شیوه انتقال پیام/۵

منابع معتبر و مقبول اثر گذارند

واحد آموزش پانا: اعتبار و مشروعیت فرستنده ی پیام در اثرگذاری هر نوع پیامی بسیار مهم است بنابراین پیامهای خود را از منابع معتبر و مقبول که دارای مشروعیت هستند، نقل کنید اما منظور از اعتبار پیام چیست؟ و عناصر سازنده آن کدام است؟

کد مطلب: ۶۱۴۳۷۳
لینک کوتاه کپی شد

رسانه معتبر رسانه تاثیرگذار

ارسطو می گوید؛ ما سخنان مردانِ نیک را زودتر باور می کنیم. بنابراین هر چه "اعتبارِ منابع انتشار پیام" در میان مخاطبان بیشتر باشد، احتمال اثرگذاری آن بیشتر خواهد بود. این اعتبار در مرحله اول به رسانه ای که اخبار و گزارش ها را منتشر می کند باز می گردد. اگر رسانه ای که برای آن کار می کنید از نظر عمومِ مردم معتبر محسوب شود و سوابق ناخوشایندی از نظر انتشار مطالب نادرست، غیرمنصفانه، و دور از اخلاق غیرحرفه ای نداشته باشد، احتمال تاثیرگذاری گزارش های شما و پیام مندرج در آن زیاد خواهد بود.

کارشناسان معتبر در گزارش

مرحله بعد اعتبار منابعی که در گزارش به آن ها استناد می کنید مهم است و باید در نقل مطالب، منابعی را که مورد استفاده قرار می دهید از نظر مخاطبان معتبر محسوب شوند.مثلا اظهارات کارشناسانِ شناخته شده و قابل اعتماد یکی عوامل مهم در تاثیرگذاری پیام برمخاطبان است.

این کارشناسان اگر هم شناخته شده نیستند؛ باید موضوع با تخصص و حوزه کارشناسی آنها مرتبط باشد زیرا سبب اعتماد مخاطب و تاثیر گذاری پیام می شود مثلا اگر مطلبی در مورد "عدم تاثیر پارازیت بر سلامت" نوشته اید این مساله باید از قول یک کارشناس متخصص ومعتبر گفته شود تا مخاطب اعتماد کند و بپذیرد.

البته باید به این نکته توجه کنید که اعتبار منابع امری ابدی و دائمی نیست و در صورتی که یک منبع در مواردی افکار و عقایدی کاملا متفاوت از تفکرات مخاطب ارائه کند، اعتبارِِ خود را برای مدتی از دست می دهد، یکی از سرچشمه های اعتبار منبع در مناسبات اجتماعی آن قابل تعریف است و لذا منبع معتبر، تا هنگامی که موافق میل مخاطبان سخن بگوید تاثیرگذاری بسیار زیادی دارد و اگر تفکرات منبع با عقاید بنیادین مخاطب مغایر باشد نه تنها ایده وی را تغییر نمی دهد، بلکه اعتبار منبع را از بین می برد.لذا منبع پیام ابتدا باید نسبت به گرایشها و نیاز های پایه ای مخاطب اطلاعاتی بدست آورد و آنها را بشناسد ( نیاز سنجی) و بعد با انتقال مفاهیم نزدیک به آنان اعتمادشان را جلب کند.

البته این بدان معنا نیست که همواره مطابق میل مخاطبان سخن گفته شود، بلکه باید با یافتن راهکارهای متفاوت( از جمله آنچه در باره نیاز سنجی گفتیم) تلاش کرد تا پیام های متفاوت با نظر مخاطب را به شکلی اصولی به وی عرضه کرد. یکی دیگر از این راهکارها علمی و بی طرفانه سخن گفتن است. اگر گزارشگر پیام خود را مستند و بر اساس حقایق و با بیانی جذاب و زبانی شیوا مطرح کند می تواند به اثرگذاری آن امیدوار باشد.

بنابراین مطالبی که از کارشناسان نقل می شود و اظهارات افراد مختلف باید با توجه به این مهم صورت پذیرد.

----------------------------------------

منبع : همان منبع دروس گذشته

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار