نگاهی به جاذبه های تاریخی و گردشگری پاکدشت

شهرستان پاکدشت، سرزمینی با پیشینه قدیمی به عنوان پایتخت گل و گیاه ایران ،ظرفیت های گردشگری زیادی را در دل خود جای داده است.

کد مطلب: ۶۰۸۵۵۳
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش پانا از شهرستانهای استان تهران ، شهرستان پاکدشت در جنوب شرقی استان تهران و در مسیر محور ترانزیتی بزرگراه امام رضا(ع) قرار دارد که وسعتی معادل ۷۵۰ کیلومتر مربع از مساحت استان تهران را به خود اختصاص داده است.
شهرستان پاکدشت از سال ۷۹ که از ورامین جدا شد دارای دو بخش مرکزی و شریف آباد است که از شمال به رشته کوه های البرز و دماوند، از غرب به تهران و ری، از جنوب به بخش مرکزی شهرستان ورامین و شهر قرچک و از شرق به استان سمنان و شهرستان گرمسار متصل شده است.
بنا به اظهارات پژوهشگران، بسیاری از روستاهای پاکدشت نام های باستانی دارندو به همین دلیل این شهرستان از نظرباستان شناسی دارای اهمیت ویژه و یکی از مراکز مهم تمدن در ایران به حساب می آید.
زیباترین گلها و گیاهان کمیاب در شهرستان پاکدشت و در مناطقی چون گلزار بالا و پایین و فیلستان رشد می کندوکشاورزان دشت پاکدشت با بهره گیری از نعمت های خدادادی نظیر آب رودخانه جاجرود، اقلیم مناسب و خاک حاصلخیز، پرورش گل و گیاه را به عنوان یک شغل ادامه می دهند.
وجود بیش از ۵۰ اثر تاریخی و گردشگری که تاکنون ۳۰ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و باغات و گلخانه های متعدد پرورش گل و گیاه، روستاهای هدف گردشگری و میراث معنوی عشایر پاکدشت، این شرستان را دارای چشم اندازی خوب در عرصه گردشگری تبدیل کرده است.
امامزاده محمد(ع) از دیگر بناهای دیدنی و زیارتی است که براساس شواهد تاریخی قدمت این بنا به دوره قاجاریه می رسد که در اثر نوسازی از بین رفته است.
امامزاده عون(ع) در فاصله ۱۰۰۰ متری شمال شرق روستای آفرین واقع شد و شامل ایوان اصلی و دو ایوان کوچک و فضای گنبد دار مقبره است واین بنای زیبا از داخل گرد بوده و از بیرون به شکل مربع بوده که این امر خلاقیت معمار این بنا را نشان می با توجه به سبک معماری و ساختار بنا می توان این معماری زیبا را به دوره قاجار نسبت داد این اثر زیبا در تاریخ یکم مهر سال ۸۲ به شماره ۱۰۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است
امامزاده سید جلیل(ع) یکی دیگر از ۱۶ امامزاده شهرستان پاکدشت است ، وجود ساختار گنبدی شکل که ساختار زیبایی را در دل خود جای داده و این بنا رابه یک بنای بسیار چشم نواز و خیره کننده تبدیل کرده و این امامزاده در جنوب روستای فیلستان جای گرفته که قدمت آن به دوران صفویه می رسد و این اثر جاودانه در تاریخ یکم مهر ماه سال ۸۲ به شماره ۱۰۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
یکی دیگر از ویژگی های خاص شهرستان پاکدشت وجود اقوام و عشایر موفق است که چهار طایفه اصلی در پاکدشت زندگی می کنند، نخستین طایفه ای که میتوان از آن نام برد طایفه قجر یا قاجار است دومین طایفه عشایر عرب می باشد که سالیان دراز در این شهرستان زندگی می کنند.
عشایر کرد متشکل از پازوکی ها، سیاه منصوری، چنگی، قراچول، کردبچه و بوربورها سومین طایفه عشایر ساکن در پاکدشت هستندوعشایر لر که به هداوندها معروف هستند وچهارمین و آخرین عشایر ساکن در شهرستان پاکدشت می باشند و این طوایف گرچه دارای فرهنگ ها، زبان و اعتقادات خاص هستند، اما همه در کنار هم و در سایه اتحاد زندگی می کنند.
کاروانسرای خاتون آباد، مامنی برای زائران امام هشتم(ع)
این کاروانسرا در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار توسط روحانی معروف حاج ملا علی کنی ساخته شده است.
وی که به قصد زیارت امام رضا(ع) راهی می شود به این منطقه که می رسد مکانی برای استراحت نمی یابد به همین دلیل هزینه سفر خود را صرف ساخت مامنی برای استراحت و رفاه حال زائرین امام هشتم (ع) می کند.
یخچال یبر داغلان، بفرمایید آب خنک طبیعی
یخچال یبر داغلان در دوران قاجار توسط خانمی به اسم گلین به نیت یاری رساندن به مردم ساکن در منطقه پاکدشت برای تامین آب سالم و خنک ساخته شده وحوضچه یخ گیری از یخچال در زمستان پر می شد و سپس یخ های آن را قطعه قطعه کرده و داخل مخروطه افکن می ریختند که انتهای آن دو چاهی بود و روی آن را با علف های تر می پوشاندند،به این شکل آب ذوب شده تا تیرماه باقی می ماند و یخ از طریق ساختمان جلوی آن به مردم عرضه می شد، این اثر مهم در تاریخ دوم اسفند سال هفتاد و شش به شماره ۱۹۶۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
پل قدیمی جیتو
این پل که از پل های باقی مانده از دوران قاجار می باشد به سفارش خانمی از همین تبار ساخته شده تا زائرانی که قصد رفتن به خانه خدا را داشتند بتوانند به راحتی در این مسیر تردد کنندواین پل تاریخی در جنوب روستای جیتو قرار دارد و این اثر مهم در تاریخ یکم مهر ماه سال هشتاد و دو به شماره ۱۰۳۲۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه و قلعه ترپاق، تپه ای متعلق به هزاره اول قبل از میلاد
این تپه تاریخی به گویش ترکی یعنی تپه متشکل از خاک که در فاصله یک کیلومتری از جنوب غربی دهستان فیلستان واقع شده است و با ۲۰هزار متر مربع مساحت، در شمار تپه های بزرگ استان تهران محسوب می شودواز لحاظ تاریخی می توانید با توجه به آثار سفالینه و موادی که در آن یافت شده است به قدمت تپه که به هزاره اول قبل از میلاد بر می گردد پی ببرید ، در دوران اسلامی قلعه ای بر روی این تپه احداث شد.
این اثر شگفت انگیز در تاریخ یکم مهر ماه سال هشتاد و دو به شماره ۱۰۳۳۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تپه و قلعه محمود آباد، اوج شکوه یک اثر باستانی
محوطه باستانی تپه محمود آباد در فاصله ۲ کیلومتری جنوب غربی دهستان فیلستان واقع شده که براساس شواهد موجود، قطعات سفال و احجام فرهنگی به دست آمده از این تپه قلعه مربوط به اواخر هزاره اول قبل از میلاد و بعد از آن می باشد.
اگر چه قلعه فوق آسیب فراوان انسانی و طبیعی را به خود دیده ولی همچنان عظمت و شکوه خود را به عنوان یک اثر باستانی زیبا حفظ کرده است.
عمارت ناصریه
عمارت ناصریه که به عمارت کاخ ناصرالدین میرزا معروف است در دوطبقه و با پوشش شیروانی ساخته شده که در شمال روستای جمال آباد واقع است واین بنا در دوران گذشته به ناصرالدین میرزا یکی از فرزندان مظفرالدین شاه تعلق داشته و به دلیل قدمت تاریخی آن بارها مورد مرمت و باز سازی قرار گرفته است.این بنای زیبا در تاریخ یکم مهر سال هشتاد و دو به شماره ۱۰۳۳۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
/خبرنگار: مریم ولی نژاد/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار