وجود سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه، وجود دارد و اداره کشور بر این سه پای استوار است. اما در کشورهای توسعه یافته ی دمکراتیک رکن و پایه چهارمی به نام "رسانه ها" با فعالیت "روزنامه نگاران" به عنوان مرکز و ناظر و پل ارتباط بین مردم و مسوولین مطالبه گر و سخنگوی مردم هستند و بر کارِ همه این قوا نظارت دارند.

براساس آنچه گفتیم؛ روزنامه نگاران در ایام انتخابات با انعکاس نظرات مختلفِ کاندیداها، گروهها، جناحها و نیز بررسی عملکرد پیشین آنها وانعکاس نظرات موافق و مخالف و نظرسنجی های مداوم و علمی به انتخاب شایسته ترین فرد به مردم کمک کند.

آشنایی با اهمیت و عملکرد رسانه ها و نقشی که موسسات نظر سنجی در این میان دارند، در نظام های دموکراتیک بویژه در ایام انتخابات برای همگان، بویژه نوجوانان که آینده سازِکشورند؛ ضروری است و البته کمک موثری به ارتقای سواد رسانه ای جامعه خواهد کرد.

فیلم آموزشی زیر، با هدفی که ذکر شد برای نوجوانان، در کشور فرانسه تهیه شده است این کشور هم اکنون و تقریبا همزمان با ما، درگیرِ انتخابات ریاست جمهوری است. گرچه ساختار نظام سیاسی فرانسه با کشور ما ، یکی نیست اما از آن جهت که به رسانه ها پرداخته شده برای آشنایی دوستان عزیزِ خبرنگار به ویژه نوجوان خبرنگار می آوریم تا با نقش و جایگاه رسانه و نظر سنجیِ افکار عمومی آشنا شوند. امیدواریم در کشور ما نیز چه در مدارس و و یا نظام رسانه ای کشور در جهت افزایش"سواد رسانه ای" مردم، اینگونه فیلم های آموزشی تهیه شود.

***نکته!

به منظور درک بهتر فیلم، با توجه به تفاوتی که در سیستم اداره کشور ما و فرانسه وجود دارد، ابتدا لازم است با خواندن مطلب زیر، برای یاد آوری با ساختار نظام حکومتی کشورمان آشنا شوید.

شرح قوای سه گانه:

1_ قوه مجریه (دولت که در راس آن رئیس جمهور است، معاونان و مشاوران رئیس جمهور و 18 وزیر که هر کدام در راس یک وزارتخانه قرار دارند و نیز روسای سازمانهای اجرایی در این مجموعه بزرگ قرار دارند که بطور کلی قوه مجریه خوانده می شود)

2-قوه مقننه (شامل مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان که مسوولیت تدوین و تصویب نهایی قوانین کشور را برعهده دارند. کمیسیون ها و سازمانهای مرتبط با مشاوره، جهت تنظیم قوانین و نیز نظارت بر کار وزیران و وزارتخانه ها همه بر عهده این قوه است. )

3-قوه قضائیه (راس این قوه نیز رئیس آن است که به مدت5سال بوسیله رهبری ایران تعیین می شود این قوه به طور مستقل مسوولیت پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعیِ افراد حقیقی و حقوقی را بر عهده دارد و سعی در تحقق بخشیدن عدالت در ایران راعهدار است.. دادگاه ها و سازمانهای حسابرسی و نظارتی در این مجموعه قرار دارند.)

فیلم را با دقت ببینید!

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار