مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به پانا خبر داد؛

3 هزار اتوبوس فرسوده در پایتخت/ نیاز به 8 هزار اتوبوس در سال جاری

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت که بیشتر اتوبوس ها در مرز فرسودگی قرار دارند و فرسودگی اتوبوس ها مغایر با اهداف حمل و نقل پایدار است.

کد مطلب: ۶۱۴۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد

پیمان سنندجی در گفت و گو با خبرنگار پانا، با بیان این که بیشتر اتوبوس ها در مرز فرسودگی قرار دارند و فرسودگی اتوبوس ها مغایر با اهداف حمل و نقل پایدار است گفت: شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در حال حاضر دارای 6 هزار و 268 دستگاه اتوبوس با 241 خط اتوبوسرانی و یکهزار و 60 دستگاه مینی بوس با 30 خط مینی بوسرانی درحال فعالیت است.

بر اساس آمار بیشترین درصد اتوبوس ها متعلق به اتوبوس های گازسوز تک کابین با 2 هزار و 669 دستگاه و کمترین متعلق به اتوبوس های برقی و هیبریدی با 4 دستگاه اتوبوس است که با توجه به آلودگی شهر تهران اتوبوس های برقی و هیبریدی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

به گفته وی اتوبوس های دو کابین که عمدتا در خطوط بی آر تی فعالیت می کنند با اینکه سهم کمی در ناوگان دارند اما 50 درصد جابجایی را انجام می دهند که می بایست مورد توجه قرار گیرد.

سنندجی با اشاره به عمر ناوگان اتوبوسرانی تهران گفت : باتوجه به آلودگی شهر تهران نزدیک به نیمی از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده و موجب آلودگی هوا وآلودگی هایی نظیر آلودگی صوتی،بصری و ... می شوند که هرچه سریعتر نسبت به نوسازی آن باید اقدام شود. بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال 90 عمر مفید اتوبوسها 8 سال تعیین شده که بر این اساس نیمی از ناوگان شرکت واحد یعنی بیش از 3 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده هستند.

سنندجی با اشاره به اینکه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی یک نیاز مبرم برای حمل و نقل عمومی و پایدار شهر تهران است، گفت: باتوجه به برنامه پنج ساله دوم و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، تعداد اتوبوس های مورد نیاز در سال جاری جهت ارائه سرویس مطلوب به شهروندان بالغ 8 هزار و 253 دستگاه است که این میزان در پایان برنامه 5 ساله یعنی سال 97 باید 9 هزار 53 دستگاه باشد. بر اساس برنامه جامع حمل و نقل در افق 1404 ناوگان شرکت اتوبوسرانی تهران می بایست از 11هزار دستگاه اتوبوس بهره مند باشد تا بتواند در تحقق اهداف و ماموریت ها و نیز تحقق سهم 29 درصدی در جابجایی مسافران موفق باشد.

سنندجی ادامه داد : با توجه به نیاز اتوبوس در سال جاری و تعداد اتوبوس موجود، در حال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی درسال جاری با 24% کمبود ناوگان مواجه است.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: تزریق ناوگان اتوبوسرانی و خرید اتوبوس های جدید از دو طریق خرید دولت و خرید مستقیم شهرداری انجام می شود. بر اساس تصبره 13 مصوبه هیات وزیران در سال 85 دولت می بایست در راستای نوسازی اتوبوسها و خرید اتوبوس های جدید 82.5 درصد از هزینه را متقبل شود و تنها 17.5 درصد بر عهده شهرداری های است . این در حالی است که از سال 1389 تا کنون هیچگونه اتوبوسی از محل اعتبارات سالیانه دولت به شرکت واحد تحویل نگردیده است و نوسازی ناوگان صرفاً محدود به خرید مستقیم شهرداری بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار