عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

رقابت‌های دانش‌آموزی نباید در قالب‌های محدود برگزار شوند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسابقات دانش‌آموزی باید به ‌دور از رتبه‌بندی مفاهیم باشند و باید به‌گونه‌ای برگزار شوند که خلاقیت دانش‌آموزان در هر فضا و قالبی و با هر زمینه فکری شکوفا شود.

کد مطلب: ۶۱۱۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، فرهاد فلاحتی با بیان اینکه علاقه دانش‌آموزان به تحصیل در مقاطع ابتدایی با سایر مقاطع تحصیلی متفاوت است، گفت: انگیزه دانش‌آموزان از سال اول ابتدایی تا کلاس سوم مطلوب است اما هراندازه که از این سه مقطع تحصیلی فاصله می‌گیرد، نوعی دلزدگی در آن‌ها ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: این دلزدگی ادامه پیدا می‌کند تا اینکه دانش‌آموزان به مقطع متوسطه دوم و زمان انتخاب رشته خود می‌رسند. اگر آنان بتوانند در این زمان رشته موردنظر خود را انتخاب کنند، تحصیل برای آن‌ها قدری جذابیت پیدا می‌کند اما در این مرحله هم ترمزی به نام بازار کار وجود دارد که آنان را در چند رشته محصور می‌کند؛ که این موضوع نیز سبب افزایش دلزدگی آنان به کسب علم می‌شود.

عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: متاسفانه مفاهیم، مطالب و کلیت نظام آموزشی ما به سمتی نمی‌رود که برای دانش‌آموزان مهارت‌های علمی و عملی به‌بار بیاورد و این گروه از جامعه در موقعیتی بین علم و مهارت گرفتار هستند.

فلاحتی با اشاره به مسابقه دانش‌آموزی نور که برای دومین سال متوالی و با گرامیداشت پروفسور «جکی یینگ»، دانشمند مشهور مسلمان برگزار می‌شود و ماهیت آن ساخت فیلم‌های 60 ثانیه‌ای حاوی آزمایش‌های علمی در زمینه فیزیک، شیمی، ریاضیات، نجوم و غیره ازسوی دانش‌آموزان است، بیان کرد: برگزاری این مسابقه و نظایر آن قطعا در رشد و شکوفایی دانش‌آموزان موثر است و آنان را از خمودی و رکود خارج می‌کند اما ارتقای کیفی این مسابقه مشروط به آن است که فضای رقابت برای همه به یک اندازه مهیا باشد.

وی اضافه کرد: در مدارس ما هنوز وقتی درس به فصل آزمایش می‌رسد، معلم از دانش‌آموز درخواست می‌کند تا مواد اولیه لازم را با خود به مدرسه بیاورد. مدارس ما مجهز به آزمایشگاه و مواد لازم آن نیستند و این یک ضعف محسوب می‌شود.

به‌گفته این نماینده مجلس دهم در برگزاری مسابقاتی نظیر مسابقه دانش آموزی نور باید دقت شود، دانش‌آموزان بتوانند در تمام موضوعاتی که خلاقیت آنان ایجاب می‌کند وارد شوند. هرگونه کانالیزه کردن و عنوان‌گذاری‌هایی مثل اقتصاد مقاومتی، آلودگی هوا و غیره خطاست و دانش‌آموز باید در 60 ثانیه‌ای که فرصت دارد، تفکر خود را در هر زمینه‌ای بروز دهد. مفاهیم نباید رتبه‌بندی شوند.

عضو کمیته آموزش و پرورش مجلس تصریح کرد: این مسابقه با تعداد کثیری از دانش‌آموزان در اقصی نقاط ایران و حتی کشورهای همسایه ارتباط دارد و درگیری‌ها، دغدغه‌ها و فضای فکری هرکدام از آنان از دیگری متمایز است. بنابراین باید به همه آن‌ها اجازه شکوفایی خلاقیت داد.

گفتنی است مسابقه دانش ­آموزی نور؛ گرامیداشت ابن هیثم توسط دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) سال گذشته با موضوع ساخت فیلم­های علمی و آموزشی یک دقیقه­ای در قالب گروه­های دانش­­آموزی دو یا سه نفره به منظور شکوفایی ابتکارات و خلاقیت آنها در قالب آزمایش­ های علمی در زمینه نور برگزار شد. پس از اعلام فراخوان این مسابقه و استقبال گرم دانش­آموزان، 10 هزار و 300 دانش­آموز در قالب چهار هزار و 385 تیم از 28 استان کشور با همراهی 440 مدرسه و 50 پژوهشسرا به برگزیده شدن 198 اثر دانش ­آموزی انجامید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار