در نشست خبری جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح شد:

دیکته نمی کنیم و حقارت دیکته شدن را نمی پذیریم

دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در نشست خبری این رویداد بیان کرد: اصل مهم برای ما در جشنوراه جهانی فیلم فجر پیرو نبودن صرف از جشنواره های دیگر بود. قرار نیست ما نسخه ای مشابه کن و سایر فستیوال ها باشیم. نظر خود را دیکته نمی کنیم و حقارت دیکته شدن را هم نمی پذیریم.

کد مطلب: ۶۱۲۲۶۶
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ نشست رسانه ای جشنواره جهانی فیلم فجر صبح امروز-دوشنبه ۲۱ فروردین ماه- با حضور مدیران بخش های مختلف در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
در ابتدای نشست با پخش تیزر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، این تیزر به زنده یاد عباس کیارستمی تقدیم شد.
رضا میرکریمی دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر در ادامه گفت: کار این دوره از جشنواره فردای دوره سی و چهارم و از هشتم اردیبهشت ماه ۹۵ شروع شد. دبیرخانه ثابت را راه اندازی کردیم.
وی درباره اهداف برگزاری جشنواره جهانی فجر افزود: این رویداد ریشه در منافع ملی کشورمان دارد. در هیچ جای دنیا رویدادی بین المللی بدون سرلوحه قرار دادن مبانی یک کشور انجام نمی شود. ایجاد فضایی حرفه ای بریایه آشنایی و تبادل تجربیات هنری به طور کوتاه مدت در منطقه و بلند مدت در آسیا، سینمای ایران هست، باید جشنواره ای مختص آن و هم پای آن وجود داشته باشد. اگر سینما وجود دارد به دلیل اجازه ای است که فرهنگ و تمدن برای آن قائل است. همین فرهنگ و تمدن هم اجازه گردهمایی باشکوهی درخور آوازه و شهرت آن به دست می دهد.
میرکریمی درباره عوامل موفقیت جشنواره در دوره گذشته ادامه داد: سال گذشته مجموعه ای از مهمانان خارجی مبلغان جشنواره جهانی فیلم فجر در سایر فستیوال های بین الملی بودند. این اتفاق ارتباطات دبیرخانه برای حضور چهره های بین المللی را فراهم آورد.
وی همچنین خاطر نشان کرد: حذف هیات انتخاب، عدم اعلام کاندیداها، عدم انتشار لیست متقاضیان، ارسال پاسخ مستقیم به متقاضیان از موارد ابهام انگیزی بود که از دوره قبل از جشنواره حذف شد. تعداد جوایز و تعداد بخش ها کاهش یافت. یک جایز ه طلا و بقیه جوایز نقره بود. تلاش کردیم همه بخش ها را مهم جلوه دهیم.
کارگردان فیلم «دختر» ادامه داد: من مسئولیت همه بخش ها را به دلیل این که در جشنواره باید یک نفر پاسخگو باشد، برعهده گرفتم. زیرا با عده ای از همکاران حرفه ای خود در سینما در ارتباط هستم. تاکنون نیز همه فیلم های شرکت کرده در جشنواره به جز بخش سایه های ترس دیده ام. زیرا از تماشای فیلم های ترسناک می ترسم! برای مخاطبان خود ارتباط قائل بودیم. لیست کسانی که فیلم خودر ا برای شرکت در جشنواره ارائه کردند و موفق نشدند، منتشر نکردیم. از همه ان هایی که فیلم شان برای حضور در این رویداد پذیرفته نشد با ارسال ایمیل عذرخواهی کردیم. این رابطه متقابل برای مشارکت جمع کثیری از هنرمندان ما را کمک کرد.
وی با اشاره به طراحی چارت سازمانی استانداردی برای پیشبرد بهتر امور جشنواره توضیح داد: با طراحی چارت سازمانی بر اساس استانداردهای بین المللی آن را داخلی و بومی کردیم. همه مدیران و معاونان بخش های مختلف با زیرمجموعه های خود مشخص شدند. نرم افزار مدیریت جشنواره جهانی فجر که ما را از فرمت کهنه کاغذی به فضای دیجیتال می برد، طراحی کردیم.
این نویسنده و کارگردان با اشاره به رابطه متقابل با مخاطبان جشنواره گفت:‌ در حال حاضر همه مهمانان داخلی و خارجی، اعضای باشگاه با برخی مشخصات را می شناسیم. آن ها سلیقه های خود را در ادامه در برنامه ریزی های جشنواره در اختیارمان قرار می دهند. بانک فیلم امسال با توجه به وسعت وی.او.دی و استقبال از بازار فیلم ۶۲۲ فیلم کوتاه و مستند و انیمیشن ها و آثار بلند سینمایی از تولیدات ۳ سال گذشته با ثبت ۴۶۰ عنوان فیلم در اختیار مهمانان خارجی برای عرضه سینمای ایران قرار می گیرد.
وی با اشاره به اهمیت بازار فیلم در دوره جدید توضیح داد: بازار فیلم امسال بسیار فعال است و سال گذشته حدود ۷۰ نفر بلیط های رفت و برگشت شان را خود خریدند. این رقم امسال به بالای ۱۰۰ نفر رسیده است. این اتفاق ثابت می کند آن ها به جشنواره جهانی فیلم فجر نگاه جدی دارند. سال گذشته علیرغم تورم یکساله یک میلیارد تومان ارزان تر از سال قبل جشنواره جهانی فجر این رویداد را برگزار کردیم. شکل جشنواره جهانی فجر نباید در شکل و شمایل جشنواره های حاشیه جنوبی کشورمان باشد که با ریخت و پاش می خواهند برای خود فرهنگ نصفه و نیمه ای را دست و پا کنند.
دیکته نمی کنیم و حقارت دیکته شدن را نمی پذیریم
میرکریمی از تشکیل گروه مشاورانی از محققان، فیلمسازان و دانشجویان رشته های سینمایی خبر داد و افزود: اصل مهم برای ما پیرو نبودن جشنواره بود. قرار نیست ما نسخه ای مشابه کن و سایر فستیوال ها باشیم. اگرچه در بخش جهان نما تجربه های موفق جهانی سال گذشته بررسی می شود. اما ما دنبال دیکته کردن نظر خود نیستیم و حقارت دیکته شدن را هم نمی پذیریم. به دنبال منافع متقابل هستیم.
کارگردان «خیلی دور خیلی نزدیک» از الگوبرداری برخی جشنواره های خارجی از باشگاه جشنواره خبر داد و گفت: این باشگاه سال قبل ۸ هزار عضو داشت و با تبلیغات صورت گرفته بعد از آن به مدیریت شادمهر راستین، بیش از ۲۲ هزار عضو جذب کرده است. برای پاسخگویی با اعضای این باشگاه سالن سینما فلسطین در اختیار گذاشته شد. برای آن هایی هم که صرفا می خواهند فیلم ببینند، سینما فرهنگ اختصاص داده شد و سیستم صداوتصویر تا روز جشنواره برای اکران باکیفیت آثار بازسازی می شود.
وی با تقدیر از حمایت های حجت الله ایوبی رئیس سابق سازمان سینمایی و محمد مهدی حیدریان رئیس کنونی سازمان سینمایی بیان کرد: همه این اتفاقات خوب حاصل درایت دکتر ایوبی بود. او معتقد بود این جشنواره مستقل است و نباید در امور آن دخالت کرد. اجازه داد که اهالی سینما خود مسئولیت کار را برعهده بگیرند. خوشبختانه آقای حیدریان نیز از استقلال جشنواره حمایت کردند و امیدوارم با این نگاه بتوانیم بی نقص پیش برویم. در این راه به مشارکت همه اهالی سینما و رسانه نیاز داریم.
مسائل سیاسی به هر حال مسائل فرهنگی را تحت تاثیر قرار می دهند
میرکریمی با اشاره به عدم تاثیرگذاری تحریم های سیاسی در برگزاری مطلوب جشنواره عنوان کرد: قانون تبعیض آمیزی مبنی بر این وجود دارد که اگر به ایران سفر کنند، نمی توانند ویزای آمریکا را دریافت کنند. همچنین برخی کشورهای ظاهرا دوست مان به شهروندان خود اجازه سفر به ایران نمی دهند. اگرچه این مسائل سیاسی است، اما در دعوت از مهمانان خارجی برای یک رویداد فرهنگی نیز کار را سخت می کند. برخی کوته فکران داخلی نیز مدعی اند که ما نمی توانیم در حد و اندازه جشنواره های کوچک منطقه هم ظاهر شویم. اما من به جرات می گویم هرکسی منافع ملی کشورش را دوست دارد، این جشنواره متعلق به اوست.
این فیلمساز همچنین خاطر نشان کرد: با همه مشکلات تاکنون جنگیده ایم و دو برابر سال گذشته حدود ۳۵۰ مهمان از ۶۶ کشور جهان را میزبانی می کنیم. ۳۱ نفر از آسیا، ۲۳ نفر از اروپا، ۶ نفر از آفریقا، ۵ نفر از آمریکا و استرالیا، ۲۴ نفر از کشورهای اسلامی، ۷۰ نفر اعضای دارالفنون، ۱۰۰ مهمان در بخش بازار و ۱۸۰ نفر از کارگردانان و هنرمندان خارجی مهمانان این بخش را تشکیل می دهند.
وی درباره بخش دارالفنون نیز یاد آور شد: دارالفنون یعنی یک جشنواره صرفا بر استعدادهای کشف شده سرمایه گذاری نکند. اولویت ما از کشورهای منطقه است. اما به دلیل استقبال صوت گرفته از آن امسال ۷۰ نفر از ژاپن و آمریکای لاتین تا کشورهای اطراف و ۵۲ نفر از استان های مختلف ایران از میان سه برابر متقاضی در جشنواره جهانی فیلم فجر شرکت می کنند. دارالفنون دو روز پیش از جشنواره شروع و دو روز قبل از پایان آن تمام می شود. در ورک شاپ های دارالفنون چهره های جهانی حضور می یابند.
میرکریمی از برگزاری سه مراسم ویژه برای عباس کیارستمی اشاره و بیان کرد: مسئولیت این بخش با سیف الله صمدیان است. می دانم که او هم حاضر بر برگزاری جشنواره است.
وی درباره دلیل جاگذاری بخش سایه های ترس توضیح داد: فیلم های ترسناک و دلهره آور از ساعت ۲۳ با ممنوعیت تماشای افراد زیر ۱۶ سال به دلیل لزوم پرداختن به همه ژانرها به نمایش در می آید.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره تعداد آثار این رویداد افزود: ۱۴۰ فیلم از ۵۸ کشور جهان، ایران با ۳۵ فیلم، فرانسه ۱۷ فیلم، اسپانیا، روسیه، آلمان، ژاپن، کره ترکیه با ۶ فیلم در رتبه های بعدی شرکت در جنواره جهانی فیلم فجر قرار دارند. سایه های ترس، بزرگداشت عباس کیارستمی، مستند ذره بین، بزرگان سینما، نمایش های ویژه بازار، جام جهان نما، کلاسیک های ترمیم شده، مهربان با محیط زیست، سینمای کره و سینمای بالتیک بخش های جشنواره امسال را تشکیل می دهند.
وی در ادامه به فیلم های حاضر در بخش سینمای سعادت و داوران مسابقه بین الملل اشاره کرد. بدین ترتیب فلورین گالن برگر، پازولینی، هارادا، مایفسکی، فاطمه معتمدآریا، رسول صدرعاملی، وودورث داوری این بخش را برعهده دارند. هانی لاشینی، دارزان کارازانوویچ، حمیدا عمروا، زکی دمیرکوبوز، کمال تبریزی نیز داوران بخش آسیایی هستند. لوگان، حجت الله ایوبی، کالاتستا نیز داوران فیلم های بین المذاهب هستند.
بر اساس این گزارش؛ رضا میر کریمی دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش پرسش و پاسخ نشست رسانه ای این رویداد عنوان کرد: از شفاف سازی درباره بودجه جشنواره جهانی فیلم فجر و مقایسه آن با سایر جشنواره ها استقبال می کنم. اما وظیفه من به اعلام آن نیست.
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا؛ بخش دوم نشست رسانه ای جشنواره جهانی فیلم فجر به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر به سوالی درباره بودجه این رویداد پاسخ نداد و گفت: سیاست و وظیفه من پاسخگویی در این باره نیست. زیرا قرارداد ما با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اما از شفاف سازی در این باره و مقایسه آن با سایر جشنواره ها استقبال می کنم.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آیا برنامه ای برای حضور سیاستمداران در نظر گرفته شده است: هر شهروندی می تواند از جشنواره به سهم خود استفاده کند. اما برنامه ای برای حضور سیاستمداران در جشنواره نداریم. باید در نظر داشته باشیم آن ها هم از ما هستند و ما اتفاقا از حضورشان استقبال می کنیم و به دنبال ارتباط متقابل با آن ها هستیم. اما رویکرد ما تقلیل یافتن به اهداف موسمی و فصلی نیست.
این فیلمساز همچنین درباره راهکارهای ارتقای رتبه بندی جشنواره در میان فستیوال های مهم توضیح داد: ما فیلم های شرکت کرده در جشنواره های مهم منطقه را در جشنواره جهانی فیلم فجر شرکت نمی دهیم و تعدادی فیلم ورلدپریمیر داریم.
میرکریمی درباره برگزاری ورک شاپ های جشنواره در سه سطح توضیح داد: ورک شاپ های دانشگاهی، دارالفنون و حرفه ای های خانه سینما که تعداد آن به ۴۲ می رسد، در این دوره برگزار خواهد شد.
وی درباره علت عدم اعلام اسامی مهمانان ویژه خارجی بیان کرد: به دلیل مشکلاتی که ممکن است در روادید به وجود بیاید، چند روز قبل از آغاز جشنواره جهانی فیلم فجر اسامی مهمانان ویژه خارجی اعلام خواهد شد. همچنین جشنواره جهانی فیلم فجر یک جشنواره فرش قرمز دار نیست و به دنبال گردهمایی سلبریتی ها به معنای مشهور بودن در میان عموم مردم نیستیم. جشنواره جهانی فیلم فجر اساسا باید نخبه گرا باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار