گزارش پانا از نشست کنفرانس نقش بنگاههای زود بازده در اقتصاد مقاومتی:

رئیس اتحادیه پوشاک: کمپین تولید و مصرف پوشاک ایرانی راه اندازی می شود

رئیس اتحادیه صنفی تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به ایجاد کمپین تولید و مصرف پوشاک ایرانی گفت: تولید کنندگان باید از طرح ها و ایده های مناسب طراحان مد و لباس بهره گرفته و تولیدی مطابق با نیازهای بازار ارایه دهند .

کد مطلب: ۶۱۲۵۰۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ،ابوالقاسم شیرازی در نشست خبری اتحادیه صنف تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران گفت: از آنجا که آمار و ارقام قاچاق توسط مراجع مربوطه‌ مثل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و یا بانک مرکزی اعلام می‌شود نمی توان رقم دقیقی از میزان پوشاک قاچاق را اعلام کرد اما گزارش‌های میدانی و بازدیدهای مستمر اتحادیه در طول سال گذشته از مراکز عرضه حاکی از آن است که بین 30 تا 33 درصد از پوشاک عرضه شده خارجی و بقیه ایرانی است.

13 درصد پوشاک وارداتی به کشور قاچاق است

وی افزود: البته نمی‌توان به طور دقیق اعلام که از این 33 درصد پوشاک وارداتی چه مقدار از طریق قاچاق وارد می‌شود ولی می‌توان به صورت تقریبی محاسبه کرد که حدود 20 درصد آن واردات مجاز و بقیه غیرمجاز است.

رئیس اتحادیه صنف تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران با اشاره به تعداد تقاضاهایی که برای اخذ مجوز فعالیت در بنگاه‌های تولید و عرضه پوشاک در سال گذشته وجود داشته گفت: با این حجم از تقاضا می‌توان به این نتیجه رسید که تولید و عرضه در بخش پوشاک فزونی داشته است.

وی با اشاره به استقرار گمرک در مناطق آزاد و همچنین حذف تعرفه‌های ترجیحی واردات پوشاک قاچاق، گفت: این اقدامات عوامل بازدارنده واردات و عامل تقویت تولید است.

اقبال مردم به مصرف پوشاک ایرانی

رئیس اتحادیه صنفی تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک گفت: درخواست‌ها برای اخذ مجوز بنگاه‌های تولیدی در بخش پوشاک علیرغم وجود رکود ناشی از اقبال مردم به سمت مصرف پوشاک تولید داخلی و جایگزینی مصرف پوشاک داخلی به جای پوشاک خارجی است.

شیرازی با بیان اینکه 20 هزار فعال صنفی در اتحادیه صنف تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران فعال است، گفت: از این تعداد حدود 18 هزار بنگاه پروانه صنفی دارند و سال گذشته اتحادیه برای 2 هزار واحد مجوز و پروانه صنفی صادر کرد که این رقم به معنای ایجاد 2 هزار واحد صنفی است.

شیرازی با اشاره به اینکه صنعت پوشاک با هزینه تولید کم از حدود 5 میلیون تومان به بالا یک صنعت اشتغال‌زا است، گفت: از ابتدای سال تاکنون در راستای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اشتغال و تولید واحدهای غیرفعال در بخش پوشاک را شناسایی و به متقاضیان سرمایه‌گذاری در این بخش متصل کرده‌ایم و این صنعت این ظرفیت را دارد که سالانه 800 هزار شغل ایجاد کند.

رئیس اتحادیه صنفی تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک گفت: بخشی از پوشاک داخلی با برچسب خارجی عرضه می‌شود، گفت: این موضوع با توجه به افزایش علاقه مردم به خرید پوشاک ایرانی با توجه به فرهنگ‌سازی رسانه‌ها رو به کاهش است و بسیاری از پوشاک تولید داخل که در گذشته با برند خارجی عرضه می‌شد هم‌اکنون با برند ایرانی در حال عرضه است و مردم هم آن کالاها را خریداری می‌کنند.

شیرازی افزود: بعد از برجام اقداماتی در راستای جذب سرمایه‌گذار خارجی انجام و تفاهم نامه هایی با برخی از کشورهای اروپایی منعقد شده است و مذاکراتی با ایتالیایی‌ها، فرانسویی و آلمانی‌ها در این زمینه انجام شده است.

وی بیان داشت: در راستای حمایت از تولیدات داخلی پوشاک دولت باید در بخش اخذ مالیات و همچنین تامین اجتماعی حمایت‌هایی از تولید‌کنندگان داشته باشد.

رئیس اتحادیه صنف تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران گفت: همچنین در راستای حمایت از تولید داخل و براساس بخشنامه ابلاغی وزیر در سال گذشته هرگونه واردات کالا و پوشاک باید از طریق نمایندگی‌های رسمی که به ثبت در مرکز اصناف رسیده است انجام شود و آن شرکت باید متعهد شود که 20 درصد ارزش ریالی وارداتش را در داخل تولید کند و ظرف دو سال باید 50 درصد از تولیدات داخلی را صادر کند.

وی عنوان کرد: اتحادیه پوشاک یکی از صنف هایی بوده است که برای انتقال دانش و ایجاد مدهایی که تلفیق و تجانس با پوشاک ایرانی دارد موافقت نامه هایی را به امضاء رسانده است .

شیرازی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی و ترک چشم به بازار ایران دارند و علاقه مند هستند تابه سرمایه گذاری مستقل یا مشارکت با سرمایه گذاران ایرانی اقدام کنند افزود: امسال سال سومی است که ایران به فدراسیون پوشاک جهانی پیوسته و اجلاس سالیانه آن حضور داشته است .

وی تاکید کرد: ارزش افزوده بالای این صنعت با صنایع دیگر قابل مقایسه نیست و تولیددر این بخش باید مدیریت شده و فرهنگ سازی لازم صورت گیرد تا تولیداتی هدفمند با بازاریابی مناسب به بازار ارایه شود و در این راستا تولید کنندگان باید از طراحان و ایده های مناسب بهره گیرند .

رئیس اتحادیه صنف تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران تصریح کرد: رسانه ها نقش مهمی در گرایش مصرف کنندگان به کالای داخلی دارند تا این فرهنگ در کشور نهادینه شود.

ایجاد کمپین مصرف پوشاک ایرانی

وی در ادامه از ایجاد کمپین مصرف پوشاک ایرانی با مرکزیت اتحادیه و همچنین از راه‌اندازی مرکز تجارت الکترونیک اتحادیه در روزهای آتی خبرداد.

شیرازی بیان داشت: کارگروه ویژه‌ای برای نظارت بر این موضوع تشکیل شده است و واردات پوشاک در حال حاضر از طریق شرکت‌های که نمایندگی آن‌ها به ثبت رسیده است انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران گفت: با توجه به رکود حاکم و عرضه فراوان در بخش پوشاک، اتحادیه و دست‌اندرکاران صنعت پوشاک اعتقادی به کنترل قیمت در این بخش ندارندو عدم اعتقاد به تعیین نکردن قیمت به معنی عدم نظارت بر فروش پوشاک نیست و در استان تهران روزانه بین 300 تا 500 واحد صنفی توسط مأموران اتحادیه کنترل می‌شوند.

شیرازی با تأکید بر اینکه با توجه به شرایط موجود تعیین قیمت در بخش پوشاک معنا و مفهومی ندارد:در حال حاضر عرضه پوشاک 3 برابر تقاضاست و همین امر یکی از عوامل ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی است بنابراین در چنین شرایطی هر تولیدکننده و فروشنده‌ای بتواند کالاها را با قیمت بیشتری عرضه کند باید به هنر او تبریک گفت.

رئیس اتحادیه صنف پوشاک استان تهران گفت: بنابراین در شرایط رکود و عرضه فراوان بهترین تعیین کننده قیمت پوشاک خود مشتری است که می‌تواند کالای مورد نظر خود را از بین برندهای متنوع تعیین کند و در این شرایط باید بیشتر به موضع مشتری‌مداری و خدمات پس از فروش توجه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار