برنامه های سفر روحانی به مسکو

سفر دو روزه حسن روحانی و هیات همراه به مسکو، افزون بر برنامه های فشرده مذاکرات و نشست ها با رئیس جمهوری و نخست وزیر روسیه، شامل دیدار با ایرانیان وهمچنین اعطای دکترای افتخاری دانشگاه دولتی به رئیس جمهوری ایران است.

کد مطلب: ۶۰۸۸۵۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش گروه سیاسی پانا، براساس برنامه تنظیم شده، رئیس جمهوری ایران در چارچوب این سفر که بنا به دعوت رسمی همتای روس روز دوشنبه آغاز می شود، افزون بر برگزاری نهمین دیدار با ولادیمیر پوتین، مذاکره با دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه و شرکت در ضیافت شام، با گروهی از ایرانیان مقیم هم نشست دارد.
همچنین نثار کل در آرامگاه سرباز گمنام نزدیک کاخ کرملین در باغ الکساندورف و اعطای دکترای افتخاری دانشگاه دولتی 262 ساله مسکو (ام. گ. او) به رئیس جمهوری ایران در چارچوب این برنامه کاری تدارک دیده شده است.
مذاکرات اعضای هیات بلندپایه همراه رئیس جمهوری ازجمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور با مقام ها و همتایان روس نیز از جمله برنامه ها است.
از سوی دیگر، براساس توافق ها، در جریان این سفر امضای بیش از 10 سند مهم و پایه ای و همچنین نقشه راه توسعه روابط دو کشور پیش بینی شده است.
پوتین و روحانی تاکنون شش بار در جریان نشست های بین المللی خارج از دو کشور از جمله اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرده اند ودو مذاکره نیزدر تهران و شهر اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان فدراسیون روسیه برگزار شده است.
رسیدن سطح ارزش روابط بازرگانی در سال 2016 با 80 درصد افزایش نسبت به 2015 به حدود دو میلیارد و 200 میلیون دلار، تصویب ایجاد منطقه آزاد تجارت ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موفقیت راهبرد همگرایی نفتی تهران و مسکو در بازگشت ایران به سهمیه تولید نفت به بیش از آغاز تحریم ها و به ویژه همسانی بسیاری از مواضع در مذاکرات برجامی، روابط را متفاوت کرده است.
مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه نیز در آستانه سفر روحانی به مسکو با اعلام تاریخی بودن سطح کنونی همکاری ها، گفت: دو کشور توانسته اند از رکود در روابط اقتصادی (پیش از سال 92) خارج شوند و براساس اعلام مقام های روسی، ارزش مبادلات بازرگانی در سال 2016 نسبت به سال پیش از آن 80 درصد افزایش یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار