ایران و هند تا قبل از ۶ ماه آینده در مورد فرزاد ب به توافق نمی‌رسند

منابع هندی اعلام کردند انعقاد هرگونه موافقتنامه قطعی بین ایران و هند در مورد توسعه میدان گازی فرزاد ب در خلیج فارس، قبل از سه ماهه پایانی ۲۰۱۷ بعید به نظر می رسد.

کد مطلب: ۶۰۸۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از پایگاه خبری ماینینگ ویکلی، انعقاد هرگونه موافقتنامه قطعی بین ایران و هند در مورد توسعه میدان گازی فرزاد ب در خلیج فارس، قبل از سه ماهه پایانی 20177 بعید به نظر می رسد.

یک مقام ارشد دولت هند در این باره گفت، به رغم اینکه شرکت او ان جی سی ویدش هند یک طرح توسعه 3 میلیارد دلاری جدید را به مقامات شرکت ملی نفت ایران ارائه کرده و چند دور مذاکره بین مقامات دولتی دو کشور انجام گرفته، احتمالا تا ماه فوریه، یعنی ضرب الاجل تعیین شده از سوی طرفین، هیچ گونه موافقتنامه ای به امضا نخواهد رسید.

وی افزود، مسئله اصلی مورد اختلاف بین طرفین طرح توسعه ای 10 میلیارد دلاری ای است که پیش از طرح تقلیل یافته 3 میلیارد دلاری کنونی به ایران ارائه شده بود.

دولت ایران این پیشنهاد سرمایه گذاری را با توجه به رقم بسیار بالای آن نپذیرفته بود، زیرا این کشور باید یک نرخ تضمین شده بازگشت سرمایه را برای طرف هندی در نظر بگیرد.

وی افزود، احتمالا هیچ توافقی در مورد قیمت پیشنهادی هند در مورد گاز تولیدی این کشور که هند قصد دارد ان را از ایران وارد نماید به دست نخواهد آمد.

پس از رد پیشنهاد 10 میلیارد دلاری اولیه توسط دولت ایران، شرکت او ان جی سی ویدش طرح سرمایه گذاری خود را کاهش داد و احداث یک مجتمع مایع سازی گاز را از آن حذف نمود. این مجتمع امکان مایع سازی گاز و انتقال آن با کشتی به هند را فراهم می سازد.

این مقام هندی افزود، اکنون که این مجتمع مایع سازی از طرح پیشنهادی حذف شده، مشخص نیست که هند چگونه می خواهد بدون دسترسی به گاز این میدان و انتقال ان به سواحل خود، از این پروژه منتفع شود.

منابع آگاه در دولت هند گفتند، مذاکرات بین دو کشور به دلیل ارسال سیگنال های متفاوت از دولت های دو کشور و همچنین اختلافات در مورد جزئیات پروژه و رقم سرمایه گذاری پیشنهادی با مشکل مواجه شده است.

سفیر ایران در هند در این باره گفت: «ما امیدواریم که این مذاکرات به نتیجه برسد اما هندی ها باید سماجت بیشتری به خرج دهند. بازار ایران دارد جذاب تر می شود.... در طول تحریم ها، ایران به صورت استثنایی پیشنهادات سخاوتمندانه ای برای هند داشت. اما به دلیل ملاحظات هندی ها، این اتفاق رخ نداد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار