انتقاد یک جامعه شناس از هجوم ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری

نشانه های عقب ماندگی اجتماعی/ همه چیز را به سخره گرفته ایم

یک جامعه شناس از هجوم افراد برای ثبت نام ریاست جمهوری انتقاد کرد .

کد مطلب: ۶۱۳۶۶۸
لینک کوتاه کپی شد

امان الله قرایی مقدم در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به ثبت نام افراد مختلف در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری از منظر جامعه شناسی اظهارداشت: اینکه افراد مختلف برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ورود می کنند کاملا غیرطبیعی و خودخواهانه است و در واقع این اقدام نشان دهنده جامعه ای عقب مانده است. وقتی افراد از مسایل اقتصادی، اجتماعی و به ویژه سیاسی درکی ندارند این اقدام به سخره گرفتن مسایل با اهمیت در جامعه است .

این جامعه شناس با اشاره به خودنمایی افراد از قشرهای مختلف در ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری گفت: این افراد با ثبت نام در انتخابات قصد خودنمایی دارند و می خواهند خود را مطرح کنند. البته این موضوع ناشی از ضعف قوانین در کشور است چون هنوز بعد از برگزاری یازده دوره ریاست جمهوری و حدود چهل سال نتوانسته ایم راهکار قانونی برای ساماندهی ثبت نام در انتخابات داشته باشیم و این می شود که هر فردی از سطوح مختلف جامعه به خود اجازه ثبت نام می دهد که این مساله به سخره گرفتن مسایل نظام است.

قرایی مقدم در ادامه تصریح کرد: در هیچ جای دنیا ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری اینگونه نیست بلکه توسط احزاب انجام می شود لذا راهکار برای ساماندهی این موضوع این است که یا احزاب در جامعه شکل بگیرد و افراد نخبه معرفی شوند یا مانند سایر کشورها از جمله فرانسه و آمریکا افراد اصلح را برای ریاست جمهوری انتخاب کنند.

این جامعه شناس گفت: وقتی مردم می بینند که ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری ملاک و معیاری ندارد و هر کسی می تواند وارد شود، برای ثبت نام اقدام می کنند. وقتی می بینند در شورای شهر و مجلس، قهرمانان ورزشی و هنرمندان وارد می شوند آن ها هم ترغیب می شوند. بنابراین باید قانون تصویب شود و در این موضوع شورای نگهبان و مجلس مقصر هستند و موظفند این مساله را ساماندهی کنند.

وی افزود: به این موضوع که ثبت نام در انتخابات تریبونی برای افراد مختلف جهت بیان مشکلات است معتقد نیستم چرا که این افراد می خواهند عقده های سرکوب شده خود را مطرح کنند. انتخابات ریاست جمهوری تریبون سخنرانی نیست و مردم می توانند مشکلات خود را به رسانه ها بگویند. بنابراین موضوع ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری باید مدون و قانونمند شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار